Hej

I taket i matsalen och köket har vi satt in nya DCL lamputtag (figur A)

Vi missade att vara tydliga med elektrikerna att vi vill ha takrosetter i frigolit där (figur B)

Vi skulle vilja att slutresultatet med monterade lampor blir så likt figur C som möjligt. I figur D ser ni hur detta var gjort i vår gamla lägenhet - och vi tycker det är fint med ett "så litet" hål som möjligt i takrosetten.

Hur skulle ni åstadkomma figur C på bästa vis? Såga ur takrosettens mitt helt och låta hela DCL-tallriken synas? Eller såga ut så liten del av takrosettens mitt som möjligt och peta in lamphänge och lampkontakt in i hålet? Eller -- finns det andra DCL lamputtag som passar takrosetter bättre?

Stort tack på förhand.
Fredrik
 
  • Bild på elektrisk takuttag, dekorativ takrosett i frigolit, exempel på installation, jämförelse gammal och ny standard.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej @Demmpa

Fenomenalt snabbt och hjälpsamt svar!

Går det även att ersätta DCLskarvuttaget med en sockerbit? Vad rekommenderar du i så fall för sockerbit som skulle ta upp så lite plats som möjligt?

Vänliga hälsningar
 
Om du ska följa regelverket så får du (lekman) bara byta uttag mot uttag eller fast ansluten armatur mot en annan fast ansluten armatur.

En lekman får ej byta uttag mot fast ansluten armatur eller tvärt om.


Ja, rent tekniskt så går det att ersätta lamputtaget med fast ansluten armatur. Tex Wago 221-412 kan ofta vara ett lämpligt skarvdon, vad som är bäst beror bla på vilken armatur det är.

Dosan behöver ha ett täcklock med kabelgenomföring och dragavlastning, ut genom doslockets genomföring ska det egentligen gå en anslutningskabel å ej lösa trådar.

Så som man gjorde på bla 70-talet med lösa trådar ut genom rörände är inget man gör idag.
 
  • Gilla
Kird3rf
  • Laddar…
Ok jag förstår. Frågar elektrikerna hur de vill göra men går med dina lock som ju möjliggör snyggaste hål i rosetten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.