Hej.

Jag fick en integrerad diskmaskin leverad idag. Har ett förberedd utrymme för diskmaskin i lägenheten. När dom installera den så sade montörerna att det inte går att ”få in” diskmaskinen pga att rören tar emot vattenledningarna på diskmaskinen och det går inte heller att höja diskmaskinen med benen så pass så att det går att skjuta in den mer.

finns det någon expert gör som kan hjälpa en okunnig här.

behöver jag vvs som lägger om avloppsröret eller vad behöver jag. De flesta maskinerna är 550mm i djup, men när jsg mäter från röret och ut så blir det cirka 51cm .

hjälp!
 
  • Bild under möbel med kablar, damm, parkettgolv, oskarp bakgrund, närbild, hemmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt utrymme under möbel med kablar och höjningsblock vid trasig gipsvägg. Dustig, försummelse, oanvänd utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tar det emot mot något rör så måste det ju åtgärdas på något sätt.
Svårt att på distans och via de två bilderna avgöra hur det ska åtgärdas. Utgår från att montören har gjort vad dom har kunnat för att få maskinen på plats.

Lite fler bilder kanske kan sprida mer ljus över ditt problem.
 
  • Gilla
jagkaninget
  • Laddar…
Frågan är vart du ska ta vägen med röret, det är ju där det är och lär inte gå att dra på så många andra sätt.
 
  • Gilla
jagkaninget
  • Laddar…
Förstår. Bifogar.

bild1: där slangarna går in i diskmaskin
Bild2: utrymmet för diskmaskin med avloppsröret

Går inte att fota bättre än tidigare då diskmaskinen är på sin plats för att visa vart det tar emot.
Hoppas du eller någon kunnig kan guida mig :)
 
  • Diskmaskin öppen, filter visas, matta golvyta, elektriska kablar, etikett med instruktioner, köksmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt underskåp med synliga rör, slitage på väggen, bortglömd förpackning på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stefan N Stefan N skrev:
Frågan är vart du ska ta vägen med röret, det är ju där det är och lär inte gå att dra på så många andra sätt.
Precis. Tänker att ett ”förberett utrymme” så borde väll en diskmaskin få plats. Blir väldigt fundersam då jag vet att andra grannar har diskmaskin på den platsen i samma fastighet :/, så tänker att det borde vara något litet man själv missar att göra
 
BirgitS
Läge att prata med grannar om ditt problem?
Gäller det bostadsrätt eller hyreslägenhet?

Det kan nog variera hur djupa diskmaskiner är just längst ner. Det angivna djupet är ju det största djupet.

Välkommen till forumet också!
 
  • Gilla
jagkaninget
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Läge att prata med grannar om ditt problem?
Gäller det bostadsrätt eller hyreslägenhet?

Det kan nog variera hur djupa diskmaskiner är just längst ner. Det angivna djupet är ju det största djupet.

Välkommen till forumet också!
tack vännen. Man hittar svar på mycket mesta här så nu blev det ens egna tur till att söka hjälp .

Har genomgått en ombildning förra året från svenska bostäder och det är nu en bostadsrätt
 
A
Om det räcker skulle det utan vidare gå att minska fallet
 
  • Gilla
jagkaninget
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Om det räcker skulle det utan vidare gå att minska fallet
blev föga skillnad. Ser ut som att det föreligger ett behov av byte av avloppsrör till en mindre dimension.

Sista insatsen idag innan det, är bara beklämd att lägenheten har förberedd plats men att man inte har beaktat detta :/
 
BirgitS
Mindre dimension på avloppsröret kan leda till att det ofta blir stopp.

Har du kollat om det finns andra diskmaskiner som har ett större fritt utrymme längst ner på baksidan?
 
  • Gilla
jagkaninget
  • Laddar…
Vad är det för märke/modell på diskmaskinen?
Tjänar avloppsröret bara köket?
 
  • Gilla
jagkaninget
  • Laddar…
Martin Berggren Martin Berggren skrev:
Vad är det för märke/modell på diskmaskinen?
Tjänar avloppsröret bara köket?
Ja precis, avloppsröret tar endast köket :).

https://www.mediamarkt.se/sv/produc...-60-cm-1326212.html?ga_query=Bosch+smv4hvx33e

Funderar på om jag ska behöva hitta en maskin som har slangarna högre upp, dvs som ligger högre lagda än röret är bara för detta, eller byta avloppsrör till mindre dimension
 
BirgitS BirgitS skrev:
Mindre dimension på avloppsröret kan leda till att det ofta blir stopp.

Har du kollat om det finns andra diskmaskiner som har ett större fritt utrymme längst ner på baksidan?
är ju just i de tankarna, ska iväg på eftermiddagen och titta ifall man hittar annan maskin. Vad gäller avloppsröret, tänker du då att ett mindre rör inte är anpassat/optimal för kök eller vad ska anledningen vara att det ska fastna? Av enkla anledningen att den är mindre eller någon särskild anledning
 
BirgitS
Köksavlopp innehåller en hel del fett som fastnar på rören med tiden och gör det trångt. Sen blir ju flödeshastigheten lägre med ett trångt rör, så förutom att diskhon och diskmaskinen töms långsammare så ökar det påbyggnaden av fett. Något sånt tänkte jag.
 
  • Gilla
jagkaninget
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Köksavlopp innehåller en hel del fett som fastnar på rören med tiden och gör det trångt. Sen blir ju flödeshastigheten lägre med ett trångt rör, så förutom att diskhon och diskmaskinen töms långsammare så ökar det påbyggnaden av fett. Något sånt tänkte jag.

Kloka reflektioner BirgitS. Kikade lite fort på i såna fall om man ska ha en avloppsförgrening, 2st 45 rör och en 75 koppling att koppla på… kanske komplicerat.

är att hitta en maskin med slangar högre upp enklare än den förlösningen haha
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.