Hej,

är det någon som kan förklara hur en blandningsventil fungerar? Jag har en ivt Greenline, och trodde först att vi hade problem med vår externa cirkpump för golvvärmen, och har därför haft en rörläggare som bytt den idag!

när vi var i pannrummet såg vi att kompressorn gick och tillverkade värme (stannade vid 42 grader) ca 10 grader utomhus här idag. Temperaturen sjönk sen snabbt ner till 34 grader och avtog något, men fortsatte sjunka. Börvärdet är runt 34-36 grader, men det känns som slöseri att kompressorn ska gå och att vattnet ska blandas ut direkt!

är det så här det fungerar? Eller kan jag misstänka blandningsventilen?

rörläggaren som var här idag hade inte riktigt koll på värmepumpar märkte jag, han gör mest mindre servicejobb.

Tacksam föe inputs
 
Ingen alls som vill dela med sig av sin kunskap?
 
Det finns ingen blandningsventil i värmesystemet. Det finns en shunt, men den används bara när eltillskottet aktiveras. Du får nog förklara lite bättre och kanske lägga med några bilder.
 
  • Gilla
Stev87
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det finns ingen blandningsventil i värmesystemet. Det finns en shunt, men den används bara när eltillskottet aktiveras. Du får nog förklara lite bättre och kanske lägga med några bilder.
videon kanske hjälper, precis efter att kompressorn stannat så sjunker sen temperaturen väldigt snabbt, detta trots att det inte är speciellt kallt ute. Något måste vara fel, då det inte varit så tidigare
 
Det där är ett typiskt symptom på fel flöde på varma sidan.
Dvs värmepumpen blir inte av med värmen och värmer därför upp vattnet snabbt o sen sjunker temperaturen lika fort igen
Kolla cirk.pumpar och ventiler.
Kolla även filtren som sitter på varma o kalla sidan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Stev87
  • Laddar…
S
EnergiOlle EnergiOlle skrev:
Det där är ett typiskt symptom på fel flöde på varma sidan.
Dvs värmepumpen blir inte av med värmen och värmer därför upp vattnet snabbt o sen sjunker temperaturen lika fort igen
Kolla cirk.pumpar och ventiler.
Kolla även filtren som sitter på varma o kalla sidan.
Är det så att värmen i maskinen går upp fort i temperatur, men att radiatorslingan förblir kall en bit från värmepumpen? Om radiatorslingan är varm nära maskinen så är det för värmen i röret går vidare en bit men att vattnet i röret står still. Då är det växelventilen som är problemet.

Jag hade något liknande fel, min växelventil som har en styrenhet orkade inte växla mellan radiatorslingan och varmvattenslingan för ventilen hade fastnat. Detta sker ofta efter en sommar eftersom den inte varit i radiatorläge på flera månader, speciellt om värmepumpen har några år på nacken.

Jag skruvade av motorn och fick ta en skiftnyckel och sen började jag dra så den lossnade och sen fick jag rotera växelventilen fram och tillbaka tills den gick runt utan minsta problem.

Sen gäller det att få växelventilen i det läge som maskinen tror den står i och så den står exakt rätt så den inte läcker in i andra slingan. Man får känna och lyssna, sen monterade jag på motorn igen. Sen får man trigga de olika lägena för att se att allt fungerar. En bra lösning är att markera vad som är upp på växelventilen så man har något att utgå ifrån.

Kanske inte för alla att göra själv, om det nu är ditt problem.
 
EnergiOlle EnergiOlle skrev:
Det där är ett typiskt symptom på fel flöde på varma sidan.
Dvs värmepumpen blir inte av med värmen och värmer därför upp vattnet snabbt o sen sjunker temperaturen lika fort igen
Kolla cirk.pumpar och ventiler.
Kolla även filtren som sitter på varma o kalla sidan.
jag har hittat en gammal ventil som har 7 steg som sitter mellan tillopp och retur, den sitter precis innan cirkluationspumpen, jag misstänker att denna kanske inte är ok.

jag upplever att värmen på tilloppet försvinner efter denna ventil och att det inte känns lika varmt på tilloppet efter denna ventil.
Vad tror du, kan detta vara boven?
Det som jag tycker är märkligt är att jag inte känner någon direkt temperaturskillnad på bottenplan, vi har 19 grader där vi har golvvärmen.

bifogar en bild på ventilen!
 
  • Värmesystemkomponenter: cirkulationspump, rör, ventiler, tryckmätare på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S SwiftD skrev:
Är det så att värmen i maskinen går upp fort i temperatur, men att radiatorslingan förblir kall en bit från värmepumpen? Om radiatorslingan är varm nära maskinen så är det för värmen i röret går vidare en bit men att vattnet i röret står still. Då är det växelventilen som är problemet.



Jag hade något liknande fel, min växelventil som har en styrenhet orkade inte växla mellan radiatorslingan och varmvattenslingan för ventilen hade fastnat. Detta sker ofta efter en sommar eftersom den inte varit i radiatorläge på flera månader, speciellt om värmepumpen har några år på nacken.

Jag skruvade av motorn och fick ta en skiftnyckel och sen började jag dra så den lossnade och sen fick jag rotera växelventilen fram och tillbaka tills den gick runt utan minsta problem.

Sen gäller det att få växelventilen i det läge som maskinen tror den står i och så den står exakt rätt så den inte läcker in i andra slingan. Man får känna och lyssna, sen monterade jag på motorn igen. Sen får man trigga de olika lägena för att se att allt fungerar. En bra lösning är att markera vad som är upp på växelventilen så man har något att utgå ifrån.

Kanske inte för alla att göra själv, om det nu är ditt problem.
Jag förstår inte riktigt vad du menar, om ventilen inte stänger borde jag väl få varmvatten ut på radiatorkretsen och därmed ha en hög temperatur? Förklara gärna så att även en trögfattad kan förstå
 
Observera att ventilen står i läge F sedan en tid tillbaka
 
S
S Stev87 skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du menar, om ventilen inte stänger borde jag väl få varmvatten ut på radiatorkretsen och därmed ha en hög temperatur? Förklara gärna så att även en trögfattad kan förstå
Den stänger inte, den växlar mellan två läge. Men min hade fastnat i att producera varmvatten till VVB så när den försökte värma radiatorkretsen så blev det bara varmt i maskinen vilket triggade att den snabbt blev klar med uppvärmningen vilket gjorde att den stängde ner värmeproduktionen. Huset var kallt.

I det värsta fallet så fastnar den i det andra läget och tror att radiatorslingan är VVB'en. Då blir det väldigt varm i huset.
 
  • Gilla
Stev87
  • Laddar…
S
S Stev87 skrev:
Observera att ventilen står i läge F sedan en tid tillbaka
Vad är syftet med blandingsventilen? Är det något högvärmesystem påkopplat?
Vad är det som har ändrat läget på ventilen till F? Är det du eller den själv?
Om det är du, har du märkt någon förändring?
 
S SwiftD skrev:
Vad är syftet med blandingsventilen? Är det något högvärmesystem påkopplat?
Vad är det som har ändrat läget på ventilen till F? Är det du eller den själv?
Om det är du, har du märkt någon förändring?
syftet med ventilen är nog att du ska kunna öppna om du får för varmt tillopp, tidigare hade vi en vedpanna i huset, men vi konverterade till jordvärme 3 månader efter tillträde (2017) ventilen blev då kvar.


Jag har ändrat ventilen för att se om jag märker någon skillnad och det upplever jag inte att jag gör! Känner jag med handen är det varmt precis innan vredet med F på, sen upplever jag inte alls samma värme ovanför.

Just nu har vi väldigt varmt på ovanvåningen och ingen direkt värme på mellanplan (18 grader inne) så det känns som om det är något utanför värmepumpen som strular, annars borde vi väl ha det kallt i hela huset tänker jag!

Värmen till radiatorerna på ovanvåningen har ingen cirkpump utan det finns ett rörstick innan golvvärmen
 
Det är nog pumpen på bilden som kan passa på ett museum som har gett upp.
Troligen inte svårare än så


S Stev87 skrev:
jag har hittat en gammal ventil som har 7 steg som sitter mellan tillopp och retur, den sitter precis innan cirkluationspumpen, jag misstänker att denna kanske inte är ok.

jag upplever att värmen på tilloppet försvinner efter denna ventil och att det inte känns lika varmt på tilloppet efter denna ventil.
Vad tror du, kan detta vara boven?
Det som jag tycker är märkligt är att jag inte känner någon direkt temperaturskillnad på bottenplan, vi har 19 grader där vi har golvvärmen.

bifogar en bild på ventilen!
 
EnergiOlle EnergiOlle skrev:
Det är nog pumpen på bilden som kan passa på ett museum som har gett upp.
Troligen inte svårare än så
cirkpumpen är bytt, tyvärr är samma problem kvar. Ska prova att byta ut allt i kommande vecka mot en lk vs2. Hoppas få ordning på det då.
Just nu är det väldigt varmt på övre plan och 17 grader (kallt) på bottenplan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.