Fotografen Fotografen skrev:
Ja då har du "tvåfas" 400V. Fortsatta undersökningar krävs.
Tack för ditt svar och tack till ni andra. Får leta efter 380 volt element.
 
Hmm, du nämner att du använder multimetern för att mäta i bilen vanligtvis.
Hur många volt klarar den av att mäta?
 
  • Gilla
Nyttkonto
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Var alla säkringar hela och på plats när du mätte? Om elementet blivit ordentligt varmt får vi utgå ifrån att det matats med 400V som det skall. Du har i så fall två säkringar till elementet. Mäter du 0V mellan fastrådarna så är en fas bruten. Om det finns fler element på samma grupp och dessa är påslagna så kommer du då fortfarande att mäta full fasspänning mot jord på båda fastrådarna.
Vad jag kan se i proppskåpet så är alla proppar hela.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Hmm, du nämner att du använder multimetern för att mäta i bilen vanligtvis.
Hur många volt klarar den av att mäta?
Den ska klara 400 volt.
 
Nyttkonto Nyttkonto skrev:
Vad jag kan se i proppskåpet så är alla proppar hela.
För att sammanfatta så har du alltså tre trådar i dosan. Gul/grön, blå och svart. Mellan svart och gul/grön 230V, mellan blå och gul/grön 230V och mellan blå och svart 0V. Stämmer det? Med de förutsättningarna saknas möjlighet att få ordentlig värme ur ett 380V element. Det saknas även möjlighet att på ett lagligt sätt få värme ur ett 230V element. Någon detalj missar vi här. Det finns några möjligheter vad det är fråga om.

1. Det finns en extern styrning till elementet som inte var aktiv när du mätte.
2. En säkring är trasig.
3. Du har inte fått ordentlig kontakt när du mätte mellan blå och svart.

Har du en gruppförteckning? Ibland är säkringar trasiga fast de ser hela ut. Det går att ta ut säkringar och mäta om de är hela.
 
  • Gilla
Nyttkonto
  • Laddar…
A Avemo skrev:
För att sammanfatta så har du alltså tre trådar i dosan. Gul/grön, blå och svart. Mellan svart och gul/grön 230V, mellan blå och gul/grön 230V och mellan blå och svart 0V. Stämmer det? Med de förutsättningarna saknas möjlighet att få ordentlig värme ur ett 380V element. Det saknas även möjlighet att på ett lagligt sätt få värme ur ett 230V element. Någon detalj missar vi här. Det finns några möjligheter vad det är fråga om.

1. Det finns en extern styrning till elementet som inte var aktiv när du mätte.
2. En säkring är trasig.
3. Du har inte fått ordentlig kontakt när du mätte mellan blå och svart.

Har du en gruppförteckning? Ibland är säkringar trasiga fast de ser hela ut. Det går att ta ut säkringar och mäta om de är hela.
Det är helt korrekt beskrivning. Hittade en säkring som var trasig. Gick igenom alla andra säkringar, tog ut dom och kände på tråden om den satt fast ordentligt. Ibland ser dom hela ut men trillar av när man petar på dom. Mätte en gång till efter bytt prop, samma resultat.
Har bara kollat ett element. Det var ordentligt dammigt i kopplingsboxen. Ska gå igenom de andra elementen, dammsuga och mäta för att se om det skiljer sig mellan olika element.

Någon extern styrning finns inte. Mätte flera gånger mellan blå och svart med samma resultat hela tiden, 0 volt.
 
Problemet har nått sin lösning. Jag har åtta element i huset. De två element som jag mätte på så hade två säkringar gått. Översta lådan i proppskåpet har 5 säkringar till el-elementen, till vänster. Bytte en säkring som hade gått. Problemet var att det fanns ytterligare en säkring lägst ner vänster som hör ihop med elementen som var trasig. Tre av säkringarna går till verkstaden, trodde att den allra nedersta också tillhörde verkstaden.

När jag mätt elementen på nytt så har jag cirka 400 volt mellan blå och svart kabel.

Min fru har märkt upp propparna. Ska göra ett riktigt schema över proppskåpet.

Ett stort till alla som engagerat sig i mitt problem. :)
 
  • Äldre säkringsskåp med skruvsäkringar, etiketter, på en vägg med träpanel och kabelrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Perplexus och 4 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.