Jag har aldrig hört om någon som la skivmaterial flytande och limmade golvbrädor på det, men jag har endast varit i yrket i 20 år så....
Om man gör det då är risken rätt stor att golvet blir en studsmatta. Bättre flytande än dåligt limmat.

Om du limmar kortsidan och spänner med fjädrar på långsidan då sparar du dig massor med pengar och jobb. Skulle någon bräda slå sig går det iaf att byta utan att bryta bort och slipa om allt.

För övrigt är furugolv inte så väldigt lämpligt pga att det krymper och sväller mycket och inte är tillräckligt hård.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Jag skruvade furugolvet i hela tillbyggnaden (50m2)ovanpå 15mm plywood! Lumppapp över och under plywooden. Fungerar utmärkt! Skulle jag gjort igen hade jag nog skruvat plywood skivorna med några få skruvar per skiva ner i betongen. I vissa lägen kan vissa skarvar mellan plyfan röra sig och då knarrar furugolvet lite. O andra sidan när huset i övrigt är 130 år gör lite golvknarr i tillbyggnaden ingenting.
 
N NybyggareMaria skrev:
Tack snälla för dina snabba svar!

Sista frågan: hur viktigt är det att betongen är helt jämn om man sedan lägger på osbskiva + lumppapp? Måste man ändå slipa ner och fixa med betongen, eller tar mellanlagren "hand om" ev ojämheter som en limrest? Om vi ska ha ca 2 cm mellangolv måste plastgolv ryka,annars kommer höjden på golvet bli ett problem.
Inte alls viktigt. "Hacka" bort det värsta av limmet, och gör rent. Du behöver inte slipa.
Skruvar på 25-30mm borde fungera, då man skråskruvar i noten eller sponten.
 
  • Gilla
NybyggareMaria
  • Laddar…
Jag lade spontat grangolv löst och det låg så i över ett år innan jag skruvade fast det i reglarna.
Märkte aldrig att det vare sig slog sig eller betedde sig konstigt.

Så varför skulle man inte kunna lägga det flytande?
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.