Hej! Som rubriken lyder, hur fäster jag snyggast och bäst hängrännor på
Mitt tak? Inte helt lätt så som taket är byggt där eternitskivorna sticker ut mycket. Det har aldrig funnits innan men nu vill jag ha åtminstone runt bostadsdelen. Såhär ser det ut. Funderat på att skruva fast tryckt bräda under skivorna med rostfria vagnsbulta, för att sedan kunna fästa rännkrokarna i brädan men det blir nog inte lätt att få brädorna i lod och är rädd att eternitskivorna går sönder samt det blir kanske fult.
. Tegelvägg och eternittak möts under takutsprång, perspektivet är vinklat uppåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Köp plattjärn och måla med rostskyddande färg. Bocka till och fäst i befintligt trä. Borra hål för rönnkrokarna. Du kan anpassa bockningarna så du får ett bra fall.
 
  • Gilla
Bullebock och 1 till
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Köp plattjärn och måla med rostskyddande färg. Bocka till och fäst i befintligt trä. Borra hål för rönnkrokarna. Du kan anpassa bockningarna så du får ett bra fall.
yes det har gjorts på några ställen över portarna, men tycker det är lite instabilt, och svajigt. Får kanske köpa tjockare plattjärn då.
 
Beroende på vilket utseende man vill ha så finns det nog några möjliga varianter.
T ex skulle det gå att kapa till klossar som går från vägg ut till kanten på eterniten, så att man antingen kan skruva en fotbräda där krokarna sedan fästs, eller bara ha klossarna att fästa krokarna i.
Jag skulle nog ha gjort klossar och fotbräda och sedan gjort en underspikning.
Alternativt gjort konsoler av plattjärn eller fyrkantprofil.
 
S sk007 skrev:
Beroende på vilket utseende man vill ha så finns det nog några möjliga varianter.
T ex skulle det gå att kapa till klossar som går från vägg ut till kanten på eterniten, så att man antingen kan skruva en fotbräda där krokarna sedan fästs, eller bara ha klossarna att fästa krokarna i.
Jag skulle nog ha gjort klossar och fotbräda och sedan gjort en underspikning.
Alternativt gjort konsoler av plattjärn eller fyrkantprofil.
ja det har jag tänk men hur fäster jagklossarna?
 
Konsoler av målat trä skulle såklart också funka men med tanke på husets karaktär så passar nog metal bäst. Den lokala smeden kanske kan göra något dekorativt.
 
Gammalt tegelhus, röd takkant, fönster, duva på taket, grå himmel, del av gård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stolptak, stuprör, murade tegelstenar, trähängränna, elledning och viss grönska under taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så är det gjort men asså det sittet så löst liksom. Vill ha det stabilt och seriöst utan att se fult och klumpigt ut! Bästa är nog tjockare plattjärn jag bockar i pressen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.