Jag sitter tyvärr med ett KNX-system i min lägenhet (fråga mig inte hur elektrikerfirman lyckades övertala mig till det...). Det installerades för några år sedan, men tyvärr blev jag lämnad med en halvfärdig programmering och var så slut efter renoveringen att jag lite gav upp.
Men, med tanke på elpriserna så känns det mer akut att faktiskt få ordning på det hela och det första jag tänkte ge mig i kast med är värmestyrningen (direktverkande el - tyvärr...).

Jag får förhoppningsvis hjälp med programmeringen, men tänkte skicka dem en ganska detaljerad instruktion på hur jag vill att appen skall se ut och fungera (vis av erfarenhet, för det jag tidigare fått av elektrikerfirman var i stort sett en oanvändbar och mycket illa designad dummy). Är det någon som har en app med värmestyrning som skulle kunna visa skärdumpar på hur denna ser ut (som inspiration)?

När man styr golvvärme (och annan värme), skriver man in en måltemperatur eller ett intervall inom vilken temperaturen skall hålla sig? Jag har T2-slingor som är "tröga" (om jag har förstått det rätt) - vet inte om det spelar någon roll för hur appen designas(?).

Jag tänkte att jag för varje golvvärmeslinga ställer in en tidsperid på dygnet för måltemperaturen och man sen fyller i en andra måltemperatur (lägre) då slingan skall starta om det behövs (som en sorts backup). Då kan jag köra högre värme på natten eller tidig morgon och sen på dagtid endast köra om golvet blir riktigt kallt. Vidare kanske en "knapp" för boosterfunktion så att värmen körs i t.ex. en timme oavsett givarens temperatur.

Har ni några tankar om ovanstående och bra tips?
 
Ett väldigt bra val med KNX! Det kan vara lite trixigt ibland i.o.m. att det krävs en del kunskap, men med många tillverkare och många produkter så bådar det för långsiktighet. Det kommer vara utbyggbart i många år framöver!

Golvvärmestyrning via KNX är riktigt bra för att det går att reglera bättre, ställa in ett minimumflöde för att inte få kallt golv i badrummet m.m.
Dessutom slipper man ha fula golvvärmetermostater i varje rum eftersom det är Inbyggd temperaturgivare I tryckknapparna.

Vad har du för appstyrning nu då? Det finns en uppsjö från olika tillverkare (och det går även att välja att använda Home Assistent, Homey, Google Home eller Apple Homekit).

Så här ser golvvärmestyrning ut i appstyrningen Domovea från tillverkaren Hager.
Skärmdump av smart hem-app med temperaturkontroll för olika rum i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Appgränssnitt, temperaturinställning, smart hemkontroll, rött hus, träd, grön gräsmatta, dimma, tidig morgon eller kväll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Patrik
 
  • Gilla
jbr och 2 till
  • Laddar…
Men det är elektrisk golvvärme som du har? Då är det naturligtvis en större idé att göra som du tänker jämfört med om man har vattenburen golvvärme.
Med KNX så finns det möjlighet att växla mellan olika HVAC-mode som Eco, Komfort, frostskydd m.m. det kanske skulle kunna vara något i så fall.

//Patrik
 
  • Gilla
Eklanda6 och 1 till
  • Laddar…
stort tack för din input!
Japp, all värme är tyvärr direktverkande el…
Jag verkar inte ha någon färdig app utan tror att elfirman har gjort sitt eget webbgränssnitt. Det jag använt såhär långt är bara uselt och har aldrig fungerat ens till hälften, men nu gör de ett omtag och jag har blivit lovad att få se det nya webbgränssnittet nu i mellandagarna (jag skulle nog helst programmera det själv för att kunna få något som åtminstone är i närheten av vad jag önskar - men tänkte börja med att se vad de tar fram denna gång).
Vad betyder de fulla, respektive kvartsfyllda cirklarna i din app?
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
C Cff skrev:
stort tack för din input!
Japp, all värme är tyvärr direktverkande el…
Jag verkar inte ha någon färdig app utan tror att elfirman har gjort sitt eget webbgränssnitt. Det jag använt såhär långt är bara uselt och har aldrig fungerat ens till hälften, men nu gör de ett omtag och jag har blivit lovad att få se det nya webbgränssnittet nu i mellandagarna (jag skulle nog helst programmera det själv för att kunna få något som åtminstone är i närheten av vad jag önskar - men tänkte börja med att se vad de tar fram denna gång).
Vad betyder de fulla, respektive kvartsfyllda cirklarna i din app?
Jag förstår!
Det låter nästan som att du har en Homelynk/Wiser for KNX från Schneider Electric. Det är ett väldigt kompetent sorgebarn som Schneider har svårt att få ordning på i flera år.
Från början fanns ingen app utan man fick ha en webbsida som bokmärke, men så kom äntligen en app 2020 men då funkade den inte. Sen kom en uppdatering 2021 som gjorde att den hjälpligt funkade och nu i oktober kom det en helt och hållet ny app. Jag har inte fått den att funka riktigt ännu, men det ser lite lovande ut i alla fall.

Dom fulla cirklarna är endast rumstemperatur, medans det i dom andra rummen går att ställa önskat börvärde.

Om du är sugen på att börja programmera lite själv så kan jag rekommendera den lilla onlinekursen ETS eCampus hos KNX Association.
https://wbt6.knx.org/login/index.php

//Patrik
 
  • Gilla
Cff
  • Laddar…
Du låter som att du har bra koll! Går det att lära sig att göra all programmering - så att jag helt enkelt kan skippa den elkonsultfirma som så här långt fakturerat mig i mina ögon helt absurda summor utan att ha lyckats göra systemet användbart?

För några år sedan, efter att den ”app” jag trodde var en dummy (de flesta knappar i appen fungerade inte över huvud taget, andra styrde helt andra saker än vad som stod och det är helt ologiskt strukturerat vad som finns var i appen) visade sig vara vad de såg som ”slutleverans” så gav jag upp. Pengarna bara rann iväg och jag har lagt många hundratusentals kronor på elinstallationen i min, håll i dig, enrummare…

Jag har nu försökt ta tag i det igen (efter att i flera år ha slagit på och av saker inne i elskåpet eftersom endast ett fåtal saker gått att styra via appen och knapparna på väggarna verkar helt slumpvis programmerade). Efter att nu ha blivit fakturerad 60.000 av elkonsultfirman (det inkluderar inte elektrikern som nu skickade en faktura på 9000 efter ROT (han har tidigare fakturerat stora summor så detta är bara för den tid han lagt nu när vi försökt få systemet att fungera)) utan att ha en slutprodukt i sikte (jag kontaktade dem i september och bad dem att åtminstone fixa så att jag kunder styra värmen baserat på temperatur - detta fungerar fortfarande inte utan jag kör nu istället fristående element med inbyggda termostater som jag ställt mitt i rummet) så känner jag mig ganska desperat.

Jag ser framför mig två alternativ:
1) att lära mig programmera och börja om från början med programmeringen och göra allt själv (är detta möjligt?)

2) ta in offert från någon annan elfirma på
a) så gott det går bygga om systemet så att det fungerar mer som ett vanligt ”manuellt” system (tidigare styrde jag lampor mm med vanliga timers på kontakterna och då var mitt hem bra mycket mer intelligent än vad det är nu) eller
b) bygga om elsystemet om det så att jag byter ut styrningen mot sådan som är mer anpassad för oss ”konsumenter” (antingen genom att byta hårdvara, mjukvara eller en kombination av det två)

Har du några rekommendationer? Har du kanske någon firma i Stockholmstrakten som du kan rekommendera?
 
Z
Har du en nätverksgateway så kan vem som helst hjälpa till med programmering på distans. En erfaren KNXare programmerar upp allt ditt på en dag. Så timpris x8 timmar så borde du vara i mål Ring någon annan med andra ord!
 
  • Gilla
Cff och 1 till
  • Laddar…
C Cff skrev:
Du låter som att du har bra koll! Går det att lära sig att göra all programmering - så att jag helt enkelt kan skippa den elkonsultfirma som så här långt fakturerat mig i mina ögon helt absurda summor utan att ha lyckats göra systemet användbart?

För några år sedan, efter att den ”app” jag trodde var en dummy (de flesta knappar i appen fungerade inte över huvud taget, andra styrde helt andra saker än vad som stod och det är helt ologiskt strukturerat vad som finns var i appen) visade sig vara vad de såg som ”slutleverans” så gav jag upp. Pengarna bara rann iväg och jag har lagt många hundratusentals kronor på elinstallationen i min, håll i dig, enrummare…

Jag har nu försökt ta tag i det igen (efter att i flera år ha slagit på och av saker inne i elskåpet eftersom endast ett fåtal saker gått att styra via appen och knapparna på väggarna verkar helt slumpvis programmerade). Efter att nu ha blivit fakturerad 60.000 av elkonsultfirman (det inkluderar inte elektrikern som nu skickade en faktura på 9000 efter ROT (han har tidigare fakturerat stora summor så detta är bara för den tid han lagt nu när vi försökt få systemet att fungera)) utan att ha en slutprodukt i sikte (jag kontaktade dem i september och bad dem att åtminstone fixa så att jag kunder styra värmen baserat på temperatur - detta fungerar fortfarande inte utan jag kör nu istället fristående element med inbyggda termostater som jag ställt mitt i rummet) så känner jag mig ganska desperat.

Jag ser framför mig två alternativ:
1) att lära mig programmera och börja om från början med programmeringen och göra allt själv (är detta möjligt?)

2) ta in offert från någon annan elfirma på
a) så gott det går bygga om systemet så att det fungerar mer som ett vanligt ”manuellt” system (tidigare styrde jag lampor mm med vanliga timers på kontakterna och då var mitt hem bra mycket mer intelligent än vad det är nu) eller
b) bygga om elsystemet om det så att jag byter ut styrningen mot sådan som är mer anpassad för oss ”konsumenter” (antingen genom att byta hårdvara, mjukvara eller en kombination av det två)

Har du några rekommendationer? Har du kanske någon firma i Stockholmstrakten som du kan rekommendera?
Du, det låter helt sjukt det där! Har du en enorm enrummare med hur mycket belysning och dyl som helst?

Det är inte alls omöjligt att lära sig programmera själv, även om det kan lite tid. Men det kan ju inte vara jättemycket om det är en lägenhet.
Det är dessutom lite missvisande att vi kallar det för programmering, för det är inte som att man knackar kod eller dyl. Man gör snarare konfiguration/parametersättning i apparater och sedan knyter ihop dessa.
Om du har Facebook så finns det en grupp som heter "KNX Sverige" där det finns många hjälpsamma som kan hjälpa till vid frågor som dyker upp.

Kollar du i slutet av denna Youtube-filmen så visar jag lite hur programmeringen funkar. Beklagar att det är lite suddig bild bara.

Det finns en KNX-projektfil som man behöver för att göra ändringar i programmeringen. Har du fått den från konsultfirman?

//Patrik
 
  • Gilla
Cff
  • Laddar…
Toppen! Jag tycker att jag borde kunna få filen från firman (har ju betalat för den många gånger om).lägenheten är på kanske 52 kvm - absolut var tanken att mycket skulle kunna styras, att den skulle vara intelligent, men så här lång kan jag ju inte ens tända och släcka lampor utan att kombinera två olika appar (vissa knappt funkar i den ena och vissa i den andra), de senaste åren har värmen varit ”fullt på” - eftersom den inte går att styra på temperatur (trots att det såklart både finns givare i golven och i ”luftens”) och det är krångligt att komma in bakom alla kläderna i garderoben för att komma åt elskåpet för att där manuellt slå på de olika värmekällorna med en penna som jag sticker in i brytarna för att slå om - så har jag styrt värmeregleringen genom att öppna fönstren… varken billigt eller miljövänligt och så otroligt långt från det smarta hem som såldes in av firman…
I år har jag helt enkelt inte slagit på någon av den inbyggda värmen utan har nu fristående element i rummet och kompletterar med en värmefläkt när det blir lite väl kallt…
Jag skall kolla på filmen. Vilken programvara behövs? Jag betalar också för ett abonnemang hos elfirman, jag tror det är för den VPN/Tosibox som de använder för att göra ändringar. I första början kunde jag via Tosiboxen få tillgång till att styra det lilla som går via appen, men det har inte fungerat på flera år - kan jag slopa denna om jag bryter med elfirman?

Hur gör jag om man vill kunna komma åt systemet när jag inte är hemma?
 
C Cff skrev:
Toppen! Jag tycker att jag borde kunna få filen från firman (har ju betalat för den många gånger om).lägenheten är på kanske 52 kvm - absolut var tanken att mycket skulle kunna styras, att den skulle vara intelligent, men så här lång kan jag ju inte ens tända och släcka lampor utan att kombinera två olika appar (vissa knappt funkar i den ena och vissa i den andra), de senaste åren har värmen varit ”fullt på” - eftersom den inte går att styra på temperatur (trots att det såklart både finns givare i golven och i ”luftens”) och det är krångligt att komma in bakom alla kläderna i garderoben för att komma åt elskåpet för att där manuellt slå på de olika värmekällorna med en penna som jag sticker in i brytarna för att slå om - så har jag styrt värmeregleringen genom att öppna fönstren… varken billigt eller miljövänligt och så otroligt långt från det smarta hem som såldes in av firman…
I år har jag helt enkelt inte slagit på någon av den inbyggda värmen utan har nu fristående element i rummet och kompletterar med en värmefläkt när det blir lite väl kallt…
Jag skall kolla på filmen. Vilken programvara behövs? Jag betalar också för ett abonnemang hos elfirman, jag tror det är för den VPN/Tosibox som de använder för att göra ändringar. I första början kunde jag via Tosiboxen få tillgång till att styra det lilla som går via appen, men det har inte fungerat på flera år - kan jag slopa denna om jag bryter med elfirman?

Hur gör jag om man vill kunna komma åt systemet när jag inte är hemma?
Det låter ju riktigt tokigt det där! Vad heter dom två apparna du har?

Tanken med KNX är att man varken ska vara låst till ett enskilt fabrikat eller en enskild installatör och man behöver inte heller vara certifierad för att få köpa prylar eller inneha programmet. Är man missnöjd med installatörern så ska man kunna byta.
Så om du bara får projektfilen så går det helt klart att bryta med den firman och även säga upp deras tjänst.

Om du får tag på projektfilen så skulle du kunna maila den till mig så kan jag göra en bedömning hur det ser ut och vad som behöver göras.

Det finns som sagt drygt 500 tillverkare och ca 8000 KNX-produkter och alla dessa (nya som 15 år gamla) kan programmeras i det gemensamma Windows-programmet ETS6.
Det är ett program man får köpa till en engångskostnad.
Det finns följande licenser:
- Demo-licens = Max 5 apparater = Gratis
- Lite-licens = Max 20 apparater = 200€
- Home Edition-licens = Max 64 apparater och 1 projekt = 350€
- Pro-licens = obegränsat = 1000€

Gör man KNX Associations (dom utger standarden, tillhandahåller ETS och testar alla produkter innan dom ges KNX-logga) onlinekurs så tror jag man får Lite-licensen gratis och denna kanske t.o.m. räcker för dig. Du kanske inte har fler än 20 apparater (tryckknappar, närvarosensor, 16-kanalig brytaktor m.m.).

//Patrik
 
  • Gilla
Eklanda6
  • Laddar…
Det är oftast en person i familjen (mannen) som ääälskar det här med automation och wifi-lösningar till förbannelse. När anläggningarna krånglar eller ska ändras så år husfriden kraftigt störd då denne (mannen) endast förstår hur dessa fantastiska smarta lösningar fungerar. De andra i familjen hade bara önskat att teknikmuppen kunde ha begränsat sig till tidur på fönsterbelysningen.
 
G G.L. skrev:
Det är oftast en person i familjen (mannen) som ääälskar det här med automation och wifi-lösningar till förbannelse. När anläggningarna krånglar eller ska ändras så år husfriden kraftigt störd då denne (mannen) endast förstår hur dessa fantastiska smarta lösningar fungerar. De andra i familjen hade bara önskat att teknikmuppen kunde ha begränsat sig till tidur på fönsterbelysningen.
????? har du svarat i fel tråd? Jag älskar teknik och vet inte om du med ditt inlägg vill dra in mitt kön i diskussionen? Något som verkligen inte har med saken att göra….
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.