Det var apple som för något år sedan erkända att de medvetet slöar ner och allt oftare behov av laddning i sina telefoner för att få sälja mer, vilket vi därmed gör analogi till elbilar.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det stämmer säkert att det finns mer "marginal" i ett elbilsbatteri. Men ingen vill ha den extra storlek och vikt i sin telefon. Sen brukar tyvärr en telefon ja ungefär samma livslängd som batteriet. Med tanke på att en bil kostar bra mycket mer än en telefon så är det vettigt med dessa "marginaler"
Men intressant, inget jag tänk på innan.

Hur menar du än med bränslet direkt i bilen? syftar du på bensin?
Det handlar om verkningsgrad och förluster.
Men det är inte så konstigt. Frågan är då hur stora utsläpp det är? Med tanke på dagens teknik och krav så kan nog utsläppen vara ganska rena. sedan förpackas den vackert i en lång kabel när dig.
Medans oljan måste "omvandlas" till bensin där efter transporteras till en bensinstation när dig där man tankar bilen. Nu vet jag inte vad verkningsgraden är på oljan de eldar med
Bensin och diesel i en effektiv turbin, sen är ju frågan om det är värt att raffinera, men gissar på att det går ungefär lika bra att elda råoljan.

Sen är det CO2 vi mäter, det renas inte ut även om moderna bensinbilar har minimala partikelutsläpp när väl katalysatorn är varm
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Bensin och diesel i en effektiv turbin, sen är ju frågan om det är värt att raffinera, men gissar på att det går ungefär lika bra att elda råoljan.

Sen är det CO2 vi mäter, det renas inte ut även om moderna bensinbilar har minimala partikelutsläpp när väl katalysatorn är varm
Och där har vi problemet. Vi för inriktade på co2 Fast alla vet att det är inte co2 Som dödar utan alla partiklar. Om våra bilar bara hade släppt ut co2 så ++
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Någon som har sett Fisker Ocean i verkligheten?
Någon som vet om de kommer ha showroom runt Göteborg.

Spontant tycker man väl att det ska gå att hitta andra vinterdäck med fälg för mindre än 42 000kr
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Och där har vi problemet. Vi för inriktade på co2 Fast alla vet att det är inte co2 Som dödar utan alla partiklar. Om våra bilar bara hade släppt ut co2 så ++
nu blir det möjligen lite OT. De flesta ser Elbilen som en möjlighet att minska de lokala utsläppen där vi befinner oss i gatumiljön eller i bilen/cykel.... Partikelutsläppen från förbränningsmotorn anses som de som är värst. med elbil nollas utsläppen i det lokala perspektivet. Partikelutsläpp från bromsar, däck, slitage av vägbanan påverkas inte, utan på marginalen kan bli något större då elbilen är något tyngre.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Och där har vi problemet. Vi för inriktade på co2 Fast alla vet att det är inte co2 Som dödar utan alla partiklar. Om våra bilar bara hade släppt ut co2 så ++
Co2 är mätvärdet för klimatförändringarna, finns ju annat som påverkar också. Och partiklarna främst ett problem i städer.

Skippa gamla fordon och dubbdäck. Städa av gatorna ordentligt så gammalt bös inte virvlar omkring.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
En artikel i Ny Teknik om ID7.
 
Den kan bli riktigt trevlig.
 
useless useless skrev:
[länk]

Med slopad bonus och ett elpris på 1,5:-/kWh kostar det i princip lika mycket att köra elbil som ny fossilbil. Om elpriset stiger ytterligare blir det billigare att köra fossilt...
1 år fast i SE3 ligger på 3,6:-/kWh

Är i fasen att byta ut båda bilarna i stallet. Vad har vi egentligen för vettiga och prisvärda alternativ?
(En pendlarbil och en Familjebil är behovet) Jag har 50km till jobbet och siktar på att jobba hemifrån 2 dagar i veckan. Familjebilen idag är en XC70, Bra makfrigång för frugans hemtrakter och drar släp genom europa.

Nya bilar känns som en dyr investering idag, speciellt utan bonus men det är skönt att åka ny bil, privatleasing har blivit dyrt och köpa... känns dumt att binda kapital i bilar?
En 2019 Zoe ligger runt 200'

En 2019 E-Niro Ligger runt 350'
En 2019 Passat Alltrack Ligger runt 200'
En 2019 Golf Ligger strax under 200'

Hur brukar ni räkna på kostnaden och resonera för att ha en setup som är lagom nice men samtidigt prisvärd?
 
Ska man ladda elbil hemma i dag så är det bara timdebitering som är alternativet.
 
G
M M.sandström skrev:
Det är ganska troligt elbilarna har högre vinstmarginal än förbrännings bilarna.
Tillverkarna får EU böter om de inte har lågt CO2 på hela "flottan" så i princip tjänar de mer på elbilar.
 
D
useless useless skrev:
[länk]

Med slopad bonus och ett elpris på 1,5:-/kWh kostar det i princip lika mycket att köra elbil som ny fossilbil. Om elpriset stiger ytterligare blir det billigare att köra fossilt...
Jag har svårt att tro det, kan tyvärr inte läsa artikeln men kunde varit intressant att se hur de tänkte, antar att en del av tricket ligger i avskrivningen och förmodligen här de går bort sig, det andra är att de antar att bara elektrisk energi skulle bli dyrare och fossilpriset billigare vid pump *fniss*
 
useless useless skrev:
Ska man ladda elbil hemma i dag så är det bara timdebitering som är alternativet.
Det blev billigt i december =) Tankade för totalt 300 kr. Körde förvisso bara 3 veckor till jobbet och hade influensan under ledigheten så körde inte så mycket sista :p Men 300 kr mot 2800 spänn.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ska man ladda elbil hemma i dag så är det bara timdebitering som är alternativet.
varför då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.