Hej!

vi har en Heru 100 men får inte upp temperaturen.
Så här ser det ut och jag vet inte vad jag ska göra för att få upp temperaturen.
 
  • Digital termostat visar temperaturinställningar och batterinivå på upplyst display.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilken temp har ni inomhus? Är alla rör isolerade och har den gett varmare luft innan ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vilken temp har ni inomhus? Är alla rör isolerade och har den gett varmare luft innan ?
Vi har 16,6 just nu. Osäker på hur isolerat det är men det står på vinden och där är det kallt!
Skäms, men vi har aldrig satt oss in i hur den funkar. Vi märkte nyligen att det var galet kallt hemma och när vi kollade så hade rotorn slutat snurra. Vi har precis bytt den nu, men känner inte att det är så mycket varmare.
 
Undersök isolering och byt filter om det inte är gjort på länge, rek. bytas 2 ggr/år.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Undersök isolering och byt filter om det inte är gjort på länge, rek. bytas 2 ggr/år.
Börjar med det så får vi se om det blir bättre. Tack!
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Enligt bilden så visar det 9 grader på frånluften och 2 grader tilluft, så ja nått är galet.
Måste ju läka in ute luft in i systemet eller nått.
 
S Sillan_22 skrev:
Hej!

vi har en Heru 100 men får inte upp temperaturen.
Så här ser det ut och jag vet inte vad jag ska göra för att få upp temperaturen.
Två frågor inställer sig:

1. Har ni bytt de två filtren? Bör göras minst en gång per år.

2. Har ni kollat att rotorn (den stora trumman) roterar? Ett vanligt problem är att remmen slirar - kan åtgärdas genom att sätta in ny o-ring i drivskivan och/eller torka av rem + spåret i drivskivan med en fuktad (ordentligt urkramad) mikrofiberduk. En del använder även CRC remspray för att få bättre grepp. Om remmen är väldigt sliten bör den bytas.
 
Hej
Om inget hjälper och fläktar, rotor, filter, luftkanaler är kontrollerade. Kolla varvtalet på fläktarna för frånluft respektive tilluft. Om det är kallt ute kan frånluftsfläktens varvtal ställas något högre än tilluften. Inställningar kan i så fall göras i servicemenyn, EC setup men kräver en del trixande och kunskap från manualen.
 
Om filtren är rena och fläktarna snurrar så borde frånlufttempen ligga några grader under inomhustemperaturen oavsett om röret är vettigt isolerade.
Har du en trådlös temperturgivare som du kan placera i frånluftutrymmet efter filtret?

Har själv ett heru s100 monterad på vind.
Typ 20cm isolering på rören.
 
  • Digital termostat visar 79% luftfuktighet, medium fläkthastighet, med temperaturområden för värme och svalka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.