Jag jobbade för många år sedan i en kylskåpsfabrik. Där fick inga kvinnor arbeta i närheten av skummaskinerna. Kommer inte ihåg exakt varför men jag tror det påverkade deras förmåga att fortplanta sig.

Nu gäller det väl långvarig exponering mot de ämnen som frigörs när skummet härdar, men det kanske kan vara intressant att veta ändå.
 
Det är utan ROT fast även utan moms ser jag nu. Jag har 35kvm som ska sprutas och fick följande pris:
FL 2000, Sluten cell 5 937,50
Framkörning/Etablering 1 875,00
Arbets timme, Arbets timme 8 500,00
Arbets timme, Arbets timme ROT-avdrag -4 250,00
Totalt inkl. Moms 12 062,50

Funderar dock på att ta jobbet på firman då jag har företaget hemma. Kontor och verkstad.
 
Masses skrev:
Oavsett vad så kommer jag att PU isolera min verkstad. Fick ett pris på 330:-/kvm oavsett tjocklek. I mitt fall cirka 100mm. Framförallt taket men oxå några kvadratmeter vägg som i princip bara bestå av ytterpanel. Vad tror du thomasx, skulle det löna sig att köpa ett GDS kit? Det vore iofs bra att ha grejerna till framtida isloeringsprojekt om det uppstår behov.
Nej, GDS-kiten är så dyra så du kommer inte under 330:-/kvm. Helt galet, men tyvärr är det så. Då räknar jag med 10cm.
Vilken firma är det som gett dig priset 330:-/kvm?

Oj missade visst sista inlägget. Ser att det är FL2000, så jag antar att det är foamking då, deras skum heter Foam-lock vill jag minnas :) Trevligt att se att det går att få en seriös offert från foamking också. De har annars blivit omnämda på forumet några gånger med löjligt oseriösa offerter.
 
Redigerat:
Precis det är Foamking jag fått offerten av. Den firma jag hittat här nere i södern. Finns säkert fler... Tack för tipset om att dom florerat på forumet. Ska ge mig på en sökning!
 
T thomasx skrev:
Hejsan

Har nyligen isolerat del av huset med pu-skum. Tycker det blev riktigt riktigt bra. Så bra att jag undrar varför man håller på och harvar med glasull och dylikt i detta kyliga land.

Har nu planer på att beställa skum som man kan spruta själv. Tänkte beställa från ett företag i england som jag fått bra kontakt med och som är seriösa, och tänkte höra om det är någon mer som är intresserad av att hänga på för att dela fraktkostnaden.

Beställningen blir härifrån, [länk]
Jag bor strax utanför Göteborg.
Nån som är intresserad av att hänga på?
Ring mig är intriserad 0707550726
T thomasx skrev:
Hejsan

Frakten blir ca 2000:-. Eventuellt kan vi få lite rabatt om vi köper många set.

Kostnaden för 1 set tankar är £419.
Det blir 1,4 m3 skum av ett set och pundet står i 11kr. Det ger 329:-/kvm vid 10 cm. Jag vet inte hur Marive räknat.

Köper vi många set kan vi ev. få lite rabatt, vi behöver nog komma upp i 10 set för att få rabatt, och då blir även fraktkostnaden relativt låg per set. Fraktkostnaden är för en pall, tar man hem bara ett set blir det lite billigare, men det skiljer inte så mycket mot en hel pall.
.
 
S Spoltorp5 skrev:
Ring mig är intriserad 0707550726

.
Det du svarade på är ett 12år gammalt inlägg
 
T thomasx skrev:
Hejsan

Har nyligen isolerat del av huset med pu-skum. Tycker det blev riktigt riktigt bra. Så bra att jag undrar varför man håller på och harvar med glasull och dylikt i detta kyliga land.

Har nu planer på att beställa skum som man kan spruta själv. Tänkte beställa från ett företag i england som jag fått bra kontakt med och som är seriösa, och tänkte höra om det är någon mer som är intresserad av att hänga på för att dela fraktkostnaden.

Beställningen blir härifrån, [länk]
Jag bor strax utanför Göteborg.
Nån som är intresserad av att hänga på?
Hej thomasx. Några år sedan detta inlägg. Köpte du skum from England. Jag funderar på att spruta isolering i en skåpbil för att bygga om till campervan. Finns det kanske i Sverige att köpa nu?
 
Jag köpte DuPont FrothPak från Honter i Tjeckien i fjol somras när jag skulle isolera hus, var det billigaste jag kunde hitta då. Bevego har men var hutlöst dyrt då. Man kan skriva till Honter och be om offert inkl frakt. Vet inte om priserna ändrats sen dess.

För ett mindre projekt kanske det går att använda vanlig en-komponents fogskum? Byggmax billigaste fogskum Midun Basic är off-label från Den Braven som bl.a har varumärket Bostik. Databladet säger att man får minst 15L ur en 500 ml flaska för 40 kr. 70% slutna celler vilket väl är det samma som de semi-professionella kitten nedan.

Froth Pak 180 SR 11.8 Kg
(SR härdar lite saktare än QR, vilket kändes bra för em amatör)
Ger 0,4 kbm, dvs 8 kvm med 5 cm.
Tror artikelnummer är 11049547
Pris 335€ inkl moms.

alt köper man större versionen Froth-Pak 600, kostade mig 775€. Räcker till 1,4 kbm, eller 28 kvm med 5 cm. Då ber man om två artiklar:
Froth Pak 600 ISO A 20.5 Kg 11049545
Froth Pak 600 B QR 19.9KG 11049542

Oavsett vad man köper så behöver ett slangset också, i den så ingår även 10 engångsmunstycken som sprutar koniskt spraymönster.
Set of hoses and Gun Froth Pak 4,6 meters
00158457
Pris 96€ inkl moms

Ska man spraya stora ytor och vill få det jämt så är en ”Fan Pattern Nozzle Kit” med 25 munstycken att rekommendera
00000259216
Pris 42€ inkl moms

Frakten får man veta via offertförfrågan. Jag köpte en uppsättning av varje och betalade 300€ för en lastpall. Tror dem alltid går som farligt gods, dvs på egen pall och då blir det nog aldrig så mycket billigare.

Precis som för fogskum så är det en färskvara, produkten håller sig inte hur länge som helst, speciellt inte om den är halvt använd.

TomasEbba TomasEbba skrev:
Hej thomasx. Några år sedan detta inlägg. Köpte du skum from England. Jag funderar på att spruta isolering i en skåpbil för att bygga om till campervan. Finns det kanske i Sverige att köpa nu?
 
S Snidarn skrev:
Jag köpte DuPont FrothPak från Honter i Tjeckien i fjol somras när jag skulle isolera hus, var det billigaste jag kunde hitta då. Bevego har men var hutlöst dyrt då. Man kan skriva till Honter och be om offert inkl frakt. Vet inte om priserna ändrats sen dess.

För ett mindre projekt kanske det går att använda vanlig en-komponents fogskum? Byggmax billigaste fogskum Midun Basic är off-label från Den Braven som bl.a har varumärket Bostik. Databladet säger att man får minst 15L ur en 500 ml flaska för 40 kr. 70% slutna celler vilket väl är det samma som de semi-professionella kitten nedan.

Froth Pak 180 SR 11.8 Kg
(SR härdar lite saktare än QR, vilket kändes bra för em amatör)
Ger 0,4 kbm, dvs 8 kvm med 5 cm.
Tror artikelnummer är 11049547
Pris 335€ inkl moms.

alt köper man större versionen Froth-Pak 600, kostade mig 775€. Räcker till 1,4 kbm, eller 28 kvm med 5 cm. Då ber man om två artiklar:
Froth Pak 600 ISO A 20.5 Kg 11049545
Froth Pak 600 B QR 19.9KG 11049542

Oavsett vad man köper så behöver ett slangset också, i den så ingår även 10 engångsmunstycken som sprutar koniskt spraymönster.
Set of hoses and Gun Froth Pak 4,6 meters
00158457
Pris 96€ inkl moms

Ska man spraya stora ytor och vill få det jämt så är en ”Fan Pattern Nozzle Kit” med 25 munstycken att rekommendera
00000259216
Pris 42€ inkl moms

Frakten får man veta via offertförfrågan. Jag köpte en uppsättning av varje och betalade 300€ för en lastpall. Tror dem alltid går som farligt gods, dvs på egen pall och då blir det nog aldrig så mycket billigare.

Precis som för fogskum så är det en färskvara, produkten håller sig inte hur länge som helst, speciellt inte om den är halvt använd.
Hej Snidarn
Då blir det ca 11 eller 12000 SEK i mitt fall med skum 775E, slang munstycke 96E och frakt 300E. JAg har offert på att någon annan sprytan som dessutom gjort det förrut så då vet jag vad jag har att gå på. Stort tack för ditt utförliga svar. MVK Tomas
 
Till en skåpbil lär det inte gå särskilt många flaskor "vanligt" fogskum? Verkar överdrivet att lägga ner över 10 000:- på 1,4 kubikmeter.
 
34 m2 med tak väggar och golv och 5 cm tjocklek
 
50 flaskor av Biltemas fogskum räcker till det.

Måste det vara skum överallt? Är det inte enklare (och billigare) att få en bra yta om man skär till cellplast som man limmar fast i karossen med hjälp av fogskum?
 
Det sägs att det blir fukt mellan limmade isoler plattor och kaross plåt och att skum är mycket bättre och blir tätare
 
Även med XPS?
 
vet ej
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.