Tack för alla fina svår i min tidigare tråd idag om att köpa hus för första gången!

Jag är lite inne på nedanstående hus, och skulle behöva hjälp med vad jag mer specifikt för just detta hus skulle behöva ha koll på?

https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/objekt/?objektID=2780516

Det jag har funderat på/tagit med i beräkningen hittills är:
- Om och när radonmätning är utförd
- Dränering
- Att värmepumpen kanske snart behöver bytas (installerad 2010)

Vad behöver jag mer ta i beaktning? Är det något speciellt jag ska tänka kring att det finns en källare? Ser också ut på bilderna som att det kan vara kattvindar i sovrummen, hur ska jag tänka kring detta?
 
Fin och trevlig fastighet, billigt.
Vi var själva väldigt nära att flytta till Långsele men förlorade en budgivning.

Som du själv skriver. Kolla radonhalten.
Ska ju inte vara något organiskt material i källaren och på vägen ner så är där panel.
Ligger det något på golvet i källaren eller är det bara plattan?

Även vinden ska du ta en koll på.

Edit: här i hörnet ser det ut att vara någon misstänkt skada.
Svart möbeldel, grått golv, vit vägg, kabel och väggkontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FiaS
  • Laddar…
Det såg bra ut på bilderna! Rimlig energiförbrukning också.
Inför visningen:
Jag funderar också på de där träpanelerna i källaren, det är ingen höjdare. Som jag skrev i den andra tråden; dra ett djupt andetag det första du gör när du kommer in i huset.
Radon är mest ett problem om du röker, annars är det en ytterst minimal hälsorisk.

Prata med parhusgrannen när du ändå är där, hen vet säkert mycket om huset som inte mäklaren vet. Tak och dränering, t ex.
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
Be att få öppna vindsluckan i trappan och titta på vinden.
 
  • Gilla
jonas.o och 2 till
  • Laddar…
F FiaS skrev:
Tack för alla fina svår i min tidigare tråd idag om att köpa hus för första gången!

Jag är lite inne på nedanstående hus, och skulle behöva hjälp med vad jag mer specifikt för just detta hus skulle behöva ha koll på?

[länk]

Det jag har funderat på/tagit med i beräkningen hittills är:
- Om och när radonmätning är utförd
- Dränering
- Att värmepumpen kanske snart behöver bytas (installerad 2010)

Vad behöver jag mer ta i beaktning? Är det något speciellt jag ska tänka kring att det finns en källare? Ser också ut på bilderna som att det kan vara kattvindar i sovrummen, hur ska jag tänka kring detta?
Bergvärmen skall nog hålla ett tag till. Den är ju bara 12 år gammal. Kolla upp vad det är för pump och sök på den.
Har själv en ivt som fyller 21 år i april och den har inga problem.
 
  • Gilla
FiaS
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det såg bra ut på bilderna! Rimlig energiförbrukning också.
Inför visningen:
Jag funderar också på de där träpanelerna i källaren, det är ingen höjdare. Som jag skrev i den andra tråden; dra ett djupt andetag det första du gör när du kommer in i huset.
Radon är mest ett problem om du röker, annars är det en ytterst minimal hälsorisk.

Prata med parhusgrannen när du ändå är där, hen vet säkert mycket om huset som inte mäklaren vet. Tak och dränering, t ex.
Tack! Hur vet man om det uppstått någon fukt bakom panelen? Om det är luktfritt vill säga. Är enda sättet att veta det, att avlägsna panelen?
 
Att det inte luktar något i källaren (om du har känslig näsa) är ett gott tecken vad gäller panelen. Annars är det tyvärr någon typ av lätt förstörande ingrepp som gäller.
Fråga mäklaren är meningslöst, hen säger bara att det säkert inte är något problem, men om du frågar parhusgrannen kan du få bättre svar. Hur ser det ut i den källaren, har de haft fuktproblem, och hur har de inrett källaren?

Jag såg en annan sak på bilderna där du kan undersöka själv; badrummet med klinkerplattor på golvet. Då blir det till att krypa runt igen, knacka på plattorna för att höra så de sitter fast. Ett 'bomljud' när du knackar på en platta tyder på att den inte sitter fast, vilket kan bero på att underlaget är fuktskadat eller inte är stabilt av någon anledning.
Golvbrunnen i duschen är en viktig punkt också. Ta bort gallret och ta foton ner i brunnen. Det finns folk här på forumet som vet hur golvbrunnar ska monteras, och kan bedöma om det verkar vara korrekt gjort eller inte.
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Att det inte luktar något i källaren (om du har känslig näsa) är ett gott tecken vad gäller panelen. Annars är det tyvärr någon typ av lätt förstörande ingrepp som gäller.
Fråga mäklaren är meningslöst, hen säger bara att det säkert inte är något problem, men om du frågar parhusgrannen kan du få bättre svar. Hur ser det ut i den källaren, har de haft fuktproblem, och hur har de inrett källaren?

Jag såg en annan sak på bilderna där du kan undersöka själv; badrummet med klinkerplattor på golvet. Då blir det till att krypa runt igen, knacka på plattorna för att höra så de sitter fast. Ett 'bomljud' när du knackar på en platta tyder på att den inte sitter fast, vilket kan bero på att underlaget är fuktskadat eller inte är stabilt av någon anledning.
Golvbrunnen i duschen är en viktig punkt också. Ta bort gallret och ta foton ner i brunnen. Det finns folk här på forumet som vet hur golvbrunnar ska monteras, och kan bedöma om det verkar vara korrekt gjort eller inte.
Tack! :) Noterar att det även är trätak i källaren. Jag antar att även det är ett big no no, om inget organiskt material ska finnas i en källare. Kanske är att ta sig vatten över huvudet att köpa ett första hus med en källare med så mycket trä i?
 
F FiaS skrev:
Tack! :) Noterar att det även är trätak i källaren. Jag antar att även det är ett big no no, om inget organiskt material ska finnas i en källare. Kanske är att ta sig vatten över huvudet att köpa ett första hus med en källare med så mycket trä i?
Trätak i källartak är sällan något problem så länge man ändå har god ventilation och okej fuktvärden i luften. Likaså är egentligen träpanel på torra innerväggar inga problem.

Det man absolut bör undvika är organiska material mot ytterväggar och golv, där man kan förvänta sig fuktinträning i gamla källare. Vanligtvis är det dessutom ingen isolering under gamla betongplattor så viss fuktinträning underifrån kan man vänta sig. Då är det alltid bäst att behålla betonggolv eller lägga klinker. Också bra att skydda sina saker genom att inte ha flyttkartonger direkt på golvet eller mot yttervägg. Bättra att packa i plastlådor och/eller på hyllor så att de kommer upp från golvet.

För väggar finns lite olika lösningar med gipsskivor på stålreglar och liknande men då får man ändå rätt dålig koll på vad som häbder där bakom. Bästa lösningen är att bara ha putsade väggar, helst målade med färg som andas.
Tvättstugan tycker jag ser riktigt bra ut. Öppet och ärligt (förhoppningsvis). Finns där fukt i väggarna i kombination med fel färg så kommer ni märka det genom att den vill bubbla sig och lossna.
Det där klädkammaren med klädda golv och väggar lite klurigare. Lika så panelen i trapphuset (beroende på hur fuktiga väggarna är). Om det finns fuktskador på panelade väggen så hittar du med med störst sannlikhet nere vid golvlisten.

Har man en källare som är ordentligt fuktig däremot, ja då bör man undvika organiska material helt och hållet.

Men till sist: Var inte rädd för källare :) Det kan vara fantastiska biutrymmen om man tar det för vad det är. Accepterar att det är källare och inte boytrymme och inreder det därefter. Jag hade inte velat vara utan min 110m2 källare
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Trätak i källartak är sällan något problem så länge man ändå har god ventilation och okej fuktvärden i luften. Likaså är egentligen träpanel på torra innerväggar inga problem.

Det man absolut bör undvika är organiska material mot ytterväggar och golv, där man kan förvänta sig fuktinträning i gamla källare. Vanligtvis är det dessutom ingen isolering under gamla betongplattor så viss fuktinträning underifrån kan man vänta sig. Då är det alltid bäst att behålla betonggolv eller lägga klinker. Också bra att skydda sina saker genom att inte ha flyttkartonger direkt på golvet eller mot yttervägg. Bättra att packa i plastlådor och/eller på hyllor så att de kommer upp från golvet.

För väggar finns lite olika lösningar med gipsskivor på stålreglar och liknande men då får man ändå rätt dålig koll på vad som häbder där bakom. Bästa lösningen är att bara ha putsade väggar, helst målade med färg som andas.
Tvättstugan tycker jag ser riktigt bra ut. Öppet och ärligt (förhoppningsvis). Finns där fukt i väggarna i kombination med fel färg så kommer ni märka det genom att den vill bubbla sig och lossna.
Det där klädkammaren med klädda golv och väggar lite klurigare. Lika så panelen i trapphuset (beroende på hur fuktiga väggarna är). Om det finns fuktskador på panelade väggen så hittar du med med störst sannlikhet nere vid golvlisten.

Har man en källare som är ordentligt fuktig däremot, ja då bör man undvika organiska material helt och hållet.

Men till sist: Var inte rädd för källare :) Det kan vara fantastiska biutrymmen om man tar det för vad det är. Accepterar att det är källare och inte boytrymme och inreder det därefter. Jag hade inte velat vara utan min 110m2 källare
Tack för ett bra och informativt svar :)
För egen del så har jag gärna en källare utan att räkna det som boutrymme. Så länge som man ändå kan använda utrymmet som förvaring (på hyllor och i plastlådor) så skulle det passa mig bra.
Funderar bara på hur jag skulle behöva agera vid ett eventuellt köp av just det här huset. Vore det bäst att riva bort panelen och ”återställa” klädkammaren utan golv och tapet?

För min del är lugn och ro värt mer än pengar, och jag därför vill jag ogärna köpa ett hus där jag behöver börja med ett sådant projekt.
 
F FiaS skrev:
Tack för ett bra och informativt svar :)
För egen del så har jag gärna en källare utan att räkna det som boutrymme. Så länge som man ändå kan använda utrymmet som förvaring (på hyllor och i plastlådor) så skulle det passa mig bra.
Funderar bara på hur jag skulle behöva agera vid ett eventuellt köp av just det här huset. Vore det bäst att riva bort panelen och ”återställa” klädkammaren utan golv och tapet?

För min del är lugn och ro värt mer än pengar, och jag därför vill jag ogärna köpa ett hus där jag behöver börja med ett sådant projekt.
Var så god.
Källare kan som sagt vara lite luriga. Spontant bör man nog vara lite extra skeptiskt om det mesta är tipptopp och nymålat. Det kan såklart vara bra gjort men man bör ju också fundera på om det är åtgärder man gjort för att "sminka en gris". Då finns det ju en viss risk att det är kvarstående problem som man snart kan förvänta sig att de återkommer.
Gör ni en egen besiktning så kan man (med säljarens tillåtelse) göra lite fördjupad mätning.
Hos oss fanns ett uppreglat golv med heltäckningsmatta över. Då kunde besiktningsmannen lyfta på mattan. Ta upp ett hål i golvet för att mäta där under och sedan plugga hålet och vika tillbaka mattan. I vårt fall slutade det med att vi senare rev ut allt så de uppreglade golven inte var så fräscha där under.

Min personliga inställning är att man i alla fall bör ställa in sig mentalt på att allt ska rivas ut. Det innebär egentligen inga stora kostnader utan mest ett par dagars kroppsarbete och sedan såklart lite kostnader för klinker och färg om man vill återställa det snyggt. Visar det sig när man kikat lite närmare att det inte alls är jätteakut att riva nånting, så kan man se det som ren bonus.
Men då har man i alla fall haft en god inställning från början.

Ålder och skick på dränering är såklart bra att ni kollar lite närmare på innan ni genomför köket. Måste det göras i närtid så är det ju en skapligt stor utgift att ta med i er budget.
 
  • Gilla
FiaS
  • Laddar…
F FiaS skrev:
Tack! :) Noterar att det även är trätak i källaren. Jag antar att även det är ett big no no, om inget organiskt material ska finnas i en källare. Kanske är att ta sig vatten över huvudet att köpa ett första hus med en källare med så mycket trä i?
Nu har du redan fått bra svar, men jag har lite att tillägga.
Att det finns trä på källarväggar och -golv är en riskfaktor, men inte en katastrof i vardande precis överallt. Ett hus som är byggt på en bra plats, en grusås t ex, kan ha en rätt torr källare. Då är det inte ett bekymmer med träväggar.
Ett hus som byggdes under det teknikoptimistiska 70-talet ("lite vatten är väl inget problem, sånt nojade man om på 1800-talet!") kan ha en källare som är nergrävd i det mest låglänta surhålet i hela bygden - är det idé att börja bekymra sig. Samt scrolla vidare på Hemnet och tänka att det finns fler hus.
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Avloppet, ålder på alla ingående delar!
 
  • Gilla
FiaS och 1 till
  • Laddar…
Det ser ut som att skorstenen vittrar?

Lagningar och band för att hålla ihop den. (Om banden inte är för att fästa antennen).

Tegelgavel ovanför vågigt tak mot himmel med antenn, nötta tegelstenar och mögelskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tegelsten skorsten på snötäckt tak mot grå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.