Hej som rubrik lyder så har jag en ved panna av märket Gaselle GLUP 45 med maxeffekt 62kw.
Nyinstallerad för ca 4-5v sedan.
Jag eldar denna mot 3st acc-tankar på 500l/st varav en med beredare till tappvatten. Reglerventil är även monterad för shunt.
Veden jag eldar med är torrgran och bitarna är på 50cm

tänkte dra ett exempel här nu:
Igår kom jag hem vid 09 efter nattens arbete, laddade pannan, tände och gick sedan o la mig.
Fyllde upp med ett ilägg till sen vid 13 tiden och även ett sista ilägg vid 17 tiden skulle jag tro. Hur som helst så vart de tre ilägg under gårdagen och nu på morgonen så va tankarna nere på ca 40grader igen på översta klockan 30 på mellersta och samma på den längst ned.
Min fundering är om detta är normal förbrukning av varmvatten? Huset är på ca 230kvm och är från 1945 ingen tilläggsisolering har väl gjorts vad jag vet men har inte misstankar om att det skulle vara ”dåligt” isolerat.
Alla termostater på elementen står fullt öppna förutom rummen vid pannrummet då pannan ger ifrån sig gott om värme. Ska se ifall jag kan bifoga lite bilder. tacksam för svar
Vh Seb
 
  • Ett pannrum med en röd värmepanna, rörledningar och isolering. Oorganiserat, grått golv, industriellt utseende.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Industriliknande rum med stora metalldörrar, rörledningar, belyst klocka och betongväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystemets rörkoppling med manometer för vattentryck mot vitputsad vägg, mörk kakelgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett källarutrymme med rörinstallationer, expansionskärl, pall och gammal stol, oordnat och opolerat utseende.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1500L volym till ett så stort och gammalt hus skulle jag säga är väldigt lite. Det blir väl ca 90kw/h lagrat i tankarna om du nyttjar 50 graders eldningsintervall.
 
Hmm, nyinstallerat och då har dom hängt upp grejerna med stripes?... dom tål inte värmen och vissa har ju redan gått av ser jag...

och ett laddkoppel... behövs det ens till den pannan, den styr la ändå,... och enligt mig är den felplacerad och felkopplad...., får inte riktigt reson i dragningen alls...

JAG skulle kopplat laddomaten mot acc. på sidoanslutningen som är ledig och haft radiatoruttag från toppen endast... (alt att pannan skulle kopplas mot sidan utan anslutning av laddomat....)
 
M MagicFingers skrev:
Hmm, nyinstallerat och då har dom hängt upp grejerna med stripes?... dom tål inte värmen och vissa har ju redan gått av ser jag...

och ett laddkoppel... behövs det ens till den pannan, den styr la ändå,... och enligt mig är den felplacerad och felkopplad...., får inte riktigt reson i dragningen alls...

JAG skulle kopplat laddomaten mot acc. på sidoanslutningen som är ledig och haft radiatoruttag från toppen endast... (alt att pannan skulle kopplas mot sidan utan anslutning av laddomat....)
Uppvärmingssystem under installation, rördragning och isolering syns i ett oupplyst teknikrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har lite nya funderingar kring ett par saker om någon vänlig själ hade kunnat förklara detta för mig, som tidigare nämnt så tycker jag att min panna på 62kw borde ladda tankarna snabbare än va de gör.
Igår blev det 4laddningar ved och fick upp mina 2st 500l acctankar till ca 80grader längst upp 60 i mitten och 40 i botten. Framledningstemp 40grader och runt nollan ute.
Något jag märkt är att jag har en panntemp på ca 85grader men sätter jag en anläggningstermometer på utloppet från pannan så har jag inte mer än 60? Samma sak ovanför tankarna där dem laddas så har jag bara 60? Dock så visar laddomaten 78grader från pannan, 40grader från tankarna och 60grader tillbaka till pannan.
Är de bara jag som tycker det är märkligt.. ska tilläggas att jag provat olika termometrar.
 
65 kW är maxeffekt. Du kommer inte upp i närheten av det när du eldar med torrgran. Pannan mår inte heller bra av att eldas med enbart torrgran. Det blir oerhört varmt i pannan, men sen brinner det ut på "nolltid". Det är inte alls konstigt att det blir så lite värme i acctankarna. Sen har du bara 1500 liter, vilket är mindre än hälften mot vad som ska vara till den pannstorleken. 1500 liter innebär, som sagt, väldigt lite lagrad värme. Inte konstigt att det tar slut snabbt.
Vidare ser inte installationen riktigt bra ut heller.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Ja de va inte så mycket vatten.. Och som andra säger, inkopplingen ser ut att ha mer å önska.. Du verkar få ut väldigt lite effekt också. Vet iofs inte hur stor vedvolym den pannan har men jag har en solo innova 50kw mot en tank på 2,8m3. Nu eldar jag bara byggrester och om jag gör 3 fulla ilägg så har mitt system kokat sen länge..
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
A AG A skrev:
65 kW är maxeffekt. Du kommer inte upp i närheten av det när du eldar med torrgran. Pannan mår inte heller bra av att eldas med enbart torrgran. Det blir oerhört varmt i pannan, men sen brinner det ut på "nolltid". Det är inte alls konstigt att det blir så lite värme i acctankarna. Sen har du bara 1500 liter, vilket är mindre än hälften mot vad som ska vara till den pannstorleken. 1500 liter innebär, som sagt, väldigt lite lagrad värme. Inte konstigt att det tar slut snabbt.
Vidare ser inte installationen riktigt bra ut heller.
kan vara många bäckar små här låter de som. Tacksam för svar, installerades i november och fick inte tag i annat än torrgran men får duga för denna säsongen. Kommer 30m3 lövträd i mars till nästa säsong. Sen till mängden vatten är jag medveten om att de ska till iaf minst lika mycket till men ska försöka ragga fatt på ett par tankar till.
Men känns de inte lurt att temperaturen skiljer sig från de jag läser av på pannan mot vad jag faktiskt mäter ut ifrån pannan ?
 
V Vedhuggarrn skrev:
Ja de va inte så mycket vatten.. Och som andra säger, inkopplingen ser ut att ha mer å önska.. Du verkar få ut väldigt lite effekt också. Vet iofs inte hur stor vedvolym den pannan har men jag har en solo innova 50kw mot en tank på 2,8m3. Nu eldar jag bara byggrester och om jag gör 3 fulla ilägg så har mitt system kokat sen länge..
Hej tack för svar! Kommer finnas 1500l till nästa säsong samt bättre kvalite på veden även då. Är ny vedeldare så mycket att lära sig många som gör anspråk på inkopplingen som gjorts på min vedpanna men har inget att referera mot. Har du några bilder på ditt system ?
 
Kan se om jag kan lägga in de om en stund. Man inte så mycket men lite iaf!
 
  • Gilla
Sebbebygde
  • Laddar…
Där har du min koppling. Man ser som sagt kanske inte så bra.
 
  • Industrilokal med rörsystem, panna och elektriska komponenter, inomhusmekanik, oordnat serviceutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmeanläggning med rör, manometer och kopparledningar i rum med oavslutad vägg och synlig isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhus teknikrum med rör, ventiler, mätinstrument och ledningar mot en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för bilderna! Det markanta jag kan se är att din laddomaten är kopplat betydligt närmare din panna och om du kollar hur min är placerad så skulle de kanske kunna bli någon värmeförlust och med tanke på att jag inte har hunnit isolera några rör än.. men 25grader skillnad känns lite väl kanske ?
 
Har som du ser ingen isolering på rören heller. Pannan brinner med ca 90-95 grader och när tanken börjar komma upp i 60 grader i botten så stiger toppen till 98-99 grader. Har aldrig mätt tempen på rören faktiskt men det låter konstigt att det är olika temp på termometrarna..
 
Nej just, ser det. Men vad har du för temp på din klocka på laddomaten som går till tankarna när du nått arbetstemp på pannan ? Visst fungerar termostaten i laddomaten att den ska öppna vid 78grader (om du har en sådan termostat) sen returen in i laddomaten förvärms med hetvatten från pannan just för att pannan inte ska kylas ner?
Bör ju inte vara något fel i min laddomat imed det är innan den temperaturen skiljer sig åt..
ska berätta med att min termostat på pannan står på MAX och får ändå inte upp panntemp på mer än 80-85grader och då har jag ändå liten vattenvolym i min panna 55l..
tycker bara det är märkligt att jag får elda som en idiot för att få upp mina tankar
 
S Sebbebygde skrev:
Tack för bilderna! Det markanta jag kan se är att din laddomaten är kopplat betydligt närmare din panna och om du kollar hur min är placerad så skulle de kanske kunna bli någon värmeförlust och med tanke på att jag inte har hunnit isolera några rör än.. men 25grader skillnad känns lite väl kanske ?
Testat att koka nån termometer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.