B
Ska renovera köket och har börjat att riva lite. Ovanför ett överskåp som jag tagit bort så finns det inget tak. Misstänkte det redan innan att det skulle vara tomt där och har haft planer på att ta lite från badrummet där det sitter ett likadant tak och lappa i för att sedan måla det vitt.

Några andra förslag på vad man kan göra med hålet? Vinhylla, ljuslåda eller vad?
 
  • IMG_7296.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_7297.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det passar med den tänkta planlössningen för köket, så varför inte en ljuslåda. En iskarvning tror jag kan vara svårt att få snygg.
 
Hemmakatten
Om du ska skarva i så kanske spackla lite och sedan täckmåla hela taket i vitt.
 
T
Hemmakatten skrev:
Om du ska skarva i så kanske spackla lite och sedan täckmåla hela taket i vitt.
Skulle jag också ha gjort!
 
B
Att lappa igen och spackla till skarvarna känns som den enklaste lösningen. Att komma på nått som täcker hela hålet och samtidigt smälter in och inte ser konstigt ut känns som en svår uppgift, hålet är trots allt 130x30cm.

Köket kommer att se nästan lika som det är nu, bortsett från överskåpet som jag tagit bort.

Överskåpet sticker ut mellan fönstren.

Diskmaskin blir en inbyggnads till höger om diskhon. Överskåpet längst in i hörnet blir ett öppet utan lucka.

Några kommentarer angående planlösningen?
 
  • kök-20070902-ovan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kök-20070902-3d.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nu kommer jag med det bästa förslaget ( iaf enligt mig)


riv ner skiten och använd gips istället ,mycket snyggare och inte 80 -tal ( eller upphottad 80-tal alltså vitmålad)
 
Precis. Ta ner.

Jag stod inför samma dilemma nyligen då köket gjordes om. Vi tänkte först spara panelen i taket, lappa på de hål som blev efter att en vägg togs bort och sedan måla vitt.

Efter att ha fått problem med höjden då köksskåpen var fullhöjd så slet jag istället ner hela paneltaket, bredspacklade gipsskivorna och målade vitt.

Ett enormt slit som jag inte gör om i fösta taget, men snyggt och stilrent blev det. Ångrar det inte en sekund.
 
breakman skrev:
Ska renovera köket och har börjat att riva lite. Ovanför ett överskåp som jag tagit bort så finns det inget tak. Misstänkte det redan innan att det skulle vara tomt där och har haft planer på att ta lite från badrummet där det sitter ett likadant tak och lappa i för att sedan måla det vitt.

Några andra förslag på vad man kan göra med hålet? Vinhylla, ljuslåda eller vad?
Hur mycket plats har du ovanför, samt hur mycket kan du belasta bjälkarna ?
Det kanske avgör..
Skulle kunna tänka mig att riva ner mer av taket och sedan göra något kreativt med belysningen..


/Bobbo
 
B
Kommer att riva ner taket. Var och köpte nytt i förrgår. Om jag inte behöver regla om kommer jag få en taköjning på ~4,5cm. Kommer väl till pass när bestämt att det ska in golvvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.