Hej!

Vi byggde hus för snart 5 år sedan. Efter ganska exakt 3 år upptäcktes att klinkret börjar lossna i hall och kök. Ett MYCKET stort antal plattor visade sig vara helt eller delvis lösa, vilket påtalades för husleverantör och golvläggarfirman. Ingen vill kännas vid ansvarsfrågan, trots att vi köpt nyckelfärdigt hus, haft byggledare från husleverantören och anlitat en stor, välkänd firma för golvarbetet. Vi har inte på något sätt varit inblandade i när- eller hur golvet lagts utan allt har skötts mellan byggledare och golvfirma.
Konsumenttjänstlagen ger mig trots allt 10 års reklamationsrätt när det rör sig om graverande fel, men detta tas ingen hänsyn till.

Råd?
 
Förmodar att det är golvvärmen som ställer till problemen. det brukar bli varmt där alla rören utgår från, så det borde man kunna räkna med.
 
Den part ni skall diskutera med är nog de som ni har avtalat med - de ni betalat. Deras underleverantörer osv är inte er buisness.

Har ni haft någon ytterligare besiktning? Det brukar väl vara en 2 års besiktning? Då var allt ok, eller?

Jag skulle reklammera (skriftligen). Jag har fått för mig att garantier gäller generellt 2 år och ytterligare upp till 10 (enligt konsumentlagen) men de senare 8 har ni bevisbördan så en fackman bör uttala sig om det är ett fel som man inte skall räkna med.

Det kan väl inte vara så att man skall räkna med att plattor lossnar?

Ta till hårdhanskar - reklammera och anmäl till allmänna reklamationsnämnden....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.