Gott nytt år alla.

Jag har en plan på att bygga ett eller kanske två sk A-frame hus (där väggarna också är taket) här uppe vid polcirkeln. Jag kommer bygga av egensågat virke så långt det går. De kommer vara relativt stora. Takstolar 8, 8, 8 m i en liksidig triangel. På plintar och vild naturtomt. Med vatten och avlopp (två hus får dela på ett avlopp isf, vatten är framdraget, och el går fint att få dit)

De kommer alltid vara uppvärmda, och det kommer användas som permanentboende.

Som det är tänkt nu innan denna tråd skapas.

Jag har byggt ett mindre hus med Loft tidigare, med ganska brant takvinkel. Det fungerar bra.

Lite frågor om någon har råd? Gärna detaljerat om allt möjligt ni kommer att tänka på. Det ni gjort rätt, eller fel!

- Kan man gjuta en liten platta, bara där avlopp och vatten går in. Underlättar det?
- Hur ska jag isolera taket. Tankar på tjocklek osv. (ja, väggarna). Jag tänker typ Paroc, två lager ca 300 mm.
- jag tänkte säga till reglar 4 och 5m och lägga omlott 1m två omgångar för varje takstol. Då blir det 8 meter. Funderingar på det? Reglar stagar upp där loftet blir givetvis.
- Hur tjockt bjälklag?
- Hur högt ovanför marken bör undersidan på bjälklaget vara? Beroende på vad jag gör med marken (helst rör marken så lite som möjligt)
- Andra tips och råd. Ni som kanske gjort något liknande.
 
  • A-frame hus i snötäckt skogsmiljö med synliga träd och klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Gillar A-frame och vill följa dig. Om du inte kikat här så tipsar jag om detta...

https://avrame.com/

Lycka till!
 
  • Gilla
Fredrik Broman
  • Laddar…
jonas_da jonas_da skrev:
Hej!

Gillar A-frame och vill följa dig. Om du inte kikat här så tipsar jag om detta...

[länk]

Lycka till!
Kul. Det kommer lite bilder på Instagram med, men det dröjer tills jag börjar. Men ta ned timmer ska jag börja med snart! @arcticlifeinsweden och kanske på @arcticsweden
 
Spännande projekt! Jag håller själv på att bygga, inte ett regelrätt a-frame, men ett hus med brant tak, låga väggar, på plintar, och en naturtomt.

Vi valde att dra vatten, avlopp, el, etc. genom en isolerad låda som är fylld med perlite (isolerings varianten) för att hindra att möss bygger gångar om dom tar sig in. Jag har även sett exempel där de har ställt en mindre brunnsring som går i höjd med plintarna.

Våra takstolar är gamla återbrukade sparrar och hanband i kärnvirke som vi ville fortsätta ha synliga. Vi byggde taket "inifrån och ut" där vi satte 350mm lättbalkar ovanpå enbart för isoleringen. Detta dubbelkollade vi med en konstruktör.

Hoppas det ger lite idéer att tänka vidare på.
 
  • Gilla
Fredrik Broman
  • Laddar…
U ujh skrev:
Spännande projekt! Jag håller själv på att bygga, inte ett regelrätt a-frame, men ett hus med brant tak, låga väggar, på plintar, och en naturtomt.

Vi valde att dra vatten, avlopp, el, etc. genom en isolerad låda som är fylld med perlite (isolerings varianten) för att hindra att möss bygger gångar om dom tar sig in. Jag har även sett exempel där de har ställt en mindre brunnsring som går i höjd med plintarna.

Våra takstolar är gamla återbrukade sparrar och hanband i kärnvirke som vi ville fortsätta ha synliga. Vi byggde taket "inifrån och ut" där vi satte 350mm lättbalkar ovanpå enbart för isoleringen. Detta dubbelkollade vi med en konstruktör.

Hoppas det ger lite idéer att tänka vidare på.
Aha. Spännande. Hur höga plintar är det ca? Har ni gjort något med marken under? Finns det lite bilder? :)
 
Jag hade tänkt starta en projekttråd men har inte kommit så långt ännu.

De lägsta plintarna är runt 300mm, det högsta 600-700mm. Vi kommer inte bygga igen med någon typ av ventilerad sockel då vi vill att det ska kunna blåsa fritt, samt vara högt nog att inte djur bygger bo undertill. Längre fram i tiden kommer vi också göra någon form av altan som går ut från den högre delen, liknande din referens bild.

Från början hade vi en idé om att lämna marken undertill orörd. Men efter många diskussioner och rekommendationer så blev det till slut att vi grävde bort all matmatjord, la en åldersbeständig plastfolie och täckte med makadam.
Jag tror fortfarande det går att lämna marken orörd, men att det hänger på både de lokala förutsättningarna och konstruktionen av trossbotten. Vi bygger i Skåne och här får vi inte den torra luften som i Norrland.
Det finns ett exempel i Norge av Mork-Ulnes architects, Skigard Hytte, som är byggt på orörd mark, men det verkar mestadels vara berg.
 
  • Gilla
Fredrik Broman
  • Laddar…
Ja, jag tänker också utan sockel. Vi har relativt torr mark på platsen, men ändå bra att skrapa undan matjorden, den lilla som finns. Stämmer att det är torr luft här. Det ska fungera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.