T
Vi har inte så gott om bänkyta i vårt kök så vi vill bli av med en del av det som tar upp platsen nu. Vi tänkte utnyttja ett litet hörn till att bygga en hylla för micron och kaffemaskinen ungefär enligt skissen nedan.

3D-renderad bild av hyllor, grålila ton, inkluderar måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av en hylla med måttangivelser: 450mm, 1079mm och 50mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Måtten är inte helt 100 låsta till dessa såklart, men micron som ska stå på mittenhyllan styr bredden, och kaffemaskinen som ska stå överst är tyvärr ganska djup (dvs 450mm).

Tanken är gavlar i 16mm björkplywood och hyllplan i 10mm dito.
Men stora frågan är - kommer det att hålla? Hur mycket last tål plywood "stående" när man sågar ur så mycket material som i skissen?
Kommer gavlarna att ge sig?
 
Hyllplanen känns väl lite tunna. Hur hade du tänkt fästa dem?
 
S
Ska du ha något som håller upp hyllplanen, eller är tanken att de ska stå för sig själv?
Plywood flexar rätt mkt så 10mm fria hyllplan är för snålt enligt mig...
 
T
Tanken var att fräsa ur ett par mm ur gavlarna för att få ett spår och sedan limma och skruva inifrån (vad nu pocket hole screws heter på svenska, fickhålsskruvar?)

10mm hyllplan kan kanske vara lite i tunnaste laget, men sagulatorn säger en nedböjning på 0.39mm vid 20kg last och riktigt så mycket väger nog inte micron (har inte vägt den såklart, men killgissar lite)
 
boschkenta
Om du gör en baksida på samma sätt som sidorna så blir det betydligt mer stabilt och då känner iaf jag rent spontant att dimensionerna bör hålla vikten
 
T
Att lägga en förstärkning på baksidan eller under hyllplanen är inget problem, det är ju också lätt att testa hur mycket nerböjning det blir när den är monterad. Men om ingen tror att gavlarna är något problem så får jag väl ge mig ut och se om jag kan hitta någon snygg plywood. Det verkar inte vara det enklaste härikring (tomma hyllor eller enstaka hemska skivor på de ställen jag kollat hittills) Men det kommer väl in nytt igen hoppas jag.
 
T trycklös skrev:
Att lägga en förstärkning på baksidan eller under hyllplanen är inget problem, det är ju också lätt att testa hur mycket nerböjning det blir när den är monterad. Men om ingen tror att gavlarna är något problem så får jag väl ge mig ut och se om jag kan hitta någon snygg plywood. Det verkar inte vara det enklaste härikring (tomma hyllor eller enstaka hemska skivor på de ställen jag kollat hittills) Men det kommer väl in nytt igen hoppas jag.
Ser du bor i Blekinge, då är Isakssons ädelträ i Nättraby din bästa chans. Björkplywooden slutade levereras när kriget började o vad jag vet finns det ingen ny på väg in.
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
T
Ola C Ola C skrev:
Ser du bor i Blekinge, då är Isakssons ädelträ i Nättraby din bästa chans. Björkplywooden slutade levereras när kriget började o vad jag vet finns det ingen ny på väg in.
Jo man blir riktigt putt på den där hean :( .
Hade faktiskt inte tänkt på att det fortfarande är helt stopp, men det görs väl mest k-plywood i sverige förståss
Isakssons har jag inte varit hos ännu (jag bor i andra änden av Blekinge) men ska ändå åt det hållet snart så får passa på.

Men det innebär att en del andra projekt får styras om från plywood till något annat. nya utmaningar :D
 
T
Eftersom jobbet och lite annat varit ivägen har det inte blivit någon jakt på plywood ännu. Men vi har i alla fall gjort en mockup i kartong för att avgöra om den tänkta hyllan faktiskt får plats.

Trång hallvy, hyllor med förvaring, mikrovågsugn, blå tratt, suddig bildkvalitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ni ser så står det i dag en loppis-fynd-prototyp på platsen. Och efter lite tillvänjning gillar vi det så nu ska det bli ett serösare/stabilare bygge.

Måtten på hyllan är omritad med 12mm hyllplan och lite justeringar efter tredje kontrollmätningen. Sen utgår jag ifrån att det blir ytterligare en justering när jag väl vet vad vi kan få tag på för material.

3D-rendering av ett förenklat bord mot en enfärgad bakgrund med en liten segelbåt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avrundningen av framkanten på hylplanet tänkte jag först skulle matcha radien på frässtålet till urfräsningen men har inte stål som matchar exakt.

Jag har sett exempel på att avrudningen börjar en bit in på hyllplanet och att hyllplanet är rakt ytterst men jag är inte säker på hur en mall för att få till det ska se ut och jag tror jag har svårt att få alla hyllplanen lika på frihand.

Tar gärna emot tips på hur det skulle kunna se ut, och hur man gör det på något snyggt sätt.
 
Jag hade gjort som i bilden, ser inget vits med att sluta radien innan gaveln. Skulle vara om hyllan går ända ut i framkant på gaveln men då blir allt genast betydligt trixigare då du inte kan ha radie på gavlarna där hyllplanen är. Vissa fräser radien efter limning om man har ett sånt möte men det är (i mina ögon) skitfult då radien inte kommer in i hörnet. Går att ordna fram den för hand efter fräsning.

Edit...men visst går det att göra radie på delar av en sträcka. Rita streck eller sätt klossar där fräsningen ska börja o sluta. Borde gå att få iaf inom 0.5mm diff mellan hyllplanen. Lätt hänt att bränna start o stop områdena dock.
 
Redigerat:
  • Gilla
trycklös
  • Laddar…
T
Ola C Ola C skrev:
Jag hade gjort som i bilden
Jo jag siktar på att göra ungefär som i bilden, tror det är det som är snyggast i plywood oavsett.
(jag har inte vågat visa bilderna på dina melaminfolierade byggen för då vill sambon ha sånt och jag är inte riktigt där, ännu :) )
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
T trycklös skrev:
Jo jag siktar på att göra ungefär som i bilden, tror det är det som är snyggast i plywood oavsett.
(jag har inte vågat visa bilderna på dina melaminfolierade byggen för då vill sambon ha sånt och jag är inte riktigt där, ännu :) )
Det är inte melamin, det är högtryckslaminat;). Håller på att göra lite how to filmer på området så har det färskt i huvudet. Melamin är ett tunt lager (<0.1mm) lågtryckslaminat som man köper färdiga skivor beklätt med. Högtryckslaminat kan visserligen ha melamin som en ingående komponent men är tillverkat i tjockare ark (0.7mm oftast) under högre tryck och betydligt tåligare än de melaminskivor man kan köpa. Högtryckslaminat köper man oftast på rulle och laminerar själv på en bärare.
 
  • Gilla
trycklös
  • Laddar…
Varför inte göra gaveln av en hel skiva istället? Sen kan du ju dra in säkert 10 cm på djupet så det livar lite mer med micron.
 
T
raveper raveper skrev:
Varför inte göra gaveln av en hel skiva istället? Sen kan du ju dra in säkert 10 cm på djupet så det livar lite mer med micron.
Man ska ju inte läsa en post sådär i förbifarten och tänka att det där ska jag svara på sen, det funkar inte, det vet vi ju alla ;) .

Det syns nog inte så bra i bilden, men gaveln på hyllan vätter ut mot köket, och att ha en halv kvadratmeter slät skiva kommer att ge ett väldigt massivt intryck som jag vill undvika. Sen eftersom hyllan ska stå nåstan i dörröppningen vill jag göra den så tajt som möjligt så breddmåttet kommer att vara bredden på micron plus några få millimeter så att ha öppningar runt för att släppa ut varmluften känns också som en bra ide.
 
Det som behövs för värmen brukar vara typ 3cm bakåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.