Hejsan,
Vi ska göra om en hall o undrar om man kan få hjölp att se om det finns något sätt att tänka utanför boxen.
Hallen är ett omvänt L.

Min dröm har varit en platsbyggd bänk+hylla, sågot i stil med
http://cdn1.cdnme.se/4341278/6-3/30368_inredningsskola_hall_sittplats_1_52ee0f5088e59d92e5d7dd4a.jpg
....men inser att det är bara en ljuv dröm för en familj på 2+2 där vi måste ha plats för massor av skor, ytterkläder, prylar för allehanda vardagsaktiviteter vi andänder varje dag.

Mainstreamtänk: skjutdörrsgarderob med elfasystem i "inbuktningen ". Fördelen är att man slipper se; + att det är ganska trång hall så det ger rymd om man tar spegel. Är det bästa lösningen tro?
Kan man tänka annorlunda? Garderoberna nedan är såndär platsbyggd från 60-talet, och går att riva, men behåller gärna då det gediget byggd och er bra med förvaring. Vi hade dock tänkt att sprejlacka dörren.
(eller kanske ska man ta bort dörren bara och lägga på en skjutdörrsfront bara?

I inbuktningen finns vattenburen element och elskåp som inte går att flytta på.

Jag hade tänkt typ mörkblått med alla generöst tilltagna detaljer i vitt, tänkte lämna in dörrar på sprejlackering till vitt också så det ger kontrast mot mörka väggen.

Tacksam för lite hjälp att ge mig inspirationm´, goda råd eler och tänk utanför boxen,

322607565_1247515886153028_88867697532544703_n.png
 
  • Ritning av rum med entré, toalett, garderober och måttangivelser på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Ganska smala garderober med bara två skjutdörrar fungerar inte så bra eftersom det blir ett utrymme i mitten som alltid kommer att vara täckt av båda dörrarna (dörrarna måste överlappa kanske 5 cm) och därmed kan man inte ha utdragbara lådor i mitten. När då garderoben är ganska smal så blir det inte mycket förvaring i utdragbara lådor. Skjutdörrar bygger också på väggen med ung. 10 cm (det måste ju fortfarande vara kvar 60 cm till hängande kläder). Det kan ju gå ändå men det gäller att planera noga hur man ska inreda garderoben.

Sätter man dörrar framför ett element så kommer det just inte att bidra till uppvärmningen längre.

Men någon sorts hög och smal byrå för förvaring av vantar och liknande går väl bra att ha bredvid en hatthylla och skohylla i två plan, t.ex. https://www.ikea.com/se/sv/p/malm-byra-med-6-lador-vit-spegelglas-70403593/ men helst ändå högre.
https://jysk.se/forvaring/skoforvaring/skohylla-egeskov-2-hyllor-metall/vit
Fler krokar på kortväggen närmast ytterdörren.
Bred spegel mittemot inbuktningen och kanske med en fällbar sits under om ni vill ha möjlighet att sitta.

Jag skulle vara försiktig med att göra den mörka och trånga hallen ändå mörkare, vilket t.ex. gör att den känns ändå trängre.
 
>Ganska smala garderober med bara två skjutdörrar fungerar inte så bra eftersom det blir ett utrymme i mitten som alltid kommer att vara täckt av båda dörrarna

Så bra att du skrev detta....jag hade faktiskt inte tänkt på det! Då beåller jag dörrarna som de är till garderoben

Jag har tänkt en hel del på hallen nu och jag lutar nu åt att köra spegelskjutdörr. Den kan ju stå öppen när det passar så elementet ger verkan Bra tips med krokar. Nu blir utmaningen att utnyttja väggen mittemot på ett bra sätt. Just nu står en ombyggd väggskåp för kök, med skor och det stör inte, men funderar på typ ikeas grunda skoställ.

>Jag skulle vara försiktig med att göra den mörka och trånga hallen ändå mörkare, vilket t.ex. gör att den känns ändå trängre.

hm. då alla dörrar blir vita så är det mittemot unbuktningen samt väggen mittemot garderoben som blir den stora mörka massan. Kanske ska göra väggen mittemot garderoben ljusare? Ser det rörigt ut tro?
Den mittemot inbuktningen kommer jag nog ljus upp med vita möbler samt tex tavla i ljus färger.
 
BirgitS
M miis skrev:
Jag har tänkt en hel del på hallen nu och jag lutar nu åt att köra spegelskjutdörr. Den kan ju stå öppen när det passar så elementet ger verkan Bra tips med krokar. Nu blir utmaningen att utnyttja väggen mittemot på ett bra sätt. Just nu står en ombyggd väggskåp för kök, med skor och det stör inte, men funderar på typ ikeas grunda skoställ.
Tänk på att skjutdörrarna tar närmare 10 cm djup så korridoren blir 10 cm smalare och det påverkar hur mycket man kan ha på motsatt vägg. Skor fungerar bra att ha under hängande kläder så jag ser inte riktigt behovet av separata skoskåp och -hyllor.
M miis skrev:
hm. då alla dörrar blir vita så är det mittemot unbuktningen samt väggen mittemot garderoben som blir den stora mörka massan. Kanske ska göra väggen mittemot garderoben ljusare? Ser det rörigt ut tro?
Den mittemot inbuktningen kommer jag nog ljus upp med vita möbler samt tex tavla i ljus färger.
Nordsjö har en app som man kan använda för att ta en bild med mobilen/plattan och sen färglägga ytor. Pröva den.

Man kan också använda program/appar för planlösningar med 3D-visning för att på det sättet kolla hur ett rum upplevs. Jag använder datorprogrammet Sweet Home 3D.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Tänk på att skjutdörrarna tar närmare 10 cm djup så korridoren blir 10 cm smalare och det påverkar hur mycket man kan ha på motsatt vägg. Skor fungerar bra att ha under hängande kläder så jag ser inte riktigt behovet av separata skoskåp och -hyllor.
att skutdörren tar 10 cm var bra information som tål att upprepas.
Jag vill gärna att det går i linje med väggen och det kan bli för trångt. Ikeas planerare sa inget, vi får se om elfas gör det.



BirgitS BirgitS skrev:
Man kan också använda program/appar för planlösningar med 3D-visning för att på det sättet kolla hur ett rum upplevs. Jag använder datorprogrammet Sweet Home 3D.
Å vilket toppenprogram du tipsade mig om! Nu behöver jag inte tricksa med ikeas köksprogram i hall.
Tack för dia fortsatta råd. Vi tänkte hänga upp vita lakan på partier som skall vara vita och leva oss in. Just nu är väggen mörkgrön så det borde ge en hum i allafall.

Skor har vi jääättemycket, och jag använder själv 3 par skor olika delar av dagen varje dag. Under jackor kan nog barnens väskor för olika aktiviteter stå extra skoförvaring känns skönt att ha.
 
BirgitS
Eftersom nischen är 60 cm djup så behövs ju det djupet till hängande jackor och därmed måste dörren vara utanpåliggande som jag ser det. Planerarna kanske struntar i om ni får det besvärligt att kunna stänga dörrarna, särskilt om du säger att du vill ha dörrarna innanför kanten för då tror de att du redan har tänkt igenom det.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom nischen är 60 cm djup så behövs ju det djupet till hängande jackor och därmed måste dörren vara utanpåliggande som jag ser det. Planerarna kanske struntar i om ni får det besvärligt att kunna stänga dörrarna, särskilt om du säger att du vill ha dörrarna innanför kanten för då tror de att du redan har tänkt igenom det.
Tack.
jag vet bata nu att när min mans jacka hänger så är det marginal till inre vägg och det är ca 8 cm till kanten. Men kanske har inredningen mått som behöver 60.? Vi har tid med elfas planerare nästa vecka. Ska noga gå igenom måtten efter goda råd från dig.
 
BirgitS
Okej, jag tycker att med våra tjocka vinterjackor så får man trycka till dem för att det ska gå att stänga skjutdörren och hallgarderoben är 60 djup innanför skjutdörrarna. Elfas hyllplan och lådor är 50 cm djupa har jag för mig, i alla fall är det så gott om utrymme framför dem att jag tycker det är lite tråkigt att de inte är djupare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.