Hej hej,

Ny här! Går i husköpartankar.

Som ett exempel, här är ett hus som ser trevligt ut:
https://www.hemnet.se/bostad/villa-...m=html&utm_source=mail&utm_term=for_sale-plus

Här är besiktningen:
https://www.bjurfors.se/contentassets/1262f10aa63046249b68154e3448df69/besiktningsprotokoll.pdf

Jag kan inte så mycket om hus än så jag undrar lite hur allvarliga vissa av grejerna är. Ponera att man ville (eller behövde) fixa alla grejerna, skulle någon här kunna ge mig en uppskattning mellan tummen och pekfingret vad det skulle kunna kosta? Speciellt för mig som inte är jättehändig och skulle behöva betala någon för de svårare fixarna.
  • Växter finns i anslutning till byggnaden.
  • Sprickor, puts/färgsläpp finns i sockel.
  • rötskador i panelen lokalt
  • fuktvärden över kritisk nivå för mikrobiell tillväxt
  • Isolerglas är äldre
  • Hängrännor lutar fel lokalt.
  • Äldre takpannor med underlagstak av träfiberskivor med lokala fuktmarkeringar
  • Fuktskydd saknas i diskbänksskåp samt under kyl/frys.
  • Våtutrymmet har äldre yt-/tätskikt.
  • Vid kontroll av väggsyllar uppmättes fuktvärden under kritisk nivå för mikrobiell tillväxt
  • Tätskikt är felmonterat i golvbrunnen då manschett sticker ut under klämring.
  • Rörgenomföring för el finns i vägg bakom badkar.
  • Golvlutningen är lokalt något bristfälligt utfört.
  • Vid kontroll av konstruktion uppmättes fuktvärden över kritisk nivå för mikrobiell tillväxt
Antar att de i fet stil är de allvarligaste.

Inte ute efter några exakta siffror utan mer "om jag skulle köpa det här, ungefär vad är en rimlig summa jag kommer behöva betala för renovering".

Ultimata vore att få reda på om det kostar typ 1000, 5000, 10000, 50000, 100000, eller mer, per grej.

OBS: Osannolikt att jag kommer köpa det här huset pga är fortfarande lite tidigt ute, så handlar mer om att jag vill lära mig.
 
Huset är ju ca 35 år så det mesta är helt normalt.
Taket måste bytas, dräneringen måste troligtvis göras om och källaren rivas ur och göras om och värmesystemet bör uppgraderas. Kostnad ca 1 miljon.
Tomten och läget ser härligt ut och i slutändan är ju alltid läget det viktigaste :)

Växter finns i anslutning till byggnaden.
Enkelt att åtgärda själv med en spade och lite slit

Sprickor, puts/färgsläpp finns i sockel.
Kan man också åtgärda själv. ca 3000kr

Rötskador i panelen lokalt
Byta dålig panel och måla. Några tusenlappar

Fuktvärden över kritisk nivå för mikrobiell tillväxt
Svårare att gissa, skulle behöva ses på plats

Isolerglas är äldre
Inte högsta prio att byta fönster. Så länge färgen är fräsch och tätningslister är bra håller dom i många år till.

Hängrännor lutar fel lokalt.

Åtgärdas i samband med byte av tak

Äldre takpannor med underlagstak av träfiberskivor med lokala fuktmarkeringar
Ser oroväckande ut på bilderna och en riskfylld konstruktion. Taket måste bytas för 250-300k

Fuktskydd saknas i diskbänksskåp samt under kyl/frys.
Kan va bra att åtgärda. 1000kr

Våtutrymmet har äldre yt-/tätskikt.
Från 08/09 enligt protokollet. Håller många år till.

Vid kontroll av väggsyllar uppmättes fuktvärden under kritisk nivå för mikrobiell tillväxt
Ingen åtgärd

Tätskikt är felmonterat i golvbrunnen då manschett sticker ut under klämring.
Ingen större fara, tycker det står i vartannat protokoll

Rörgenomföring för el finns i vägg bakom badkar.
Det är emot gällande branschregler skulle jag tro men ingen större fara. Jag skulle inspekterat själv och gjort en bedömning, är det tätt så funkar det.

Golvlutningen är lokalt något bristfälligt utfört.
Det kan man leva med.

Vid kontroll av konstruktion uppmättes fuktvärden över kritisk nivå för mikrobiell tillväxt
Denna punkt avser källaren.
 
Wow, tack! Perfekt.

Ungefär hur lång tid skulle det ta att fixa taket, och källaren? Antar att man kan bo där under tiden? :)
 
Jag antar att du skulle anlita någon för tak och källare.
Taket 3-4 veckor med rivning, ny råspont, papp, läkt, pannor och plåtarbeten.
Dränering och ombyggnad av källaren har jag dålig koll på tidsåtgång, där hoppas vi att nån annan kan komma med input.

Under tiden av båda åtgärderna kan man bo där under tiden.
 
A
maah maah skrev:
Jag antar att du skulle anlita någon för tak och källare.
Taket 3-4 veckor med rivning, ny råspont, papp, läkt, pannor och plåtarbeten.
Dränering och ombyggnad av källaren har jag dålig koll på tidsåtgång, där hoppas vi att nån annan kan komma med input.

Under tiden av båda åtgärderna kan man bo där under tiden.
Du tycker inte han ska lägga ett nytt tak med träfiberskivor alltså :-D

Varenda hus jag tittar på har tak som detta. En tydlig snikkonstruktion. Vissa har tom lagt om taken med nya träfiberskivor. Hörde mig för med ett par firmor kring hur mycket man sparar på detta och det kanske drar runt 50k från de 250-300k du anger här.

Ofattbart i min värld att man snikar på sånt när man ändå har ett hus värt 5-10 msek
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.