Finns det något fiifgt knep eller verktyg för att få borrhållen på exakt rätt plats för tex ett fönsterbeslag. Och då menar jag så inte en skruv hamnar lite snett så den inte går ner perfekt i försänkningen.

Finns det något som underlättar? Det är 16 st hakar till fönsterlås med tre skruv i varje.
 
En borrmall?
 
Hur ser en sådan ut?
 
De ser ju lite olika ut men en mall med några färdiga hål som man lätt flyttar till nästa fönster.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Hmm, kan man göra en sådan i en bit trä? Eller slits det för fort?
 
Det går utmärkt.
Ska du borra massor med hål med samma borrmall är det nog bra med plyfa, plast eller något liknande, men oftast går "vanligt" trä bra.
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Hmm, är de bra? Gäller ju att det stämmer med hålen i gångjärnet/beslaget. Någon som provat?
 
De här köpte jag från Axminster:

Axminster verktygshylsa, borr för gångjärnscentrering, 2,5mm, hex-skaft, svart, på onlinebutiksida, pris och betyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns i fyra storlekar.

Webbsida visar ett självcentrerande gångjärnsborr med storleksalternativ, produktinformation och köpknappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bara använt dem några gånger men är mycket nöjd. Höjde precisionen vid beslagsmontering kan man säga. ;)
Bra finish och skärpa, känns gedigna. De ingår i deras "Trade" (yrkes-) sortiment vilket talar för att man kan få tag i ersättningsborr även om några år.

Länk: https://www.axminstertools.com/eu/a...-hex-shank-101933?glCountry=SE&glCurrency=SEK

//Ronnie
 
Aha, ja det var ju en annan prisklass. Undrar om inte snickaren som fällde in gångjärnen i karmarna hade ett liknande verktyg faktiskt.

Fast vete tusan om man får plats med ett sådant verktyg på detta beslag...

Metallbeslag i form av ett ansikte på svart träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
@Pysslarn har du de röda och blå måtten på 2,5 eller 2,0 mm borren?

Svart magnetisk bitshållare med etikett, isolerad, vit bakgrund, mätmarkeringar.
 
Hej, det har varit fullt spett idag så jag såg inte din fråga förrän nu men gick ut i verkstaden och mätte.

Minimala variationer i mätresultaten men efter avrundning ser de ut så här:

Borrstorlek 2,0 och 2,5 mm — Rött mått 25,6 mm — Blått mått 10,5 mm

Ingen större skillnad alltså... :D
Har du fler funderingar får du gärna höra av dig!
//Ronnie

PS Den här tråden handlar ju egentligen om verktyg och borde väl ha postats i underforumet "Verktyg, maskiner och fordon"; där hänger alla verktygsnördar så det är större chans att du kan få tips om (andra) borr där.
Om du vill kan du kontakta moderatorn och be honom flytta den dit. DS
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Tackar, då ser jag att det är för grovt för att passa till beslaget. Jag får göra en borrmall i min bänkmaskin istället.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.