Vi fick en värmepump installerad 2018. Vi har nästan alltid kört den som värmekälla. Vi har vid något enstaka tillfälle kört den som AC när det har varit en väldigt varm sommar. Idag såg vi en sak vi inte sett tidigare. Tapeten under rören är brunaktig, måste vara fukt.

Om jag har fattat rätt så kommer det inget vatten från innerdelen när man kör den som värmekälla. Då händer allting i ytterdelen. Om man kör den som AC så kommer vattnet från innerdelen. Rätta mig om jag har fel.

Vi har innerdelen ovanför en dörr i rummet bredvid det ni ser på bilderna. Det går genom väggen och in till rummet ni ser på bilderna där det går ut genom ytterväggen strax efter hörnet på bilden. Väggarna är mjukbetong med renoveringsgips och tapet. Fuktskadan är bara i hörnet, ingen annanstans.

Att vi har något slags fuktskada är väl rimligt att tro. Ovanför ledningen i hörnet finns ingen färgskillnad på tapeten vilket får mig att tro att problemet börjar i höjd med ledningen. Vad kan detta bero på?


Hörn av ett rum med röda linjer ritade på väggen och taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit vägghörna med vattenfläckar och en taklist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hörn av ett rum med vita väggar och taklist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Öppna kanalerna och titta hur det ser ut?
Känns kanske som att det saknas isolering i hörnet
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Öppna kanalerna och titta hur det ser ut?
Känns kanske som att det saknas isolering i hörnet
Kan avsaknad av isolering göra att det bildas kondens utanpå slangen som sedan rinner ner på tapeten. Är det så du menar?
 
Kan ju vara avbrott i kondensvattenslangen och vattnet rinner bara på insidan kanalen fram till hörnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.