N neo11 skrev:
Ska hon byta stenar i fasaden för ett varmare klimat inne?
Sprickor i tegelfasader finns överallt, och påverkar inte värmen inne!
det går en lång spricka genom fog och tegelstenar, sprickan sträcker sig hela vägen in till innervägg. Det påverkar inomhusklimatet eftersom jag tydligt känner att det drar i sprickan i innerväggen
 
fatsug fatsug skrev:
Tja, nu är jag inte murare men om det är en genomgående spricka (vilket verkar vara fallet här) som det drar genom så får man nog säga att det inte är osannolikt att det påverkar klimatet inomhus.
ja exakt. Sättningen har skapat en spricka som går genom hela fasaden, från yttervägg till innervägg. Det blåser ordentligt i sprickan så det påverkar absolut :)
 
Fönsterblecket ser konstigt ut, ska luta utåt. Kan vara dåligt gjort från början och nu läckt in i hörnan och orsakat frostsprängning i kombination med spänningar i fasaden pga sättningar.
Ekorre på en tegelvägg nära ett fönster, markerad med röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man ser även fuktskador på insidan av väggen vid samma hörna av fönstret och i parketten nedanför.
Inomhusmiljö, fönster, träyta, röd markering, tydlig skugga bildar illusion av båge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rum med en dörröppning, markerat områden visar slitage och skador på dörrkarmen.
 
  • Gilla
pjgb
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Ska hon byta stenar i fasaden för ett varmare klimat inne?
Sprickor i tegelfasader finns överallt, och påverkar inte värmen inne!
Japp, när man konstaterat orsaken till sprickan.
Vatten som letar sig in kan ge fuktskador och vintertid frostsprängning.
 
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Fönsterblecket ser konstigt ut, ska luta utåt. Kan vara dåligt gjort från början och nu läckt in i hörnan och orsakat frostsprängning i kombination med spänningar i fasaden pga sättningar.
[bild]
Man ser även fuktskador på insidan av väggen vid samma hörna av fönstret och i parketten nedanför.
[bild] [bild]
Aha! Intressant iakttagelse. Du har säkert rätt i att det kan vara det som har orsakat sprickan. Förra vintern läckte just det här fönstret in i båda nedre hörnen när det var riktigt kraftigt regn. och det går att se i båda hörnen att tapeten är fuktskadad.

De fönsterblecken på de andra fönstrens sitter annorlunda och där syns inga fuktfläckar på tapeten.

Inom något/några år ska vi byta de här fönsterna så då kan vi ju åtgärda det.
 
Fönsterblecket borde åtgärdas omgående
 
Diagonala sprickor som här tyder ändå på sättningsskador. Även om vatten kan ha hjälpt till.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
N
Lös det invändigt, bråka inte med fasaden utanför.
Tror inte blecket är skurken heller.
 
E Elinaelina skrev:
Hej! Jag bor i ett hus byggt 1954. Vi flyttade in för ungefär ett år sedan. Vi har upptäckt en spricka i fasaden som går hela vägen in till innerväggen. Det forsar in kalluft genom sprickan in i vårt vardagsrum.

Just nu har vi tejpat över sprickan för att hindra den värsta luften, men vi ska såklart laga det ordentligt. Min fråga till er är hur? Sprickan är ju bara ca 5mm, så förstår inte hur jag ska få in cement/putsbruk hela vägen igenom för att ordentligt kunna täppa igen sprickan och förhindra luftflödet.

tack för er hjälp!
Har ni gjort något åt det och i sådana fall vad? 🙂
 
B bjorsi skrev:
Har ni gjort något åt det och i sådana fall vad? 🙂
Vi tog hit en firma som lagade alla sprickor utifrån. Har blivit jättebra, men är ju bara ett år sen så får se om sprickorna kommer upp på nytt.
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.