I vårt förråd har vi en kopplingsbox strax nedanför fjärrvärmecentralen. Tidigare har jag tänkt den har varit för vidarekoppling av el eller dylikt, men när vi ändå ska göra om en del där inne öppnade jag upp och kollade. I lådan sitter 10 plintar, där kablarna med 10 ledare sitter ihopkopplade med respektive färg. På utsidan sitter en etikett med Örebro Energi som driftade lokala fjärrvärmeverket innan E.on tog över.

Är detta något som tidigare använts för avläsning av fjärrvärme, men inte längre är i bruk? Det sitter en eldosa som matar den nya mätaren med en etikett från E.on som det står 2008 på. Sannolikt är det alltså minst 14-15 år sedan denna kopplingslåda var i bruk, om den har något med fjärrvärmen att göra.
 
  • Vit eluttagslåda på vägg med sliten klisterettikett, svarta kablar, väggfästen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen grå kopplingsdosa med färgkodade kablar och märkta klemrader på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Ja det ser ut att vara in och utgående mätslinga. Din mätare verkar dock inte vara inkopplad, men den kan vara i drift för andra hus. Har du antenn bredvid din mätare så är det nog radioavläsning på din central. Skicka bilden till din leverantör så får du besked.

and_lu and_lu skrev:
I vårt förråd har vi en kopplingsbox strax nedanför fjärrvärmecentralen. Tidigare har jag tänkt den har varit för vidarekoppling av el eller dylikt, men när vi ändå ska göra om en del där inne öppnade jag upp och kollade. I lådan sitter 10 plintar, där kablarna med 10 ledare sitter ihopkopplade med respektive färg. På utsidan sitter en etikett med Örebro Energi som driftade lokala fjärrvärmeverket innan E.on tog över.

Är detta något som tidigare använts för avläsning av fjärrvärme, men inte längre är i bruk? Det sitter en eldosa som matar den nya mätaren med en etikett från E.on som det står 2008 på. Sannolikt är det alltså minst 14-15 år sedan denna kopplingslåda var i bruk, om den har något med fjärrvärmen att göra.
 
  • Gilla
and_lu
  • Laddar…
Pratade med E.on häromdagen och det är inget de kommer montera bort men de var helt okej med att den plockades bort. Kravet var att en ”elkunnig person” mätte på utrustningen innan så att ingen skadas vid hanteringen.

De kunde inte svara för exakt funktion, men någon form av energimätning har den använts till.

Den är dock inte längre bruk och inget de räknar med att använda framöver. Alla husen har fått radioavläsning för både el och fjärrvärme.

Mätte spänningen till 0.1 till 0.4V likström


M mecklarn skrev:
Ja det ser ut att vara in och utgående mätslinga. Din mätare verkar dock inte vara inkopplad, men den kan vara i drift för andra hus. Har du antenn bredvid din mätare så är det nog radioavläsning på din central. Skicka bilden till din leverantör så får du besked.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.