Att koppla bort en elpanna från elnätet, är det något man kan ge sig på själv? Alla smältproppar i anslutet 3-fas proppskåp är bortskruvade. Det finns en 3-fas-brytare mellan proppskåp och panna, sen är det även strömavkännare kopplat via kopplingsdosa.

Inte klartlagt var dessa strömavkännare är kopplade.

Hur fort kan man räkna med att en elektriker kopplar bort denna annars?

De som installerade fjärrvärmen sa att bortkoppling inte ingick i installationen.
 
Ska du koppla bort den i brytaren kan du göra det själv om du är säker på att du tagit ut rätt säkringar. Lite tveksamt om det är helt enligt reglerna men ändå. Kontrollmät alltid innan!

Ska du ta bort hala kabeln till centralen så bör du ringa en elektriker.
Även strömkännarna sitter runt inkommande ledare i centralen och där måste också en elektriker lossa dessa tillfälligt för att ta bort transformatorerna.

Skulle tro att detta är ett jobb på max 1 timme+körtid för en elektriker, om du själv demonterar allt när det är bortkopplat.
 
L lordi skrev:
Ska du koppla bort den i brytaren kan du göra det själv om du är säker på att du tagit ut rätt säkringar. Lite tveksamt om det är helt enligt reglerna men ändå. Kontrollmät alltid innan!

Ska du ta bort hala kabeln till centralen så bör du ringa en elektriker.
Även strömkännarna sitter runt inkommande ledare i centralen och där måste också en elektriker lossa dessa tillfälligt för att ta bort transformatorerna.

Skulle tro att detta är ett jobb på max 1 timme+körtid för en elektriker, om du själv demonterar allt när det är bortkopplat.
Låter nog en elektriker göra det. Kan ju förvisso koppla bort från 3-fas brytaren till pannan men är ju fortfarande strömkännare kvar så får ju fortfarande inte bort pannan. Låter nog elektrikern koppla bort åtminstone så det är strömlöst från pannan och strömkännarna. :)
 
Strömkännarna är det väl bra att lämna kvar? Dom går kanske att använda till nästa värmesystem.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
useless useless skrev:
Strömkännarna är det väl bra att lämna kvar? Dom går kanske att använda till nästa värmesystem.
Tänkte du på något speciellt system?

Det jag är osäker på är hur man skärmar av dessa från nyfikna fingrar i framtiden. De är ju kopplade från ett rör i väggen till en kopplingsdosa där man använt skarvdosor (?) där trådarna sedan går vidare via ny ledning in i pannan. Hur gör man för att säkra upp ifall någon skulle råka smälla till dosan och kablaget blir exponerat? (Kanske börjar gå lite överkurs iofs... ) :)
 
Det är väl inte större risk än att nån "smäller till" någon annan dosa eller elcentralen? Dessutom är det ingen starkström i kablarna från strömkännarna.
 
useless useless skrev:
Det är väl inte större risk än att nån "smäller till" någon annan dosa eller elcentralen? Dessutom är det ingen starkström i kablarna från strömkännarna.
Iofs sant, mitt gamla vanliga katastroftänk fick fart igen....

Kikade på gamla bilder från bakom doslocket (när strömmen var avslagen) och påminde mig själv om trådröran ute i garaget. Jag tror jag låter nån behörig pilla i det där när allt kommer omkring.
 
Är det en strömtrafo runt inkommande ledning? Leverantörer av sådana varnar för att koppla loss med ström i primärkretsen.
 
M Mellanbarn skrev:
Är det en strömtrafo runt inkommande ledning? Leverantörer av sådana varnar för att koppla loss med ström i primärkretsen.
Strömtrafo...? Lite osäker, eller mycket osäekr snarare. Hur kan man ta reda på det? Strömavkännarna eller trafo eller vad det är syns inte utifrån. Går som en kabel från elpannan, till kopplingsdosa, vidare in i ett VP-rör, sen ser man inte röken av nånting.

Matningskabeln till brytaren går dock synlig längs väggen till proppskåpet (separat skåp för 3-fas dock)

Den bild på strömavkännare jag såg, så verkar ju dessa vara väldigt stora, i så fall måste de vara ingjutna i nån hålighet i väggen (lättklinker), nån kopplingsdosa eller bakom proppskåpet... vet inte vad som är standard (fast hans om bodde här innan som sagt har gjort en hel del märkligheter ändå här....)
 
Strömtrafo till belastningsvakten behöver du inte bekymra dig över du kan lämna det oanslutet i dosan du nämnde tidigare utan problem. På samma sätt kan du som också nämnts lämpligen koppla ur i brytaren med både den av och säkringarna urtagna. Så långt kan du göra på egen hand utan mer än att strikt formellt gjort fel men i praktiken vettigt och ofarligt särskilt när det bara är losskoppling inte inkoppling.
 
  • Gilla
bradgard och 1 till
  • Laddar…
Sådär. Lite bilder på eländet. Vet inte vad man kallar trådhistorien i dosan (kokt spaghetti?) Men är kopplat sådär till strömkännarna vilket fall.

Brytaren har ju sin öh.. plint? emellan så där går det ju att få loss den delen av trådar från pannan. Den andra är dock mer oklar som sagt...

Och vad jordtråden har för funktion har jag aldrig fattat, som om den som kopplade in den ville ha den ur vägen..
 
  • Industriell säkerhetsbrytare och dosa på vägg med elektriska ledningar. Text på brytaren "SÄKERHETSBRYTARE".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag utan skyddslock, synliga anslutna elektriska kablar, vägginstallation, säkerhetsrisk, oavslutad elarbeten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk anslutningsdosa öppen, kablar, terminalblock, vägg, olackad, installationsarbete, elektroinstallation, säkerhetsrisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En multimeter på en grön yta, vit kablar, skitig vägg, radiatorns sida, industriell miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
GK100 GK100 skrev:
Strömtrafo till belastningsvakten behöver du inte bekymra dig över du kan lämna det oanslutet i dosan du nämnde tidigare utan problem. På samma sätt kan du som också nämnts lämpligen koppla ur i brytaren med både den av och säkringarna urtagna. Så långt kan du göra på egen hand utan mer än att strikt formellt gjort fel men i praktiken vettigt och ofarligt särskilt när det bara är losskoppling inte inkoppling.
Ja inkoppling gör jag absolut inte. Har sett nog med avskräckande exempel på överlast och annat.
 
Jag tycker inte det ser särskilt konstigt ut i varken dosan eller brytaren? Att det är en lös grön-gul där i dosan beror väl helt enkelt på att man har tagit en standardkabel, men bara använt de andra ledarna? Dock hade man kunnat kosta på sig att klippa bort den där stumpen...
 
useless useless skrev:
Jag tycker inte det ser särskilt konstigt ut i varken dosan eller brytaren? Att det är en lös grön-gul där i dosan beror väl helt enkelt på att man har tagit en standardkabel, men bara använt de andra ledarna? Dock hade man kunnat kosta på sig att klippa bort den där stumpen...
Nu är ena kabeln mellan 3fas brytaren och pannan borta iaf.

Men vad kallas de där plasthylsorna som trådarna skarvas med?

Vad jag hört tidigare är att man inte bör använda dem som typ "trådände", men det kanske är en myt? Alltså skruva lös skruven, dra ur ena tråden och låta den som går in till proppskåpet sitta kvar och skruva åt igen
 
Då är du ju snart färdig med jobbet och det har gått bra så långt. Dina plasthylsor är en sorts toppklämma som ofta brukar kallas U-båt. De är perfekta för att användas som avslut på lösa trådändar så strunta du i eventuella myter och gör som du tänkt det blir perfekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.