Claes Sörmland
Ja denna MÖD-dom var ju inte så spektakulär egentligen, den följer ju tidigare prejudicerande dom från HD.

En samfällighetsförening får uppgradera sitt gamla samfällda elsystem så att det klarar de krav på ett elsystem som finns 2022 (2023!), t ex att kunna leverera el till medlemmarnas egna laddstationer.
 
Intressant.
Vi har ett system från charge-amps, med individuell mätning av elförbrukningen.
Elflebrukningen i garaget kommer upp på samfällighetsavgiften. Samfälligheten står för elabbonemanget.

Det är väl samma sak som med individuell debitering för vatten och värme som görs i många samfälligheter.

Måste man verkligen ändra anläggningsbeslutet för att övergå till individuell debitering av resursförukning?

Andelatalen är ju till för att rättvist fördela utgifterna mellan medlemmarna, som t.ex. snöröjning. Att övergå till individull debitering av förbrukning ska inte påverka andelstalen.
 
M magnu skrev:
Intressant.
Vi har ett system från charge-amps, med individuell mätning av elförbrukningen.
Elflebrukningen i garaget kommer upp på samfällighetsavgiften. Samfälligheten står för elabbonemanget.

Det är väl samma sak som med individuell debitering för vatten och värme som görs i många samfälligheter.

Måste man verkligen ändra anläggningsbeslutet för att övergå till individuell debitering av resursförukning?

Andelatalen är ju till för att rättvist fördela utgifterna mellan medlemmarna, som t.ex. snöröjning. Att övergå till individull debitering av förbrukning ska inte påverka andelstalen.
Problemet är väl initiala kostnaden för infrastruktur som inte alla behöver eller är nödvändiga för den ursprungliga driften. Den blir knepig att fördela på bara dem som nyttjar boxarna.
 
  • Gilla
katho75 och 2 till
  • Laddar…
Det blir ju jättejobbigt att bara installera åt några stycken.
Men med det nya domslutet borde man kunna byta samtliga motorvärmaruttagen mot laddboxar med ett majoritetsbeslut på årsstämman.
 
  • Arg
Tubes
  • Laddar…
M magnu skrev:
Det blir ju jättejobbigt att bara installera åt några stycken.
Men med det nya domslutet borde man kunna byta samtliga motorvärmaruttagen mot laddboxar med ett majoritetsbeslut på årsstämman.
Skulle du vilja vara med och bekosta installationen och drift av något du inte kan nyttja?
 
  • Gilla
Tubes och 1 till
  • Laddar…
Det spelar ingen roll vad jag som indivis tycker. Det är vad majoriteten på årsstämman röstar fram som är väsentligt.

Sedan så ökar bostadens attraktionsvärde på marknaden om en köpare kan ladda sin bil hemma.

Sedan blir det rätt mycket krångel när det flyttar in någon med elbil till en fastighet utan ladduttag, då måste man göra om anläggningsbeslutet igen.
 
  • Arg
Tubes
  • Laddar…
Claes Sörmland
M magnu skrev:
Intressant.
Vi har ett system från charge-amps, med individuell mätning av elförbrukningen.
Elflebrukningen i garaget kommer upp på samfällighetsavgiften. Samfälligheten står för elabbonemanget.

Det är väl samma sak som med individuell debitering för vatten och värme som görs i många samfälligheter.

Måste man verkligen ändra anläggningsbeslutet för att övergå till individuell debitering av resursförukning?

Andelatalen är ju till för att rättvist fördela utgifterna mellan medlemmarna, som t.ex. snöröjning. Att övergå till individull debitering av förbrukning ska inte påverka andelstalen.
Ja om det inte redan står i anläggningsbeslutet att el ska debiteras utifrån förbrukning så ska det debiteras utifrån andelstal. I det fallet krävs då att Lantmäteriet ändrar anläggningsbeslutet för att debitera efter förbrukning. I fallet med vatten och värme så anges i anläggningsbeslutet att det debiteras efter förbrukning.

Detta är upplägget enligt samfällighetslagen och anläggningslagen som lagstiftaren har gett oss. Samfällighetsföreningen får inte hitta på egna grunder för debiteringen utan myndigheten håller sitt vakande öga över samfällighetsföreningarna. Anledningen till detta är att det inte är frivilligt att vara med i en samfällighetsförening, det kommer med ägande av fastigheten. Därför finns finns ett skydd för de enskilda medlemmarna mot egna finurliga upplägg för debiteringar.

Andelstalen bygger egentligen inte på rättvisa, det hade varit komplicerat eftersom det finns så många olika definitioner av vad som är rättvist. Det finns två andelstal, ett för drift och ett för utförande. I många (de flesta?!) gemensamhetsanläggningar har de samma talserie och refereras därför till som om de vore ett enda andelstal. Andelstalet för drift bestäms av Lantmäteriet utifrån vad som är skäligt med hänsyn främst till den omfattning i vilken fastigheten beräknas använda anläggningen. Andelstalen för utförande (alltså byggandet av gemensamhetsanläggningen) bestäms utifrån vad som är skäligt med hänsyn främst till den nytta fastigheten har av anläggningen.
 
  • Gilla
magnu
  • Laddar…
Claes Sörmland
M magnu skrev:
Det spelar ingen roll vad jag som indivis tycker. Det är vad majoriteten på årsstämman röstar fram som är väsentligt.

Sedan så ökar bostadens attraktionsvärde på marknaden om en köpare kan ladda sin bil hemma.

Sedan blir det rätt mycket krångel när det flyttar in någon med elbil till en fastighet utan ladduttag, då måste man göra om anläggningsbeslutet igen.
Njae. Samfällighetsföreningar är inga demokratier på det sättet. Andra föreningar, t ex ekonomiska föreningar har påtagligt större frihet att göra lite hur de vill.

Syftet med stämman är främst att pröva ansvarsfrihetsfrågan för styrelsen, att välja styrelseledamöter och att besluta om den debiteringslängd som styrelsen lägger fram så att uttaxering kan ske. Stadgar kan också ändras. Det finns några andra frågor som också kan tas upp, pantsättning av fastighet, ändring av andelstal o s v. Sen kan man naturligtvis diskutera verksamheten också men det ligger huvudsakligen på styrelsen att ta den delen.

Anledningen är att styrelsen är den som är satt att förvalta gemensamhetsanläggningen. Och förvaltningen får enbart gälla drift och utförande av gemensamhetsanläggningarna som de är beslutade av Lantmäteriet. Det spelar således ingen roll hur många på stämman som vill att samfällighetsföreningen ska ägna sig åt en ny bra sak, det är inte tillåtet för styrelsen att genomföra det.
 
  • Gilla
trellehasse och 2 till
  • Laddar…
M magnu skrev:
Det spelar ingen roll vad jag som indivis tycker. Det är vad majoriteten på årsstämman röstar fram som är väsentligt.
Nja, i en BRF eller annan ekonomisk förening är det sant, men en samfällighetsförening är en annan slags figur. Den är strikt begränsad av anläggningsbeslutet och ryms en handling inte inom det är inte medlemmarna bundna av det. Det kan bli mycket stökigt om bara en enda medlem motsätter sig något och vet att utnyttja systemet.

Så man bör vara mycket försiktig innan man som samfällighetsförening driver väldigt dyra projekt bara för att man vill att de ska vara tillåtna. Och ovan nämnda hovrättsdom är helt klart något dom bör tolkas försiktigt, hur tråkigt det än är.

Edit: tvåa.
 
  • Gilla
trellehasse och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M magnu skrev:
Det blir ju jättejobbigt att bara installera åt några stycken.
Men med det nya domslutet borde man kunna byta samtliga motorvärmaruttagen mot laddboxar med ett majoritetsbeslut på årsstämman.
Domen ger föreningen möjlighet att installera teknik i sitt elsystem så att de enskilda medlemmarna, inte samfällighetsföreningen, kan installera sina egna laddboxar. Kan man få många att komma överens så är det ju bara att man gör ett gemensamt inköp av laddboxarna vid sidan samfällighetsföreningens verksamhet så är saken löst. Elinstallationsfirman fakturerar då var och en för laddboxen och dess installation.
 
M magnu skrev:
Det spelar ingen roll vad jag som indivis tycker. Det är vad majoriteten på årsstämman röstar fram som är väsentligt.

Sedan så ökar bostadens attraktionsvärde på marknaden om en köpare kan ladda sin bil hemma.

Sedan blir det rätt mycket krångel när det flyttar in någon med elbil till en fastighet utan ladduttag, då måste man göra om anläggningsbeslutet igen.
Att laddboxar skulle öka attraktionsvärdet är något säljare av laddboxar brukar dra till med för att få fler intresserade. Jag skulle säga att det är läget och läget som gör det mesta av attraktionsvärdet. Laddning skulle jag säga står rätt långt ner med alla kommersiella laddare som börjar dyka upp.
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Domen ger föreningen möjlighet att installera teknik i sitt elsystem så att de enskilda medlemmarna, inte samfällighetsföreningen, kan installera sina egna laddboxar. Kan man få många att komma överens så är det ju bara att man gör ett gemensamt inköp av laddboxarna vid sidan samfällighetsföreningens verksamhet så är saken löst. Elinstallationsfirman fakturerar då var och en för laddboxen och dess installation.
Det här är upplägget vi tittar på i parallell med laddacess varianten. Vi behöver uppgradera matningen i garagelängorna och även höja elsäkerheten med individuella PSA vid varje plats. Alla får vara med och dela på uppgraderingen av elinstallationen men de som vill kan på egen bekostnad beställa en laddbox med tillhörande externa tjänster för avläsning och fakturering av förbrukningen.

Som väl är har vi redan detta i Anl. beslutet.
Text på svenska om andelstal, kostnadsfördelning, och förbrukning för motorvärmare, troligen från ett juridiskt dokument.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Med hovrättsdomen i ryggen och ett majoritetsbeslut på årsstämman borde det inte vara särskilt dyrt att få anläggningsbeslutet ändrat. Ändringen borde gå igenom även om några enstaka personer motsätter sig beslutet.
 
  • Gilla
  • Arg
Tubes och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Att laddboxar skulle öka attraktionsvärdet är något säljare av laddboxar brukar dra till med för att få fler intresserade. Jag skulle säga att det är läget och läget som gör det mesta av attraktionsvärdet. Laddning skulle jag säga står rätt långt ner med alla kommersiella laddare som börjar dyka upp.
Det klart att läget påverkar värdet mer än laddbox, men för mig och säkert många andra så är laddbox ett krav vid bostadsköp. Jag skullte inte kunna tänka mig att åka runt på stan och ladda såvida det verkligen inte fanns en möjlighet att ladda hemma.

Nu ligger andelen laddbara bilar i Sverige runt 8 procent, vid något procenttal är jag övertygad om att laddbox i framtiden kommer att påverka lägenhetsvärdet på samma sätt som balkonger och renoverade kök.
 
  • Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Att laddboxar skulle öka attraktionsvärdet är något säljare av laddboxar brukar dra till med för att få fler intresserade. Jag skulle säga att det är läget och läget som gör det mesta av attraktionsvärdet. Laddning skulle jag säga står rätt långt ner med alla kommersiella laddare som börjar dyka upp.
Attraktionsvärde är för mig home styling, snygga tapeter mm. Det är inte samma sak som värde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.