Jag är relativt ny i detta forum som är en fantastisk informationsplats för husägare, tack för det!

Jag planerar att själv byta den befintliga taktäckningen på ekonomidel och garage och har lite funderingar.

Taket är ett sadeltak 24 grader från 1958, 64 år, med vågformad eternitplattor (asbest) direkt på läkt utan kondensskydd. Isoleringen på vinden är kutterspån. Utrymmena i ekonomidel och garage är uppvärmda.

Det gamla taket är i dåligt skick med mycket småsprickor. Jag tänker ta bort det och ersätta det med råspont, Plannja Anticon Coverall underlagstäckning, och klickplåt Plannja Trend.

Jag behöver emellanåt kunna gå på garagetaket vid underhåll på det sammanbyggda bostadshusets gavel och därför har jag tänkt lägga råspont och slätplåt som ger ett stabilt underlag.

Klickplåt på råspont är ett relativt vanligt val men lite omskrivet och jag önskar information om erfarenhet, om det var ett bra val, och om det finns något särskilt att tänka på. Det finns bl a många generella exempel på fuktskador med råspont och därför är jag särskilt intresserad av hur kombinationen med underlagstäckning Plannja Anticon Coverall hanterat kondens och fuktläckage. Jag föreställer mig att det normalt bildas en begränsad mängd kondens eftersom det är minimalt utrymme för luft mellan plåten och underlagstäckningen. Med en begränsad mängd luft borde det vara begränsad mängd kondensutfällning eftersom det är luften som är bärare av kondensen.

Är Plannja Trend ett bra val, och är Plannja Anticon Coverall underlagstäckningen ett bra val. Denna underlagstäckning är förhållandevis dyr men anges ha bra egenskaper att skydda mot både normal kondens och läckage.

Tacksam för information om detta.
 
Eftersom det kommer skruvas en hel del genom underlaget när man lägger klicktak,så hade jag föredragit en mer klassisk tjärpapp före underlagsduk...
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Eftersom det kommer skruvas en hel del genom underlaget när man lägger klicktak,så hade jag föredragit en mer klassisk tjärpapp före underlagsduk...
Intressant. Har du erfarenhet från Plannjas underlagsduk som jämförelse? Har tjärpappen bättre tätningsegenskaper vid skruvhålen? En annan egenskap att väga in är även livslängden mellan dessa alternativ. Kan man anta att väven har en längre livslängd?
 
Nä ingen erfarenhet av planjas duk.
Använder mest mataki haloten vid plåttäckning.
Men undrar om det igentligen går att motivera priset på underlagsduk mot vanlig papp..
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Nä ingen erfarenhet av planjas duk.
Använder mest mataki haloten vid plåttäckning.
Men undrar om det igentligen går att motivera priset på underlagsduk mot vanlig papp..
Det skulle i så fall kanske vara att underlagsduken har längre livslängd. Den Plannja har är en flerskiktsduk med angivna speciellt lämpliga egenskaper som underlag. Den fukt som riskerar att komma in i linje längs skruvraderna är väl då i första hand kondens under plåten. Det borde i praktiken bli små mängder, förhoppningsvis försumbara mängder. Yttre regn passerar nog inte förbi klicklåset som skall vara tätt. Skulle det vara praktiskt möjligt att täta vid skruvhålen, eller strax ovanför, med tex silikon.
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Nä ingen erfarenhet av planjas duk.
Använder mest mataki haloten vid plåttäckning.
Men undrar om det igentligen går att motivera priset på underlagsduk mot vanlig papp..
Ser att Haloten finns i olika utförande. Vilken av dem skulle du rekommendera?
 
Haloten Steel använder vi,pga av att den är tunnare i själva överlappet,och då bygger det inget i skarvarna
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Haloten Steel använder vi,pga av att den är tunnare i själva överlappet,och då bygger det inget i skarvarna
Av nyfikenhet; tycker du underlagstäckningen med Steel är viktigt för skydd under byggtiden, eller för kondens etc. efter att plåten kommit på?
 
G GammaltSomNytt skrev:
Av nyfikenhet; tycker du underlagstäckningen med Steel är viktigt för skydd under byggtiden, eller för kondens etc. efter att plåten kommit på?
Det är egenskapen när plåten är på plats som är viktig.
 
  • Gilla
GammaltSomNytt
  • Laddar…
En filosofisk fundering.

Om man jmf plåt på råspont vs plåt på läkt borde det vara avsevärt mycket mindre kondensavgivning och avrinning vid plåt på råspont än med montage plåt på läkt.

Med plåt på läkt omges plåten av mer luft som till viss del även passera i ett friare flöde som tillför ny fuktig luft och kondens.

-Kan man dra en sådan slutsats?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.