Hej alla.
Är rookie på Home Automation på en Raspberry Pi 4B men har lyckats få in Tibber Pulse och NordPool. Jag får fram mätvärdena, problemet är att när jag kör inbyggda kontrollpanelen Energi så får jag fram förbrukningsvärdena per timme (sensor.last_meter_consumption_hemmet) men inte priset för förbrukningen, baserat på NordPool (sensor.nordpool_kwh_se4_sek_2_10_025).
Då jag inte kör Tibber så skulle jag vilja ha loggning av timkostnaden, dygnskostnad, månadskostnad m.m. - kan ju vara kul att kolla elbolaget då jag kör timdebitering på elen men mitt stora problem är att jag inte är någon kodare så vet inte riktigt hur det ska gå till. Någon som har tips?
 
Uppdatering:
lyckades att få den att räkna ut elkostnaden per timme och kostnaden per dag. Frågan är nu hur jag får den att spara detta? Just nu nollställs det varje dygn...
 
Det sparas automatiskt i databasen. Om du vill ha summan över längre tid får du skapa en hjälpare till.

Hur har du gjort?
 
zarkov zarkov skrev:
Det sparas automatiskt i databasen. Om du vill ha summan över längre tid får du skapa en hjälpare till.

Hur har du gjort?
Alltså, jag är en riktig nybörjare. Vad jag har gjort är att under panelen Energi så finns det Nätförbrukning och där konfigurerade jag med förbrukningsvärdet per timme och la till entitet sensor.nordpool för att räkna ut timpriset. Alltså ingen programmering utan bara fyllt i mallen. Försöker läsa mig till hur allt fungerar men är inte helt enkelt. Hur skapar man en summa via hjälpare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.