En enkel fråga - Vår toalett på landet är oerhört känslig för toapapper, det blir ganska ofta stopp även om man öser på med mycket vatten. Kan det vara så enkelt att toa-stolen ställer till med problemet, den har ett par år på nacken. Enligt folk som kan så är alla rör lagda som sig bör, med riktigt fall och liknande och det verkar som att stoppet alltid blir i kröken på toan eller strax efter

/K
 
Det är inte någon som bara har skruvat ned spolmängden för att dumsnåla på vatten? Har sprungit på det ett antal gånger
 
Nej, det borde inte ha med vattenmängden att göra. jag kan hålla nere spolknappen tills cisternen är tömd, men det hjälper inte alltid...
 
Kanske är många böjar på avloppsröret?
 
Vad är det för tillverkare av toastolen?
 
Det är en IFÖ som är ca 15 år gammal
 
Gjutjärn lr pvcrör?
 
pvc-rör (troligtvis 2 st 45 graders böjar innan det går ett rakt rör till den slutna tanken)
 
Det har inte hänt något med avluftningen? Då blir det lätt stopp.
 
Den gamla toan bör ju ge mycket vatten. Jag har skrivit detta innan och gör det igen : Det är en god investering ´drygt 500 kr satt
själv inneha en avloppsrensare till högtryckstvätten. Spola rent sen är problemet löst för ett år framåt!!! Egen erfarenhet av samma problem.
 
Jag gissar att ni på landet inte använder toaletten frekvent? Den står oanvänd i längre perioder när ni inte är där?

Det som händer är att beläggningarna inne i röret torkar, och det blir som cement. Rörens diameter blir mycket mindre. Ibland kan hela sjok lossna, och sätta sig på tvären, med totalstopp som följd.

En rejäl genomspolning med högtryck brukar kunna vara en lösning. Kolla också så ingen dumsnål smålänning lagt sten i tanken på toalettstolen för att spara på vatten. Sådant har jag sett ibland och jag bara skakade på huvudet, för vatten är billigt i Sverige jämfört med rörmokare.
 
Jag har en IDO i verkstan och den har också en hopplöst trång krök/vattenlås, det är väl bara att byta.

Prototypen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.