Jag har ett gammalt hus där de förra ägarna har inrett vinden där vi idag har sovrum. Jag ska nu byta innertaket på nedervåningen (idag målad masonit) och spika dit någon sorts panel. Nu funderar jag på att helt ta bort den mineralull som ligger i mellanbjälklaget idag, för att på så sätt få bättre värmeförflyttning från nedervåning (där kamin finns) och upp på övervåningen. Idag blir det ordentligt kallt där uppe vintertid. Vad tror ni, blir det skillnad om jag skippar isoleringen?
 
H
Jag skulle vara orolig över ljud mellan våningarna. Har du ingen värmekälla på övervåningen?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Ja, det blir nog lite sämre ljudisolering utan mineralullen. Samtidigt läser jag på forumet att mineralull gör väldigt lite skillnad på ljudet, jag vet inte vad som är sant.
Jag har konvektorelement på övervåningen men de har jag av ekonomiska skäl igång så lite som möjligt. Tänker också att eftersom det blir jättevarmt på nedervåningen med kaminen så hade det inte skadat om lite av denna värme hade kunnat stiga uppåt mer än idag.
 
H
Skulle hellre kollat på nån form av värmeförflyttare. Sök på forumet.
 
Ja, jag har varit inne på det. Det är ju minst sagt en vetenskap att få någon effekt på det där utan allt för hög ljudnivå....

Men min fråga gäller egentligen bara om hur stor skillnad det kan tänkas göra vad gäller värmeförflyttning uppåt med råspont+15 cm luft+plankgolv, jämfört med om man lägger isolering i luftutrymmet.

Tänker att någon borde ha koll på just detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.