Vilka nackdelar?

Årsförbrukning 4500 kWh. Viss golvvärme. Kräver framtida elbilsladdning 20A?
 
16A ger att du kan ta ut 11 kW på en timme maximalt = 11kWh
20A ger max 13.8 kWh.
25A max 17.2 kWh.
Ladda elbil, det är ställbart i laddaren eller bilen, oftast mellan 3 - 11 kWh per timme.
Så på 16A kan du ex ladda bil på typ halv effekt, köra diskmaskin tvättmaskin och tumlare, steka mat på spisen samtidigt. Golvvärmen hur många watt är den på? Varmvattenberedaren hur många watt?
 
Du klarar dig på 16 definitivt. Kör lastbalanserare om du skaffar laddbox
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
O
yonna yonna skrev:
Vilka nackdelar?
Frågan är felstäld. Det handlar inte om fördlar/nackdelar utan om huruvida det över huvudet taget är möjligt att ha en lägre säkring.

Huvudsäkringens uppgift är att begränsa det maximala effektuttaget i en anläggning genom att begränsa den maximala strömmen som kan dras ifrån elnätet. Antingen har du en säkring som tillåter tillräckligt stort effektuttag för dina behov eller så har du inte det. Frågan är alltså inte om det finns några nackdelar med att sänka säkringen utan snarare om det över huvudet taget är möjligt med avseende på hur mycket ström du behöver.

Man antingen uppskatta och räkna eller mäta och logga strömförbrukningen under tid för att få en bild av vad som behövs. Sen finns det endast två åtgärder om det visar sig att en sänkning inte är möjligt: 1) balansera om anläggningen och då kanske flytta belastning från en fas till en annan och på så sätt komma ned tilläckligt lågt på alla faser, och går inte det 2) byta ut tunga förbrukningar där det är möjligt, avstå från något eller på annat sätt ändra sin konsumption.

Antar att den drivkraften är att spara några hundralappar om året på minskad fast avgift. Själv har jag 3x16A och det fungerar utmärkt. Uppvärmning med modern luftvatten-värmepump, nyrenoverat kök med induktionshäll, ugn, mikro, vatten-/kaffe-kokare, tvättmaskin, osv. Dessutom finns FTX-ventilation, tvätt-maskin/-kondenstumlare, elektrisk golvvärme. Därtill garage, snickarverkstad och en LTA-pumpanläggning. Så om du inte har direktverkande el eller andra tunga förbrukare borde inte vara några problem att gå ned till 16A.
 
Redigerat:
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Vad är fördelarna? Hur mycket billigare blir det?

Har också 20A nämligen
 
Det beror på vilket nätbolag du har. Hos vissa skiljer det mycket hos andra mindre. Tex vattenfall har ganska stor skillnad i pris.
 
Tack för förklaringen. Lämnar då över problemet till elektrikern (men duktiga sådana är sällsynta har jag förstått). Det låter hoppfullt om det går med omdispinering. Att planera uttag vissa tider låter också godtagbart.
 
D Daniel 109 skrev:
Det beror på vilket nätbolag du har. Hos vissa skiljer det mycket hos andra mindre. Tex vattenfall har ganska stor skillnad i pris.
Tack!

Kollade lite på det nu (jag har EON).

Verkar som att jag har rätt lite att spara på att ha 16A om jag ligger över 8000 kWh/år. Under 8000 kWh per år är skillnaden dock markant, 5835 kr/år!

Vad händer om man skulle råka gå över 8000kWh per år tro?
 
  • Prislista för elnätsavgifter i Syd, olika abonnemang, gäller från januari 2023, inklusive moms.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Det är inte ett stort steg vid 8MWh, även om det ser ut att vara det. Ta med överföringsavgiften också.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är inte ett stort steg vid 8MWh, även om det ser ut att vara det. Ta med överföringsavgiften också.
Du har så rätt! Det var ett väldigt viktigt påpekande, blev helgalet annars. Tackar för det!

Om jag har förstått det rätt nu så blir besparingen rätt liten. Vet inte vad en elektriker skulle ta för att säkra ner men känns som att återbetalningstiden blir lång
 
NSS - om du förbrukar mer än 8000 kWh per år på billiga 16A abonnemanget, så är det billigare att köra på stora 16A, pga de högre överföringsavgifterna.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
O
N NSS skrev:
Tack!

Kollade lite på det nu (jag har EON).

Verkar som att jag har rätt lite att spara på att ha 16A om jag ligger över 8000 kWh/år. Under 8000 kWh per år är skillnaden dock markant, 5835 kr/år!

Vad händer om man skulle råka gå över 8000kWh per år tro?
Räknar man med överföringsavgifterna och har en förbrukning på 4500 så sparar man ändå 3700kr/år på att gå ner från 20 till 16.

Ligger man på över 8000 kWh/år är det ändå 2000kr.

Det må låta som lite pengar, men det är enligt mig helt onödiga pengar om man ändå inte utnyttjar säkringsstorleken.
 
Om det dessutom är effektavgifter på väg in så kan skillnaden mellan säkringar försvinna eller bli ännu mindre än i dag.
 
D Daniel 109 skrev:
Om det dessutom är effektavgifter på väg in så kan skillnaden mellan säkringar försvinna eller bli ännu mindre än i dag.
Ja, flera har redan det idag. Mitt elnätsbolag har effektavgift och det är samma abbonemangsavgift oavsett om man har 16, 20 eller 25 A.
 
yonna yonna skrev:
Vilka nackdelar?

Årsförbrukning 4500 kWh. Viss golvvärme. Kräver framtida elbilsladdning 20A?
Hej, jag har kollat på din profil och vet sedan förut att du har ett mindre hus med en pelletspanna som huvudsaklig värmekälla. Du har en väldigt låg förbrukning och jag ser inga problem med att sänka abonnemanget från 20A till 16A.

Enligt Österlens kraft så sänker du din årliga elnätsavgift med 1500 kronor inkl moms. Överföringsavgiften (elnät) påverkas inte.
https://www.osterlenskraft.se/el/elnatsavgifter-ar-sakring-2023/

Vad gäller elbil så kan du klara dig gott på ett 16A-abonnemang förmodligen med lastbalansering. Det hela beror på dina krav på laddtid, dvs hur snabbt du måste/vill ladda upp ett nästan tomt batteri.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.