Tack Locke, jag är väl mest rädd för att stänga ute den fukt som normalt annars vandrar upp genom plattan och ventileras bort genom inomhusluften. Stänger man golvet får man väl problem i väggarna istället om jag förstått saken rätt. Men så är det kanske en helt ogrundad oro också. Jag får väl lära mig att lugna mig lite :)
 
Jag frågade en försäljare på en "proffsbutik" som säljer fix etc till fackfolk. Enligt denne herre ska vanlig primer ej användas i källare eftersom den är tät, och efter x antal år kommer den att börja bubbla upp och lossna. Han rekommendera att slamma golvet med fix istället.
 
  • Gilla
Sittställning och 1 till
  • Laddar…
Hmm verkar ju inte riktigt vara klarlagt vad som gäller, har kunskapen kring detta klarnat senaste åren? Primer eller inte för källargolv? Kanske något mellanläge där man späder primern något mer?
 
A alkro skrev:
Hmm verkar ju inte riktigt vara klarlagt vad som gäller, har kunskapen kring detta klarnat senaste åren? Primer eller inte för källargolv? Kanske något mellanläge där man späder primern något mer?
Nu har du väckt en väldigt gammal tråd till liv, men för att svara på frågan så finns det diffusionsöppna primers för oisolerade betonggolv, t.ex. Finja primer G21. Finns säkert motsvarande hos andra tillverkare.
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Nu har du väckt en väldigt gammal tråd till liv, men för att svara på frågan så finns det diffusionsöppna primers för oisolerade betonggolv, t.ex. Finja primer G21. Finns säkert motsvarande hos andra tillverkare.
Ja precis, men det verkar ju som att det även diskuterats här i tråden huruvida man ska använda primer, även om den är diffusionsöppen?
 
Rätt eller fel huruvida primer ska användas eller inte kan nog fortsätta debatteras. Det var hur som helst jag som startade den här tråden för 10 år sedan. Jag lade ett golv i källaren 2012 utan primer och ett till 2013 även där utan primer. Åtminstone hos mig har det fungerat perfekt.
 
E EndZone skrev:
Rätt eller fel huruvida primer ska användas eller inte kan nog fortsätta debatteras. Det var hur som helst jag som startade den här tråden för 10 år sedan. Jag lade ett golv i källaren 2012 utan primer och ett till 2013 även där utan primer. Åtminstone hos mig har det fungerat perfekt.
Kul att höra! Hur förbehandlade du betongen? Slipning? Blötte ner extra innan fix?
 
Fördel med primer är att du binder ytan och att undvika att betongen suger ur vatten ur fästmassa för att få bästa fäste. Allt i källare, dusch/toalett runt -90, tvättstuga/dusch/bastu -06 och rensat pannrum -08. Kört med primer och klinkers på golv.
 
A alkro skrev:
Kul att höra! Hur förbehandlade du betongen? Slipning? Blötte ner extra innan fix?
Jag tror att jag blötte ner något extra, men insåg att det vattnet torkade fort. Istället valde jag relativt löst blandat fix. Har funkat toppen. Huset är från 1981-1982, oisolerad platta.
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.