Har i huset (enplans med källare) ett vattenburet system uppvärmt med pellets vilket göra att värmeekonomin är god.
Huset har blåbetong (med radon) i källaren, varför jag skall installera ett FTX-system.
Jag har fått en offert som innehåller en Heru 130 S.
Jag skulle vilja använda vatten för att värma upp men detta aggregat verkar endast ha el-slinga som tillbehör för att kompletteringsvärma tilluften.
När jag söker på nätet hittar jag bara aggregat där luften skall värmas med el.

Kan någon hjälpa mig med tips för jag vill ju inte börja värma med el igen.
 
Hemmakatten
Vi har ett FTX-aggregat från www.kubenventilation.se. Vårt heter Vallox95, är samma som kuben 100. Detta är mycket billiga och små aggregat, men med lika god prestanda som andra dyrare. Förhållandevis tysta är de också, vilket varit viktigt för oss. Till dessa kan man ansluta ett vattenbatteri.
 
LEO25 skrev:
När jag söker på nätet hittar jag bara aggregat där luften skall värmas med el.
Här hittar du lite info om vattenbatterier.
 
Snailman
Hemmakatten skrev:
Vi har ett FTX-aggregat från www.kubenventilation.se. Vårt heter Vallox95, är samma som kuben 100. Detta är mycket billiga och små aggregat, men med lika god prestanda som andra dyrare. Förhållandevis tysta är de också, vilket varit viktigt för oss. Till dessa kan man ansluta ett vattenbatteri.
Dessa är nog inte så värst effektiva, jag har ett liknande i mitt borohus från -90, de verkar inte skriva någonstans om vilken verkningsgrad de har (jag försår dem de skäms väl:)) Dessa är korsvärmeväxlare ca 60% verkningsgrad, men dyrare har istället motströmsvärmeväxlare ca 90% verkningsgrad.

i dennna sidan 6 http://www.fresh.se/p93834/files/Varmeatervinning_SE-2376.pdf

beskrivs skillnaden i konstruktion och verkningsgrad mellan olika konstruktioner.

Får ta tillbaka en del, såg att de skrev de hade 62% verkningsgrad, så det verar ju stämma, men betydligt lägre än motströmsvärmeväxlare... (som inte heller har några rörliga delar)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.