Kanske dum fråga men kan man ha en sätta installera en solfångare i en krypgrund som redan har en avfuktare? Syfte skulle vara att minska behovet av att ha avfuktare igång och minska energiåtgången.

Har en avfuktare i krypgrunden som får köra fullt i pincip hela sommarmånaderna enligt statistiken. Var i gång 2300 timmar totalt förra året. Den är inställd på att avfukta när RF är över 69 %. Temperaturen i grunden är runt 15 grader.

Om jag installerar en solfångare borde ju den klara av att hålla det torrt under sommaren om jag fattat det rätt. Kan då avfuktaren agera som backup vid behov eller introducerar man bara en massa fler möjligheter till problem med solfångare?
 
T Trafikverket1 skrev:
Kanske dum fråga men kan man ha en sätta installera en solfångare i en krypgrund som redan har en avfuktare? Syfte skulle vara att minska behovet av att ha avfuktare igång och minska energiåtgången.

Har en avfuktare i krypgrunden som får köra fullt i pincip hela sommarmånaderna enligt statistiken. Var i gång 2300 timmar totalt förra året. Den är inställd på att avfukta när RF är över 69 %. Temperaturen i grunden är runt 15 grader.

Om jag installerar en solfångare borde ju den klara av att hålla det torrt under sommaren om jag fattat det rätt. Kan då avfuktaren agera som backup vid behov eller introducerar man bara en massa fler möjligheter till problem med solfångare?
Tänkte du blåsa in luft under sommaren? Dålig idé, just då innehåller luften som mest fukt. Vad var problemet innan avfuktaren installerades och varför och på vems inrådan ?
 
T Trafikverket1 skrev:
Kanske dum fråga men kan man ha en sätta installera en solfångare i en krypgrund som redan har en avfuktare?
Solfångare i en krypgrund ger inte många Watt........:D
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tänkte du blåsa in luft under sommaren? Dålig idé, just då innehåller luften som mest fukt. Vad var problemet innan avfuktaren installerades och varför och på vems inrådan ?
Den installerades av förra ägaren på grund av att syllen luktade och höll för hög fuktighet. Byggdes 74 och man skippade syllpapp för man inte trodde det behövdes då de var tryckimpregnerat med något supermedel som inte visade sig vara speciellt super utan som förbjöds sedan.

Som jag fattat solfångare verkar det ju funka ibland under vissa förhållanden/förutsättningar, men att det finns risk att förvärra klimatet i grunden också. Därför jag tänkte att man kan ha det i kombination med avfuktare (den är ju redan installerad), att om det pga ogynsammt väder blir en massa fukt i grunden så löser avfuktaren det. Med dessa elpriser (SE4) hade det inte tagit många år att hämta hem kostnaden av en solfångare, avfuktaren är på 800w och kör 2300 timmar per år som det är nu
 
K Kane skrev:
Solfångare i en krypgrund ger inte många Watt........:D
Vet inte om det är jag som missförstår dig nu eller tvärtom, men nej precis. Solfångare hade minskat förbrukning jämfört med en avfuktare som kör 2300 timmar per år som det är nu
 
Är grunden verkligen så fuktig att syllen luktar? Har ni känt det själva eller var det förra ägarens ord? Väldigt ofta körs avfuktare helt eller delvis i onödan.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är grunden verkligen så fuktig att syllen luktar? Har ni känt det själva eller var det förra ägarens ord? Väldigt ofta körs avfuktare helt eller delvis i onödan.
Syllen hade lite förhöjd fukthalt vid besiktningen men inget alarmerande om vi fortsatte ha avfuktare enligt besiktningsmannen. Förra ägare sa inte så mycket, däremot är det många hus i området som haft problem. Några har bytt syllar, några kör med avfuktare. Men ja, kanske installerades den i onödan? "Grannen gjorde si och så, bäst vi gör det också" fastän det aldrig var ett problem.
 
Om du inte tillför mycket fukt ska den inte lukta. Håll koll på grunden och låt avfuktaren gå kortare stunder så sparar du pengar
 
  • Gilla
Trafikverket1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.