4 747 läst · 9 svar
5k läst
9 svar
Bygg en carport med sadeltak - gör det själv
På konsumentens sida
· 3 067 inlägg
Den händige kan bygga sin carport själv. Här följer en byggbeskrivning steg för steg till dig som vill bygga en dubbel carport.
Du kan läsa artikeln här: Bygg en carport med sadeltak - gör det själv
Du kan läsa artikeln här: Bygg en carport med sadeltak - gör det själv
Otroligt klent dimensionerade snedsträvor samt endast två hela väggpartier vilka inte kan ge ordentlig stabilitet. Det behövs ett tredje väggparti i bakkant av den öppna långväggen, med snedstäva. Väggpartiet bör vara minst 60 cm, men gärna längre. Dessutom är det väsentligt att åtminstone de främre stolparna är infästa nedtill i mkt stabila fästen. Det betyder stora, djupa, tunga betongplintar och två mkt grova plintjärn.
Det är mkt möjligt att den i artikeln beskrivna carporten blir tillräckligt stabil mot vindlaster men jag hade aldrig byggt en så klen och instabil konstruktion. Särskilt inte om den ska toppas med ett tungt tak som föreslås.
Den här byggbeskrivningen verkar ha samma principiella undermåliga konstruktion som den i denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/vinglig-carport-vad-hade-ni-gjort.476219/unread.
Det är mkt möjligt att den i artikeln beskrivna carporten blir tillräckligt stabil mot vindlaster men jag hade aldrig byggt en så klen och instabil konstruktion. Särskilt inte om den ska toppas med ett tungt tak som föreslås.
Den här byggbeskrivningen verkar ha samma principiella undermåliga konstruktion som den i denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/vinglig-carport-vad-hade-ni-gjort.476219/unread.
Produkter som diskuteras: "plintjärn"
Plintjärn PA varmförzinkad FAST
Gjuts in i betong
49 kr inkl moms
Läs mer
Självbyggare
· Stockholm
· 9 819 inlägg
Kanske samma firma som försöker rädda sig genom att beskriva "hur man skall göra" med en artikel.Oldboy skrev:Otroligt klent dimensionerade snedsträvor samt endast två hela väggpartier vilka inte kan ge ordentlig stabilitet. Det behövs ett tredje väggparti i bakkant av den öppna långväggen, med snedstäva. Väggpartiet bör vara minst 60 cm, men gärna längre. Dessutom är det väsentligt att åtminstone de främre stolparna är infästa nedtill i mkt stabila fästen. Det betyder stora, djupa, tunga betongplintar och två mkt grova plintjärn.
Det är mkt möjligt att den i artikeln beskrivna carporten blir tillräckligt stabil mot vindlaster men jag hade aldrig byggt en så klen och instabil konstruktion. Särskilt inte om den ska toppas med ett tungt tak som föreslås.
Den här byggbeskrivningen verkar ha samma principiella undermåliga konstruktion som den i denna tråd: [länk].
En bild på en ritning hade också varit hjälpsamt för att få bättre inblick i stommens konstruktion.
Vad tror någon om materialkostnad ifall det slår byggsatser .
Vad tror någon om materialkostnad ifall det slår byggsatser .
Administrator
· Skåne
· 7 775 inlägg
Jag ska ta upp det med Roger Nyström så får vi se vad han säger. Roger är i alla fall van att skriva byggbeskrivningar. Han är bl a författare till Stora friggeboken och har skrivit liknande byggbeskrivningar när han jobbade för Hus & Hem många år. Ber att få återkomma.Oldboy skrev:Otroligt klent dimensionerade snedsträvor samt endast två hela väggpartier vilka inte kan ge ordentlig stabilitet. Det behövs ett tredje väggparti i bakkant av den öppna långväggen, med snedstäva. Väggpartiet bör vara minst 60 cm, men gärna längre. Dessutom är det väsentligt att åtminstone de främre stolparna är infästa nedtill i mkt stabila fästen. Det betyder stora, djupa, tunga betongplintar och två mkt grova plintjärn.
Det är mkt möjligt att den i artikeln beskrivna carporten blir tillräckligt stabil mot vindlaster men jag hade aldrig byggt en så klen och instabil konstruktion. Särskilt inte om den ska toppas med ett tungt tak som föreslås.
Den här byggbeskrivningen verkar ha samma principiella undermåliga konstruktion som den i denna tråd: [länk].
Administrator
· Skåne
· 7 775 inlägg
Roger hälsar och tackar dig @Oldboy - han har gjort ett misstag. Nu har jag ändrat i artikeln, snedstävorna ska vara 45X120mm.
Vidare säger Roger följande:
"Det ska naturligtvis vara 45x120 mm och inte 22x120 mm. För övrigt har jag konsulterat en byggnadsingenjör i dimensioneringen så jag känner mig rätt trygg med att det håller.
Dock, ”endast två hela väggpartier" är ju faktiskt definitionen av carport som jag skriver i första meningen i artikeln. Har du mer väggar än så är det i princip ett garage även om det inte finns någon port."
Vidare säger Roger följande:
"Det ska naturligtvis vara 45x120 mm och inte 22x120 mm. För övrigt har jag konsulterat en byggnadsingenjör i dimensioneringen så jag känner mig rätt trygg med att det håller.
Dock, ”endast två hela väggpartier" är ju faktiskt definitionen av carport som jag skriver i första meningen i artikeln. Har du mer väggar än så är det i princip ett garage även om det inte finns någon port."
"5. Täck taket med råspont. Ändspontad råspont ger minst spill eftersom de inte behöver skarvas över regel."
Råspont utan ändspont behöver inte heller skarvas över regel ?
https://www.traguiden.se/konstrukti.../tak/underlag-av-trapanel/spantak/inbradning/
Råspont utan ändspont behöver inte heller skarvas över regel ?
https://www.traguiden.se/konstrukti.../tak/underlag-av-trapanel/spantak/inbradning/
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Dessvärre, som redan påpekats, är strukturen instabil map horisontella laster. För att få strukturen stabil är knutpunkterna i överkant och underkant pelare viktiga för att kunna ta hand om horisontella laster. Utförandet av dessa punkter är viktiga och borde vara mycket tydligare beskriva. Sen bör även tilläggas att även om denna struktur statiskt sett är stabil kommer den upplevas som svajig.
Som andra påpekat är denna konstruktionen inte stabil.
För att få en stabil konstruktion behöver man ha tre stabiliseringslinjer som inte sammanfaller i samma punkt. Har man bara två, som i detta fallet, kommer konstruktionen att vrida sig runt denna punkten. I detta fallet krävs det att pelaranslutningarna längs en av sidorna som saknar väggar är momentstyvt infäst i botten eller i toppen. Att få till momentstyva infästningar i träkonstruktioner är inte helt enkelt och kräver ganska kraftiga dimensioner på pelare för att kunna lösas om man inte har utanpåliggande stål.
För att få en stabil konstruktion behöver man ha tre stabiliseringslinjer som inte sammanfaller i samma punkt. Har man bara två, som i detta fallet, kommer konstruktionen att vrida sig runt denna punkten. I detta fallet krävs det att pelaranslutningarna längs en av sidorna som saknar väggar är momentstyvt infäst i botten eller i toppen. Att få till momentstyva infästningar i träkonstruktioner är inte helt enkelt och kräver ganska kraftiga dimensioner på pelare för att kunna lösas om man inte har utanpåliggande stål.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Uterum med sadeltak inbyggd i tak på huset?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hur bygger jag ett uterum som är öppet upp i nock med sadeltak och sedan bygger på ett burspråk som oxå ska vara öppet upp i nock på långsidan?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Byggt innertak under carport förra sommaren
Tak & Vind -
garagebygge och carport
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygga carport intill garage
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus