Hej,

På min lada finns en utbyggad i lättbetong.
Jag har tänkt till våren att ge den lite kärlek och bl.a. laga sprickorna som uppkommit i väggen.
En gammal byggnad i snöigt landskap med stegar och gammalt verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal vägg med fönster, sprickor, mögel och snö. Nedgånget och övergivet utseende. Slitet tak och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprucken betongvägg, trästruktur, fönsterkarm, erosion, strukturella problem, behöver reparation, väderpåverkan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ni kan se, löper sprickan verikalt längs med fönstret och är genomgående i väggen.

Min första tanke var att fräsa ut horisontella spår över sprickan och gjuta in armeringsjärn. Detta för att förstärka lagningen. Kanske måste man då knacka bort den gamla putsen?

Vad tror ni? Hur gör jag detta bäst?

Mvh.
 
  • Slitet skjul, röd trä och betong, snö, övergivet utseende, fallfärdigt tak, dörr, fönster, vintrig miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om sättningen har avstannat så är det väl bara att mura igen sprickorna?
Eller är grundläggningen så grund att det rör sig varje år med tjälen?
Eller är det en pågående sättning där sprickan växer för varje år?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Om sättningen har avstannat så är det väl bara att mura igen sprickorna?
Eller är grundläggningen så grund att det rör sig varje år med tjälen?
Eller är det en pågående sättning där sprickan växer för varje år?
bra frågor. Huset är nytt för oss, så har ingen aning om sättningen avstannat.

Det känns inte som ett jätteproblem om jag bara gjuter igen och det spricker efter en säsong. Då vet jag om jag behöver förstärka.

för mig är det mer en estetisk aspekt då utbyggnaden blir ett hönshus i framtiden.

Följdfråga. Är det något speciellt bruk som ska användas? Några rekommendationer?
Tack!
 
MKAR MKAR skrev:
Är det något speciellt bruk som ska användas?
Tror inte det. Lättbetong brukar väl vara murat med vanligt bruk eller tunnbruk/lim. Vanligt bruk/murbruk brukar väl betecknas B.

Kalkbruk är lite flexiblare och kan bättre hantera små rörelser, men jag tror inte det gör ngn skillnad i detta fall. Dessutom är det oftast bäst att använda samma mtrl som det var från början.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.