Jag vill gärna ha en dunk med bensin utifall-att. Vi bor i lägenhet. Hur skulle ni förvara den? På balkongen? I bilen?
 
Vad ska du ha nödbensinen till? Om du tänker åka bil så tror jag det är bättre (om man bor i lägenhet) att aldrig gå under 75% i tanken på bilen...
 
  • Gilla
Jonatan79 och 8 till
  • Laddar…
Om du bara ska ha en 5- eller kanske 20-litersdunk som bensinreserv är förvaring i bilen att föredra.

Om du t.ex får soppatorsk under färd lite längre än ett kvarter bort är det ju bara bökigt att ta sig hem och ut på balkongen för att hämta reservdunken.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Jag tänker om elen försvinner och vi vill upp till stugan (där det är lättare att leva utan el).
 
  • Gilla
Skandiamannen och 1 till
  • Laddar…
Hur långt är det dit?

Och hur mycket drar bilen?

Du behöver ju förvara lika mycket bensin som resan tar... I värsta fall har du ju tom tank den dagen SHTF.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Man får inte ha mer än 10 liter bensin i en lägenhet. Vill du ha mer måste det vara i bilen. Föregående förslag om att ordna det genom att se till att bilen hela tiden är nästan fulltankad är nog bäst.
 
  • Gilla
MoaBrittis och 2 till
  • Laddar…
Så här är reglerna för förvaring.
Illustration av regler för förvaring av brandfarliga vätskor i flerbostadshus och olika utrymmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Genaugenau och 4 till
  • Laddar…
MoaBrittis MoaBrittis skrev:
Jag tänker om elen försvinner och vi vill upp till stugan (där det är lättare att leva utan el).
Så svaret är på frågan vad du ska ha bensinen till är "att tanka bilen så vi når fram till stugan"?
Då är ju svaret givet, dunken står i bilen.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Bättre att ha en extrabil fulltankad och körklar.
 
Tackar. Jag ser till att bilen är tankad.
 
  • Gilla
raveper
  • Laddar…
Aspen i obruten dunk där den ska användas är nog lättast
 
Stefan N Stefan N skrev:
Så här är reglerna för förvaring.
[bild]
Samtidigt säger MSB att "hemma får man förvara högst 100 liter brandfarliga vätskor". Jag har tolkat detta som att man kan ha en halv Aspen-drum utomhus...
Edit: För lägenheter högst 25 liter på balkongen som i inlägget ovan.
 
Redigerat:
Skillnad på flerfamiljshus och enfamiljshus.
 
  • Gilla
Cruzze
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hur långt är det dit?

Och hur mycket drar bilen?

Du behöver ju förvara lika mycket bensin som resan tar... I värsta fall har du ju tom tank den dagen SHTF.
Tanka ofta och lite istället för när tanken är nästan tom. Absolut senast när det är halvtank. Säg att det är 50 mil till stugan och din bil drar 0,7 per mil när du åker till stugan. Din tank rymmer 70 liter, då drar bilen 35 liter till stugan. Har du då halv tank har du 35 liter. Visst det blir på håret, men du är bra mycket närmare än 50 mil när väl bilen är torr.
 
P pkalle skrev:
Tanka ofta och lite istället för när tanken är nästan tom. Absolut senast när det är halvtank. Säg att det är 50 mil till stugan och din bil drar 0,7 per mil när du åker till stugan. Din tank rymmer 70 liter, då drar bilen 35 liter till stugan. Har du då halv tank har du 35 liter. Visst det blir på håret, men du är bra mycket närmare än 50 mil när väl bilen är torr.
Jag har ingen nödbensin, däremot har jag två 20-liters dunkar med diesel hemma.. nån gång då och då slår jag i dunken först, och fyller upp resten av bilen + den tomma dunken (för att rotera dieseln) .. på 40 liter kommer jag nästan 120 mil om jag toksnålkör min bil, det räcker för mig, så jag tankar när det är tomt...
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.