Hej igen

Har en fråga ang. vent i badrummet .Vi har idag en ventil i taket (självdrag) och den sitter precis innanför dörren.
Duschen ska vi ha längst in i badrummet 3,6 met från bef.ventil.

Min tanke är att förlänga spiroröret på vinden och sätta en paxfläkt med fukt,tidstyrning ca 1 meter från duschen.

Är det rätt lösning ?

Sätter även in ett nytt fönster ( Elit extreme) som har mycket bra K-värde. + fuktspärr av supertätt mtrl.
Hur gör jag med tilluft in i badrummet.

är det något jag bör tänka på ?

Anders
 
Jag gjorde som du hade tänkt, flyttade frånluftsventilen till duschhörnet. Men istället för att montera en ful pax fläkt i taket så monterade jag en kanal fläkt i spiro röret på vinden. Den i sin tur styrs av en hygrostat som jag köpte på Clas Ohlson. Även kanalfläktar väsnas en del så jag monterade en ljuddämpare på spiroröret. Hela kalaset gick på ca 1900.- och då fick jag en fuktstyrd, tyst och nästintill osynlig ventilation.

Om du lämnar en springa under badrumsdörren så har du fixat tilluften också...
 
Det var ju en smart lösning.

Jag gör nog så jag med, Kontaktar dig via PM när det är dags att köpa material.

Blir det mer sug i röret med din lösning än med vanlig Pax fläkt ?

Anders
 
..det här är säkert nåt som du redan vet (!?), men jag skriver det ändå ; sätt inte en fläkt på på ett ventilationssytem med självdrag om det (ventilationensystemet alltså) hänger ihop med andra rum.

Jag har sett flera badrum med fuktproblem i duschörnan just pga av dålig ventilation..speciellt om det är duschdörrar som är tättslutande mot golvet.. i så fall måste man nog göra till vana att låta duschdörrana stå på glänt när man inte duschar.
 
Jag får väl krypa upp på vinden och kolla vart röret tar vägen, tror att det går till en stor plåthuv på taket.
dit går nog även vent-rör från de andra toaletterna.

Kan jag inte istället dra ett helt nytt vent-rör från taket i duschhörnan upp på vinden
och vinkla ut det på på gavelspetsen ?

det röret skulle bara bli ett par meter.

Anders
 
Visst kan du göra det. Glöm inte att isolera röret.
 
AW skrev:
Det var ju en smart lösning.

Jag gör nog så jag med, Kontaktar dig via PM när det är dags att köpa material.

Blir det mer sug i röret med din lösning än med vanlig Pax fläkt ?

Anders
En bra pax-fläkt flyttar ca 90m3/h och min kanalfläkt förflyttar 352m3/h, så du kan lita på att det blir ett sjuhelsikes sug i ventilen...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.