O
Ska foga igen lite hål i krypgrunden. På burken så låter fogskumet rätt farligt, allvarlig allergi, organ problem, cancer etc. Finns det något andningskydd man kan använda, grunden är ju inte så välventilerad precis.
 
Om du är oroligt lagd kanske du ska välja ett annat mtrl?
 
  • Gilla
  • Arg
elpaco och 7 till
  • Laddar…
Rickard.
https://www.proffsmagasinet.se/skyd...PWmMg95fE0N4SguidXQ9ojDwguOMW83xoCC68QAvD_BwE

Eller bara gör som ”alla andra” och bara kör eftersom det inte är något du kommer göra dagligen.

Denna mask plus nått paket förfilter är dock något jag gärna rekommenderar för villaägare, väldigt användbart vid hemmafix så som slipning, sågning och andra dammiga aktiviteter. Gasfilter används inte så ofta och dom håller inte för evigt efter man öppnat dom.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hellwiz och 5 till
  • Laddar…
Isocyanater. Ja det finns väl nyttigare material att täta med. Annars kolfiltermask kanske?
 
O
F fribygg skrev:
Om du är oroligt lagd kanske du ska välja ett annat mtrl?
Ja finns det något bra alternativ så hade jag valt det. Behöver nåt som tål lite fukt och är lätt att få in i ett litet hålrum.

Men ska se imorrn om jag inte kan lyckas göra det från utsidan istället, borde vara hälsosammare. Är väl inte farligt när det väl torkat.

Edit: Hittar https://www.xlbygg.se/produkt/fogskum-isocyanatfritt-580-dana-05l/
Finns tydligen utan Isocyanater? Är det bra ändå?
 
Redigerat:
I
Jag har använt fogskum 2-3 gånger och alltid använt sundströms mask med P3 filter samt skyddsglasögon. Nu senast körde jag med helmask. Det är grymt klibbigt, inget man vill ha på sig och särskilt inte i ögon eller andningsvägar. Kan tänka mig att det även finns någon form av gas för att trycka ut skummet så det är möjligt att P3 inte räcker man ska vara helt säker. Skicka säkerhetsbladet till Sundströms så råder dem dig vad du ska ha.

Skyddskläder som kan slängas i värsta fall är också en god idé.

Vad jag förstår är inte fogskum farligt efter att det torkat men för all del, kan du hitta grejer som är mindre giftiga under appliceringen så är det inte dumt. Alternativet är annars att låta företag göra det åt er.

Jag gissar på att de flesta hemmapulare drar MAX på sig ett enkelt dammfilter och plasthandskarna som kommer med flaskan och är det inte någon större mängd så kanske man slipper problem.

Förövrigt är fogskum riktigt fint, förstår helt klart varför det används så pass mycket som man gör. De e inte alltid man kan trycka in mineral ull bara.
 
  • Gilla
David_.._ och 1 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Jag har använt fogskum 2-3 gånger och alltid använt sundströms mask med P3 filter
Varför? P3-filter skyddar mot partiklar/damm, inte gas.
 
  • Gilla
Jonas Svensson74 och 4 till
  • Laddar…
O
I Ironside skrev:
Jag har använt fogskum 2-3 gånger och alltid använt sundströms mask med P3 filter samt skyddsglasögon. Nu senast körde jag med helmask. Det är grymt klibbigt, inget man vill ha på sig och särskilt inte i ögon eller andningsvägar. Kan tänka mig att det även finns någon form av gas för att trycka ut skummet så det är möjligt att P3 inte räcker man ska vara helt säker. Skicka säkerhetsbladet till Sundströms så råder dem dig vad du ska ha.

Skyddskläder som kan slängas i värsta fall är också en god idé.

Vad jag förstår är inte fogskum farligt efter att det torkat men för all del, kan du hitta grejer som är mindre giftiga under appliceringen så är det inte dumt. Alternativet är annars att låta företag göra det åt er.

Jag gissar på att de flesta hemmapulare drar MAX på sig ett enkelt dammfilter och plasthandskarna som kommer med flaskan och är det inte någon större mängd så kanske man slipper problem.

Förövrigt är fogskum riktigt fint, förstår helt klart varför det används så pass mycket som man gör. De e inte alltid man kan trycka in mineral ull bara.
På burken jag köpte på byggmax står det även följande:
OBS! Från och med den 24 augusti 2023 krävs lämplig utbildning före industriellt eller yrkesmässigt bruk.

Så kanske inte ens går att köpa mer sen?
 
  • Haha
Bengt Larsson
  • Laddar…
I
useless useless skrev:
Varför? P3-filter skyddar mot partiklar/damm, inte gas.
Det är ganska vanligt att man kräver P3 filter ihop med gasfilter för att stoppa aerosoler. Vet inte hur vanligt aerosoler är när det kommer till fogskum men jag vet att det har en tendens att skicka iväg en hel del smått tidvis, särskilt om man startar och stoppar mycket.

Som sagt, jag hade kontaktat någon som kan skydd och hört vad det är man ska ha. Ska man vara petig så skulle jag tro att de säger P3 filter samt någon form av gasfilter. Tänk på att det finns en rad olika gasfilter, det är viktigt att man väljer rätt.
 
  • Gilla
David_.._ och 1 till
  • Laddar…
I
O Ocuf skrev:
På burken jag köpte på byggmax står det även följande:
OBS! Från och med den 24 augusti 2023 krävs lämplig utbildning före industriellt eller yrkesmässigt bruk.

Så kanske inte ens går att köpa mer sen?
Det där hade jag ingen aning om, fogskum är ju väldigt vanligt och många hantverkare som vi haft här har ju sprutat det utan några skydd alls. Är det något särskilt skum du ska använda eller har man kommit fram till att vanligt fogskum är farligare än vad man trott?

Hör med någon som kan, ex Sundströms.
 
O
I Ironside skrev:
Det där hade jag ingen aning om, fogskum är ju väldigt vanligt och många hantverkare som vi haft här har ju sprutat det utan några skydd alls. Är det något särskilt skum du ska använda eller har man kommit fram till att vanligt fogskum är farligare än vad man trott?

Hör med någon som kan, ex Sundströms.
Inget särskilt jag köpt, https://www.byggmax.se/fogskum-500ml-midun-basic

Men nu är jag mer sugen på att köpa giftfri, även om det kostar 6 gånger mer..
 
Som sagt, det är gasen som du inte ska andas in dagligen. Det är även ”farligt” med de flesta lim, målarfärg, avgaser, ångor när du tankar bilen om du inte har elbil. det kan även vara farligt för hälsan att oroa sig för mycket…
 
  • Gilla
Urban R och 12 till
  • Laddar…
O Ocuf skrev:
Ja finns det något bra alternativ så hade jag valt det. Behöver nåt som tål lite fukt och är lätt att få in i ett litet hålrum.
Putsbruk?
 
Ta på dig ett par engångsplasthandskar så du slipper få kletet på huden. Mask tycker jag är överkurs om det inte är upprepad exponering. De (relativt låga) halterna av isocyanater vid något enstaka tillfällen är försumbart. Efter härdning är det vad jag vet helt ofarligt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Det är ganska vanligt att man kräver P3 filter ihop med gasfilter för att stoppa aerosoler. Vet inte hur vanligt aerosoler är när det kommer till fogskum men jag vet att det har en tendens att skicka iväg en hel del smått tidvis, särskilt om man startar och stoppar mycket.

Som sagt, jag hade kontaktat någon som kan skydd och hört vad det är man ska ha. Ska man vara petig så skulle jag tro att de säger P3 filter samt någon form av gasfilter. Tänk på att det finns en rad olika gasfilter, det är viktigt att man väljer rätt.
Isocyanat är ingen aerosol. Ska du skydda dig mot det så hjälper inget partikelfilter hur fint det än är.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.