Hej,
Jag har stora fasta 2-glasfönster i mitt hus. Fönstrena är i fint skick och karmarna mäter 45mm inåt, så det finns gott om plats. Man kan ju beställa isolerglas/energiglas och montera invändigt på befintligt glas, men min fråga är om man kan göra detta själv?
Tacksam för tankar och tips kring detta.
//Jonas
 
Varför vill du sätta något innanför? Eller menar du byta glasen?
 
B larry78 skrev:
Varför vill du sätta något innanför? Eller menar du byta glasen?
Japp, sätta inåt. Karmen är mkt djup inåt, så där är bäst. Sett företag som utför detta och de gör inåt. "Grundels" är ett sånt företag. Ser rätt enkelt ut att göra.
 
Vad är syftet? Risken att få fukt mm mellan nya och gamla är väl inte så roligt. Har du väldigt gamla fönster kan du väl byta kassetten istället mot en ny.
 
B larry78 skrev:
Vad är syftet? Risken att få fukt mm mellan nya och gamla är väl inte så roligt. Har du väldigt gamla fönster kan du väl byta kassetten istället mot en ny.
Syftet är att få det mer isolerande. Kan känna kallras vid minusgrader. Ja, fukten är nog den stora faran. Grundels sätter dock glas mot glas, och det fungerar. Men som sagt, lite fundersam blir jag kring detta.
Att byta ut hela glaset mot treglas är såklart ett alternativ, men betydligt mer jobb samt kostnad...
 
Nu vet jag inte hur dina ser ut. Men fasta fönster från 80-talet som har kassett sitter väl i princip kassetten med 4st lister som man brukar kunna knacka loss försiktigt som inbrottstjuvarna och lyfta ur kassetten. Är det sådana kan man ju beställa nya glaskassetten med samma mått med energiglas och tex argon. Kan vara bra att vara två om de är väldigt stora.
 
  • Gilla
Pettsson76
  • Laddar…
D
Behöver du ett extra glas? Man kommer rätt långt på att bara byta inre rutan till 4mm energiglas. Satte in det på övervåningen och kallraset från dessa fönster försvann.
 
  • Gilla
Pettsson76
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.