Hej!
Nyss köpt hus och på tomten har vi stor björk som växt vilt de senaste åren.

Har ni råd hur man ska beskära björken och när på säsongen?
 
Man beskär sällan björkar, det blir sällan bra. Dels får de lätt röta och dels blir utseendet märkligt. Man kan stamma upp lite försiktigt om någon gren sitter för lågt men kapa toppen etc bör undvikas. Vad är problemet med björken idag?
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotant skrev:
Man beskär sällan björkar, det blir sällan bra. Dels får de lätt röta och dels blir utseendet märkligt. Man kan stamma upp lite försiktigt om någon gren sitter för lågt men kapa toppen etc bör undvikas. Vad är problemet med björken idag?
Tack! Störst problem är att den rår över grannens tomt, så det är främst de spretiga grenarna som letar sig in där som jag tänkt. I övrigt inga problem
 
Har beskurit många björkar utan problem. Här i Skåne växer dom som ogräs.
Kapa grenarna nerifrån och en bit upp längs stammen så att kronan "lyfts" upp. Blir mycket bättre än att ha massa vildvuxna grenar som skjuter ut horisontellt.

En björk vi har, som nu är 2-3 meter hög, kommer från skott från en björkstubbe. Mycket livskraftigt träd.
 
E etompau skrev:
Har beskurit många björkar utan problem. Här i Skåne växer dom som ogräs.
Kapa grenarna nerifrån och en bit upp längs stammen så att kronan "lyfts" upp. Blir mycket bättre än att ha massa vildvuxna grenar som skjuter ut horisontellt.

En björk vi har, som nu är 2-3 meter hög, kommer från skott från en björkstubbe. Mycket livskraftigt träd.
Tack! Ja det är just i Skåne
 
E etompau skrev:
Har beskurit många björkar utan problem. Här i Skåne växer dom som ogräs.
Kapa grenarna nerifrån och en bit upp längs stammen så att kronan "lyfts" upp. Blir mycket bättre än att ha massa vildvuxna grenar som skjuter ut horisontellt.

En björk vi har, som nu är 2-3 meter hög, kommer från skott från en björkstubbe. Mycket livskraftigt träd.
Har du kapat toppen på någon för att hålla nere höjden på den?
Har en jag skulle vilja begränsa lite..
 
davveno1 davveno1 skrev:
Har du kapat toppen på någon för att hålla nere höjden på den?
Har en jag skulle vilja begränsa lite..
Björken som jag nämnde kom från en stubbe, beskär den hårt ca vartannat år, då för att hålla den i en rimlig storlek. Toppen och övriga grenar beskärs för att få till ett klotformigt utseende. Dock är detta en liten björk. Sannolikt svårare att göra detta på större björkar.
Har björken stuckit iväg på höjden är där nog inte mycket att göra förutom att beskära den nerifrån och låta toppen vara ifred. Ger man sig på toppen lär resultatet bli dåligt.

I området där jag bor hade vi längs gatan planterade björkar, dessa växte under ca 30 år och blev orimligt stora. En firma gjorde en del utglesning av grenverken i dessa, de tog bort en del vertikala grenar för att glesa ut träden. Efter några år tog hela beståndet av björkar bort.

Innan allt detta skedde, hade jag själv beskurit trädet utanför min bostad. Från stammen sköt det ut en drös horisontella stammar som förbuskade nedre delen av trädet. Inga skador eller problem med trädet efter dessa ingrepp, snarare tvärtom då det sköt i höjden ännu mer och stammens tjocklek ökade rejält.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tooompaaa89
  • Laddar…
C
E etompau skrev:
En björk vi har, som nu är 2-3 meter hög
Men 2-3 meter är inte en stor björk. Det är inte ens en liten björk.
Som @Dalbotant skriver - björk drabbas lätt av röta i stammen. Ofta märker man det dessutom inte förrän stammen knäcks i en storm, vilket kan vara mindre trevligt om den står i närheten av huset.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Jag säger det samma som dalbotanten. Björkar som har blivit beskurna mer än att ta bort enstaka smärre kvistar börjar ruttna inifrån. Sedan säger folk att björkar går bra att beskära men att gårdsträd är livsfarliga. Utan att se sambandet.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Är den redan över på grannens tomt så ta bort den. Björkar växer som ogräs och blir ganska lätt för stora för en normal villatomt.

Sätt ett frukt- eller prydnadsträd istället som har lite bättre förutsättningar att hålla sig i rätt skala.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Ibland finns det bara ett snitt som är rätt: jäms med marken. Orden är inte mina utan Klaus Vollbrechts. I fallet med din björk låter det som att det är det rätta.

Klaus Vollbrecht var chef för Alnarps parken och höll träd- och beskärningskurser (sk onsdagskurser, för på onsdagar hade vi föreläsningsfritt från våra ordinarie utbildningar) han har också tillsammans med Gustaf Alm skrivit Beskärningsboken som nu finns i nytryck och som jag verkligen rekommenderar.
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.