Som frågan vilken koppling är håller bäst? Klämring press eller lödkoppling?
Problemet är väl det klassiska. När minusgraderna börjar göra sitt och kopplingarna åker isär... Nu är det ingen risk för översvämning, eftersom vi stänger av vattnet när vi lämnar sommarstugan.
Då det är irriterande att behöva kolla kopplingarna innan man drar på matningen till vv.
Så frågan är, skulle presskoppling vara bättre? Det är inte jättedyrt att hyra rätt verktyg..
 
Rickard.
Hårdlödning är uppenbart bäst men vad som är bättre av resten är svårare, i ditt senario har jag också haft problem med klämringskopplingar men det har uteslutande vart på gamla ”utslitna” kopplingar och aldrig på nya korrekt monterade, inte heller har jag haft något problem med dom ≈15st pressade heller, dom håller nog så länge packningen håller oavsett.
 
Krilleman
Fast ska man ta höjd för att rören har vatten i sig vid kallställning är klämringskopplingar enklast för isen att "få isär".

Hårdlödning spricker.
Presskoppling skjuter isär/spricker.

Enklast är att verkligen säkerställa att inget vatten är kvar vid kallställandet.

För om du inte gör det så får du problem oavsett fogmetod tråkigt nog.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Med andra ord..... Jag fortsätter med klämringskopplingar.

Tack för hjälpen
 
Rickard.
Jag antog att rör som lämnas för minusgrader töms och lämnas öppna, vill man slippa problem så fixar man det utan att behöva skruva isär klämringskopplingar.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Jag antog att rör som lämnas för minusgrader töms och lämnas öppna, vill man slippa problem så fixar man det utan att behöva skruva isär klämringskopplingar.
Ett resonemang om något. men att skruva isär alla rör får stå för dig att göra. Antingen gör jag som du föreslår skruva isär delar av rörsystemet eller så fortsätter jag som förut och de gånger en koppling går isär skruvar ihop det. Du tänker på att tömma de delar som är längst ner. Men det räcker inte alltid.

Vattenskador? Tja det är framförallt om man lämnar det trycksatt.
 
Rickard.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ett resonemang om något. men att skruva isär alla rör får stå för dig att göra. Antingen gör jag som du föreslår skruva isär delar av rörsystemet eller så fortsätter jag som förut och de gånger en koppling går isär skruvar ihop det. Du tänker på att tömma de delar som är längst ner. Men det räcker inte alltid.

Vattenskador? Tja det är framförallt om man lämnar det trycksatt.
Jag menar inte alls att du ska skruva isär någonting men jag tycker att om man regelbundet lämnar ett system för att frysa bör man se till att det är enkelt att tömma. Ett par minikulventiler och lämna blandarna något öppna räcker för våra stugor men dom är genomtänkta från start. Ibland är en liten skitkompressor en billigare lösning än att börja bygga om för att uppnå samma resultat.

Lämnar du bara rören för att frysa är det nog bra att kopplingarna ger sig för annars finns det en risk att rören gör det.
 
Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Jag menar inte alls att du ska skruva isär någonting men jag tycker att om man regelbundet lämnar ett system för att frysa bör man se till att det är enkelt att tömma. Ett par minikulventiler och lämna blandarna något öppna räcker för våra stugor men dom är genomtänkta från start. Ibland är en liten skitkompressor en billigare lösning än att börja bygga om för att uppnå samma resultat.

Lämnar du bara rören för att frysa är det nog bra att kopplingarna ger sig för annars finns det en risk att rören gör det.
Duschblandaren brukar jag skruva ner och tömma på vatten, annars så kommer det frysa och man får köpa en ny. eftersom mitt minne är kort men bra så kör vi med biltemas duschblandare. Då behöver man inte gråta varje gång man är glömsk.
Visst kan man sätta en ballis på lägsta punkten. Jag ska testa och sätta en t-koppling till matningen till duschen. Se om det hjälpeř. Där sitter det en ballis precis innan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.