Hej! Jag ska hänga upp hyllor och bok hyllor på gips väggar och vilka krokar och hängare är bästa och enklast att använda?

hälsningar Stefan
 
Bästa sättet är att hitta reglarna och skruva fästen i dem. Annars är typ Mollyplugg lämpliga.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Bästa sättet är att hitta reglarna och skruva fästen i dem. Annars är typ Mollyplugg lämpliga.
Mollyplugg kallas även för metallexpander på fackspråk. :)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Mollyplugg kallas även för metallexpander på fackspråk. :)
Var det en fackman som frågade?:cool:
 
K Kane skrev:
Var det en fackman som frågade?:cool:
Jag ville bara hjälpa TS om hen skulle fråga en fackman eller leta på nätet. :oops:
Förlåt.
 
  • Gilla
RompisKompis
  • Laddar…
Som någon skrev, reglar.
Förslag, planhyvlat virke, 15x27 Det finns många ställen som säljer och annan storlek kanske passar bättre för dig.
Måla med vit inomhusfärg så ser det prydligt ut också.
Men skruva fast dina krokar i brädorna, inte direkt i väggen. Väggen är mjuk och det slits sönder förr eller senare. Om inte kroken och det du hänger upp är små och utan egentlig vikt.
Jag har sett en toalettrulle hållare skruvad direkt i gipsvägg med metallexpanderskruv... söndersmulad gipsvägg!
Ser fint ut om det inte används!
https://www.byggmax.se/15x27-planhyvlad-furu-p08315027
 
C Civilpolisen skrev:
Som någon skrev, reglar.
Förslag, planhyvlat virke, 15x27 Det finns många ställen som säljer och annan storlek kanske passar bättre för dig.
Måla med vit inomhusfärg så ser det prydligt ut också.
Men skruva fast dina krokar i brädorna, inte direkt i väggen. Väggen är mjuk och det slits sönder förr eller senare. Om inte kroken och det du hänger upp är små och utan egentlig vikt.
Jag har sett en toalettrulle hållare skruvad direkt i gipsvägg med metallexpanderskruv... söndersmulad gipsvägg!
Ser fint ut om det inte används!
[länk]
15x27mm bör knappast kallas regel eller bräda, jag skulle benämna det ribb eller möjligtvis läkt.
Tanken att fästa i en bräda typ 20x100mm om man inte kan skruva i väggreglarna är bra, det kan ju fördela belastningen över större yta.
 
Det må så vara. Det finns olika dimensioner att välja på. Dom finns på brädgården och man kan titta på Internet efter mått som kan passa Jag ville väcka tanken på en fin och prydlig lösning.
Det var allt! :)
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.