Har stött på ett märkligt problem som jag nu undrar om det egentligen borde vara ett problem Är i sluttampen av ett tomtköp som vi gjort utanför den ”öppna” marknaden. Köpeavtal är skrivet enl konstens alla regler osv.
Men nu hävdar banken att avtalet måste vara upprättat av en mäklare och affären ska genomföras genom en mäklare för att dem ska kunna hjälpa oss att föra över pengen för tomten.
Inga lån och summan är större än jag får göra själv i en enskild överföring (en regel jag visste om sen innan).
Någon som varit med om samma eller på annat sätt stött på frågeställningen?

Kan såklart anlita en mäklare för att skriva ett avtal osv men känns som väldigt onödiga pengar när allt redan är klart. Lägger hellre dem pengarna på annat..
Mvh
 
M Msarps skrev:
Har stött på ett märkligt problem som jag nu undrar om det egentligen borde vara ett problem Är i sluttampen av ett tomtköp som vi gjort utanför den ”öppna” marknaden. Köpeavtal är skrivet enl konstens alla regler osv.
Men nu hävdar banken att avtalet måste vara upprättat av en mäklare och affären ska genomföras genom en mäklare för att dem ska kunna hjälpa oss att föra över pengen för tomten.
Inga lån och summan är större än jag får göra själv i en enskild överföring (en regel jag visste om sen innan).
Någon som varit med om samma eller på annat sätt stött på frågeställningen?

Kan såklart anlita en mäklare för att skriva ett avtal osv men känns som väldigt onödiga pengar när allt redan är klart. Lägger hellre dem pengarna på annat..
Mvh
Dela upp betalningen på flera , banken skyller på penningtvätt men dom vet vart dina pengar kommer ifrån men med deras upplägg med mäklare och överföring så skapar dom en merkostnad för dig på ca 15-20 tusen .
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Vilken bank, inte schysst förfarande då ni har dokumentation komplett.
 
  • Gilla
David Wallin och 3 till
  • Laddar…
M MIKE THE HAMMER skrev:
Dela upp betalningen på flera , banken skyller på penningtvätt men dom vet vart dina pengar kommer ifrån men med deras upplägg med mäklare och överföring så skapar dom en merkostnad för dig på ca 15-20 tusen .
går visserligen men tar lång tid att färdigställa affären. Tycker det vore mer konstigt än att jag styrker var mina pengar kommer från (vilket jag redan gjort) och betalar säljaren hela summan på en gång.
Exakt den merkostnaden är jag inte det minsta sugen på då det inte tillför något alls i detta fallet.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vilken bank, inte schysst förfarande då ni har dokumentation komplett.
länsförsäkringar bank. Undra om alla banker har samma regler? Allt är komplett och upprättat av en fastighetsjurist och även granskat av lantmäteriet som godkänt.
 
Byggde nytt hus för 2.5 år sen.
Sålde mitt gamla hus först och hyrde under byggtiden.
Stora summor vandrade mellan mina konton under hela byggtiden.
3 banker inblandade då jag hade pengarna på en bank, mina affärer i en bank och ytterligare en bank med lite andra affärer.
Inga frågor från någon bank trots att bara en bank var medveten om husbygget och mina pengar vandrade mellan dom olika kontona beroende på var dom behövdes.
 
M Msarps skrev:
går visserligen men tar lång tid att färdigställa affären. Tycker det vore mer konstigt än att jag styrker var mina pengar kommer från (vilket jag redan gjort) och betalar säljaren hela summan på en gång.
Exakt den merkostnaden är jag inte det minsta sugen på då det inte tillför något alls i detta fallet.[/QUOTE Det är det valet du har alla banker har detta hittepå har en vän som hamna i samma för en månad sen kosta 13 mäklare 5 bank tot 18000 i sjön och det var också affär utan lån
M Msarps skrev:
går visserligen men tar lång tid att färdigställa affären. Tycker det vore mer konstigt än att jag styrker var mina pengar kommer från (vilket jag redan gjort) och betalar säljaren hela summan på en gång.
Exakt den merkostnaden är jag inte det minsta sugen på då det inte tillför något alls i detta fallet.
 
Jag har upplevt problemet, två gånger.
Första gången använde jag postväxel, men det är runt 10 år sedan.
Nu senast, under 2022 undersökte jag olika möjligheter och kom fram till att det enklaste var att först höja det godkända överföringsbeloppet till bankens ”tak”, i min bank var det en miljon per bankdag. Höjningen sattes i ett förbestämt antal dagar och banken ville känna till transaktionerna i förväg. Sen förde jag över summan delat över flera dagar.

Det visade sig vara den enklaste och billigaste lösningen.
 
Hej
Öppna konto i mottagarens bank.
Överför sen pengar till det kontot vartefter till rätt summa är uppnådd.
När summan är uppnådd för över pengar inom banken till mottagarens konto.
 
  • Gilla
David Wallin och 5 till
  • Laddar…
M Msarps skrev:
Inga lån och summan är större än jag får göra själv i en enskild överföring
Men även om du inte rent tekniskt kan göra överföringen själv måste du rimligen kunna beordra banken att överföra pengar som finns på ditt konto "någonstans" oavsett belopp. Hur motiverar de att du inte fritt ska kunna förfoga över dina pengar?
 
  • Gilla
MrsForest och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men även om du inte rent tekniskt kan göra överföringen själv måste du rimligen kunna beordra banken att överföra pengar som finns på ditt konto "någonstans" oavsett belopp. Hur motiverar de att du inte fritt ska kunna förfoga över dina pengar?
Välkommen till nya Sverige ,banken lutar sig mot penningtvätt lagar så man förfogar inte fritt över sina pengar utan en avgift
 
  • Gilla
Sofriko och 2 till
  • Laddar…
M MIKE THE HAMMER skrev:
Välkommen till nya Sverige ,banken lutar sig mot penningtvätt lagar så man förfogar inte fritt över sina pengar utan en avgift
Vet inte riktigt vad du syftar på med "avgift" men jag har hittills aldrig upplevt några problem med att förfoga fritt över mina pengar. Den dag det eventuellt dyker upp problem får jag hantera dem då.
 
  • Gilla
Borgir
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vet inte riktigt vad du syftar på med "avgift" men jag har hittills aldrig upplevt några problem med att förfoga fritt över mina pengar. Den dag det eventuellt dyker upp problem får jag hantera dem då.
Banken tar en avgift för att göra en överföring i samband med husköp i storleksordningen 3000-5000 även om du har pengarna på ditt konto.
 
M MIKE THE HAMMER skrev:
Banken tar en avgift för att göra en överföring i samband med husköp i storleksordningen 3000-5000 även om du har pengarna på ditt konto.
De kan ju försöka.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag tror att det handlar om att banker och mäklare använder ett datorsystem som heter Tambur för tillträden vid fastighets- och bostadrättsaffärer:

https://www.tambur.se/

Fördelen med detta system är att man kan träffas hos mäklaren på dennes kontor istället för som förr på banken och pengarna kan knappas över när man sitter där på själva mötet med säljaren. Mäklaren fungerar s a s som bankernas garant för att allt är korrekt vid tillträdet. Det går således inte att använda detta system om inte en ansluten mäklare är iblandad i affären.

Som vanligt med stela IT-lösningar funkar det bra när man följer mallen men inte när man tillhör undantagen, t ex gör affär utan mäklare eller t o m vid kontanttillträde när ens bank inte ens är intresserad av affären (inga pengar att låna ut). Då får man gå tillbaka till system där pengarna betalas i förskott.

Jag har köpt ett mindre (och billigt fritidshus) den vägen. Men det fanns en mäklare inblandad och därmed ett klientmedelskonto som jag kunde föra över köpesumman till några dagar i förväg. Förr i världen var ju postväxel standard, vet inte ens om det finns kvar sådana.
 
  • Gilla
PeterFalun och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.