Hej
Jag vill gärna tipsa från en fattiglapp om min elräkning på över 16000 kr. December månad det är ungefär lånet som jag tjänar på en månad ,ska man blir glad eller förbannad det här är inte klokt och hur ska jag betala man blir frustrerad och vem ska hjälpa mig.Novembermånad 5000 kr.
I norge staten hjälper till med ,
Måste bli ändring
 
  • Gilla
tslabot
  • Laddar…
wildeside
Ta en pappersmugg och sätt dej utanför ICA.
 
  • Gilla
Dalby60
  • Laddar…
A
V Valentino196444444 skrev:
Hej
Jag vill gärna tipsa från en fattiglapp om min elräkning på över 16000 kr. December månad det är ungefär lånet som jag tjänar på en månad ,ska man blir glad eller förbannad det här är inte klokt och hur ska jag betala man blir frustrerad och vem ska hjälpa mig.Novembermånad 5000 kr.
I norge staten hjälper till med ,
Måste bli ändring
har du inte möjlighet att betala hela fakturan på en gång.
Så ta kontakt i tid med ditt elbolag.
tala om som det är och att du betalar ca 50-60% nu och en motsvarande summa nästa månad inkl den månadens faktura..

Hur låter detta?
 
V Valentino196444444 skrev:
Hej
Jag vill gärna tipsa från en fattiglapp om min elräkning på över 16000 kr. December månad det är ungefär lånet som jag tjänar på en månad ,ska man blir glad eller förbannad det här är inte klokt och hur ska jag betala man blir frustrerad och vem ska hjälpa mig.Novembermånad 5000 kr.
I norge staten hjälper till med ,
Måste bli ändring
Du får väl skaffa ett bundet elavtal.
Jag har bundet avtal från 1 januari, om jag hade haft det i december hade elräkningen bara varit en tredjedel så kostsam.

Men om jag jämför det jag betalade under 2021 med vad det skulle kosta om jag hade haft det nya bundna avtalets kWh pris under 2021 så blev det bundna avtalet dyrare.

Jag tycker att det känns bra att slippa de här topparna i elräkningen och jag tror att elpriset kommer att stiga även räknat på årsgenomsnitt.
 
Hade fast till dec 22 - avtal går ju ut förr elller senare dessvärre. 3200 förbrukning för dec a ca 10500kr.
Gick ej låsa pris till några rimliga priser. Bergvärme, nya fönster, dörrar etc. Vi har har ca 18-19c innetemp. Område 2 med många - 20 till - 35 dagar. Längtar till det retroaktiva stödet kommer a 0kr:)
 
  • Gilla
tslabot
  • Laddar…
V Valentino196444444 skrev:
Hej
Jag vill gärna tipsa från en fattiglapp om min elräkning på över 16000 kr. December månad det är ungefär lånet som jag tjänar på en månad ,ska man blir glad eller förbannad det här är inte klokt och hur ska jag betala man blir frustrerad och vem ska hjälpa mig.Novembermånad 5000 kr.
I norge staten hjälper till med ,
Måste bli ändring
Du menar alltså 16 000 kr bara för december? Även november var mycket. Först och främst vad har du för uppvärmning? Är det elelement, så skaffa någon form av värmepump direkt. Luft/luft är det billigaste alternativet. Då kommer du att spara pengar dag 1. Om du inte har vattenelement är det antagligen den enda ekonomiska lösningen. Sen spar 1 grad lägre temperatur ca 5 %. Räknar inte med hushållsel då. Kan du stå ut med 20 istället för 22 grader exempelvis. Se över elförbrukningen och alla apparater. För en del personer kan det göra stor skillnad.
 
Jag vart förvånad över decembers räkning, 1300:- + 3800:- för rörligt i SE3 till villa med direktverkande el (+ luftvärmepump).
 
9958:- för december månad. 2100 kwh
 
S Sven-Erik Hällgren skrev:
Du får väl skaffa ett bundet elavtal.
Jag har bundet avtal från 1 januari, om jag hade haft det i december hade elräkningen bara varit en tredjedel så kostsam.
Om jag bundit avtalet i november när det gamla gick ut hade decemberräkningen blivit betydligt dyrare än med rörligt.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
S Sven-Erik Hällgren skrev:
Du får väl skaffa ett bundet elavtal.
Jag har bundet avtal från 1 januari, om jag hade haft det i december hade elräkningen bara varit en tredjedel så kostsam.

Men om jag jämför det jag betalade under 2021 med vad det skulle kosta om jag hade haft det nya bundna avtalets kWh pris under 2021 så blev det bundna avtalet dyrare.

Jag tycker att det känns bra att slippa de här topparna i elräkningen och jag tror att elpriset kommer att stiga även räknat på årsgenomsnitt.
Vad har du för pris från 1/1 och var i landet bor du ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.