Behövs det bygglov till detta? Grejen är att jag kommer göra saker i etapper där en köksrenovering är ganska akut. Köksfönstret kommer då bli en utgång, antingen till en tillbyggnad eller till en altan. Jag vill göra köket nu, men vet ännu inte hur omfattande jag vill göra en eventuell framtida utbyggnad. Därför undrar jag om man kan göra om detta fönster till en altandörr utan att söka bygglov för att få mer tid till att fundra på hur jag vill ha det med resten.
 
Fasadändring kräver bygglov. Om man ska vara "himla noga"...
 
billy_baver skrev:
Fasadändring kräver bygglov.  Om man ska vara "himla noga"...
Japp.
 
Hmm, ok.... tack för svaren. Jag får väl se hur "himla noggrann" jag är då fönstret vetter mot en insynsskyddad trädgård ;)
 
Om det ska var "extremt himla pillnoga" gäller detsamma.  Men ett atrium är ju i praktiken ofta mer inomhus än utomhus.  Byggnadens yttre karaktär påverkas knappast alls.  I synnerhet om ingen granne ser ditt atrium från sitt köksfönster minskar dessutom upptäcksrisken radikalt...

;)
 
Om jag ändå söker bygglov för altandörren och en utbyggnad. Och senare ändrar mig hur utbyggnaden ska se ut. Kanske att den ska bli större än jag sökte för. Är det då en (stor) kostnad att korrigera detta hos byggnadsnämnden. Om det inte innebär någon större kostnad kan man ju slänga ihop någon utbyggnad på ritning och sedan ändå kunna ändra lite som man vill.
 
Du har ett visst svängrum inom ramen för ditt bygglov. Exakt hur stort kan säkert någon annan förklara bättre än jag.

När bygget är klart ska kvalitetsansvarig lämna in protokoll från slutbesiktning plus såkallade revisionsritningar. Där ska det framgå hur huset ser ut i praktiken efter fullbordat jobb.
 
  • Gilla
Hannaiskåne
  • Laddar…
nimhed skrev:
Om jag ändå söker bygglov för altandörren och en utbyggnad. Och senare ändrar mig hur utbyggnaden ska se ut. Kanske att den ska bli större än jag sökte för. Är det då en (stor) kostnad att korrigera detta hos byggnadsnämnden. Om det inte innebär någon större kostnad kan man ju slänga ihop någon utbyggnad på ritning och sedan ändå kunna ändra lite som man vill.
Mindre förändringar får göras inom ramen av samma bygglov.
Vad som anses vara "mindre" varierar från kommun till kommun.
 
Förutsätter vi att Nimhed bor inom detaljplanerat område nu? För i annat fall kan det väl knappast behövas bygglov för att byta ut ett fönster mot en dörr.
 
Faidros skrev:
Förutsätter vi att Nimhed bor inom detaljplanerat område nu? För i annat fall kan det väl knappast behövas bygglov för att byta ut ett fönster mot en dörr.
Ja, det kan ni förutsätta (Malmö).
 
Lyfter denna för att de börjar bli aktuellt för mig...

Frågan är: Krävs bygglov för att göra en ny dörr från vardagsrum ut till altan? Vad kostar de med bygglov osv?
 
Hyttmyra skrev:
Lyfter denna för att de börjar bli aktuellt för mig...

Frågan är: Krävs bygglov för att göra en ny dörr från vardagsrum ut till altan? Vad kostar de med bygglov osv?
Förändringar i fasaden är alltid bygglovspliktigt oavsett om man bor inom eller utom detaljplanerat område.
 
Byggnadsinspektörn i min kommun ansåg inte att detta vara en större fasadändring så bygglov behövdes EJ.
 
Hyttmyra skrev:
Byggnadsinspektörn i min kommun ansåg inte att detta vara en större fasadändring så bygglov behövdes EJ.
Kommunerna får lov att göra tolkningar av vad som de anser är bygglovspliktigt.
Vissa kommuner har bemannings/kompetensproblem som gör att de tolkar friare än andra kommuner.

.......men man kan INTE anta att man kan ersätta ett fönster med en fönsterdörr utan att få kommunens medgivande. Antingen genom ett bygglov eller en dispens från bygglovskravet.
 
volvo skrev:
Kommunerna får lov att göra tolkningar av vad som de anser är bygglovspliktigt.
Vissa kommuner har bemannings/kompetensproblem som gör att de tolkar friare än andra kommuner.

.......men man kan INTE anta att man kan ersätta ett fönster med en fönsterdörr utan att få kommunens medgivande. Antingen genom ett bygglov eller en dispens från bygglovskravet.
Det som är aktuellt för mig är en helt ny dörr. Gå igenom vägg bredvid ett fönster och byggnadsinspektörn sa att de EJ behövdes bygglov pga att de inte är en större fasad ändring.. Har han fel eller är de bara att köra på de?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.