Hej!

Jag har precis flyttat in ett hus, som jag hyr. Jag delar det vattenburna värmesystem med det andra huset på gården. Nu när det blev kallt märkte jag att elementen inte värmde ordentligt.

Jag mätte då temperaturen på elementen genom att hålla en ugnstermometer emot.

Det här är temperaturerna från elementen 49,46,42,38,33,27. Vi hade då eldat hela dagen i värmepannan

En teori som så dök upp var att vattnet gick för långsamt. När jag började titta igenom värmesystemet, som är i det andra huset, upptäckte jag att cirkulationspumpen pumpade åt fel håll. Detta såg jag pga det på det röret som det stod "element från huset" var varmt och det som det stod "till huset" var kallt.

Vi ringde då hit en rörmokare som installerade en lite kraftigare pump och satte den åt andra hållet. När jag sen kom hem på eftermiddag och grannen hade eldat hela dagen var det kallare än vanligt. Jag ringde då rörmokaren som då hade en teori om att shuntventilen också satt åt fel håll och att det var därför de hade installerat pumpen åt fel håll. Det stämmer nog då vattnet som kommer ut nu har samma tempraur som det är i botten av tanken.

Rörmokaren kommer nu på måndag för att ändra håll på shuntventilen.

Nu undrar jag bara vad är det som avgör åt vilket håll vattnet ska åka, och hur kan jag se hur system är byggt att fungera?

Tacksam på förhand!
 
Redigerat:
Ska cirkulationspumpen sista före eller efter shuntventilen?
 
Cirkulationspumpen kan sitta på antingen framledningen eller returledningen till pannan bara den pumpar åt rätt håll.
 
J Josth skrev:
Cirkulationspumpen kan sitta på antingen framledningen eller returledningen till pannan bara den pumpar åt rätt håll.
Ok bra, men hur vet man vilket håll som är rätt?
 
Varmt från pannan ska till ovansidan av elementen.
Titta på rören, mät på elementen, och det brukar räcka med att känna efter med handen.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Varmt från pannan ska till ovansidan av elementen.
Titta på rören, mät på elementen, och det brukar räcka med att känna efter med handen.
Så då måste det vara det vänstra röret som kommer upp ur golvet?
 
  • Rörinstallation med kran, kopplingar, korroderade kopparrör mot vägg och trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C carl_land skrev:
Så då måste det vara det vänstra röret som kommer upp ur golvet?
Ja det som är vänster nere vid golvet skall vara framledning och varmare än det till höger (om elementet är på).
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Jo.
 
C carl_land skrev:
Hej!

Jag har precis flyttat in ett hus, som jag hyr. Jag delar det vattenburna värmesystem med det andra huset på gården. Nu när det blev kallt märkte jag att elementen inte värmde ordentligt.

Jag mätte då temperaturen på elementen genom att hålla en ugnstermometer emot.

Det här är temperaturerna från elementen 49,46,42,38,33,27. Vi hade då eldat hela dagen i värmepannan

En teori som så dök upp var att vattnet gick för långsamt. När jag började titta igenom värmesystemet, som är i det andra huset, upptäckte jag att cirkulationspumpen pumpade åt fel håll. Detta såg jag pga det på det röret som det stod "element från huset" var varmt och det som det stod "till huset" var kallt.

Vi ringde då hit en rörmokare som installerade en lite kraftigare pump och satte den åt andra hållet. När jag sen kom hem på eftermiddag och grannen hade eldat hela dagen var det kallare än vanligt. Jag ringde då rörmokaren som då hade en teori om att shuntventilen också satt åt fel håll och att det var därför de hade installerat pumpen åt fel håll. Det stämmer nog då vattnet som kommer ut nu har samma tempraur som det är i botten av tanken.

Rörmokaren kommer nu på måndag för att ändra håll på shuntventilen.

Nu undrar jag bara vad är det som avgör åt vilket håll vattnet ska åka, och hur kan jag se hur system är byggt att fungera?

Tacksam på förhand!
Fotografen Fotografen skrev:
Jo.
C carl_land skrev:
Hej!

Jag har precis flyttat in ett hus, som jag hyr. Jag delar det vattenburna värmesystem med det andra huset på gården. Nu när det blev kallt märkte jag att elementen inte värmde ordentligt.

Jag mätte då temperaturen på elementen genom att hålla en ugnstermometer emot.

Det här är temperaturerna från elementen 49,46,42,38,33,27. Vi hade då eldat hela dagen i värmepannan

En teori som så dök upp var att vattnet gick för långsamt. När jag började titta igenom värmesystemet, som är i det andra huset, upptäckte jag att cirkulationspumpen pumpade åt fel håll. Detta såg jag pga det på det röret som det stod "element från huset" var varmt och det som det stod "till huset" var kallt.

Vi ringde då hit en rörmokare som installerade en lite kraftigare pump och satte den åt andra hållet. När jag sen kom hem på eftermiddag och grannen hade eldat hela dagen var det kallare än vanligt. Jag ringde då rörmokaren som då hade en teori om att shuntventilen också satt åt fel håll och att det var därför de hade installerat pumpen åt fel håll. Det stämmer nog då vattnet som kommer ut nu har samma tempraur som det är i botten av tanken.

Rörmokaren kommer nu på måndag för att ändra håll på shuntventilen.

Nu undrar jag bara vad är det som avgör åt vilket håll vattnet ska åka, och hur kan jag se hur system är byggt att fungera?

Tacksam på förhand!
Så nu har jag kollat under huset, och det visade sig att vattnet gick åt rätt håll, trots vad det stod på rören. Rörmokaren kommer på måndag och byter håll igen. Hoppas det blir bättre. Pumpen är lite starkare en den gamla....
 
  • Gilla
NalleBjör och 1 till
  • Laddar…
Fadai
Du kanske borde prata med din hyresvärd. Vet hen att du beställde rörmokare? Tänker bara att den kostnaden väl inte ska ligga på dig.
 
  • Gilla
carl_land och 1 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Du kanske borde prata med din hyresvärd. Vet hen att du beställde rörmokare? Tänker bara att den kostnaden väl inte ska ligga på dig.
Fadai Fadai skrev:
Du kanske borde prata med din hyresvärd. Vet hen att du beställde rörmokare? Tänker bara att den kostnaden väl inte ska ligga på dig.
Absolut, hyresvärden är med på noterna. Han visste dock inte åt vilket håll vattnet skulle gå. Dock väldigt dyrt att ta hit en rörmokare...
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.