Igår kväll såg jag något roligt på Svenska Kraftnäts Kontrollrummet.
Exakt vid varje heltimmesskifte dippade nätfrekvensen en aning och klättrade sedan upp igen under timmen. Sen nästa dipp nästa heltimmesskifte.

Funderar på om detta är schemalagda automationer hos elkunderna som triggar på elpriset som nu börjar visa sig.i nätfrekvensen. Alltså när folk har schemalagt elbilen, värmepumpen och andra förbrukare till att starta en billigare timme, när tillräckligt många gör det exakt samtidigt lär vi se en tillfällig dipp i nätfrekvensen.

Att frekvensen går lite upp och ner utefter belastning är normalt men just detta att den går ner kraftigt vid exakta heltimmesskiften.

Vad tror ni?

Igår 20.00
Diagram med oscillationer runt 50 Hz, datumväljare, tidsintervall, navigering för datavisning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Igår 21.00
Linjediagram, fluktuerar runt 50 Hz, tidsstämpel 20:59:57, datumväljare, användargränssnitt, dataövervakning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Igår 22.00
Graf som visar Hertz (Hz) över tid, datumkontroller, tidsintervall, fluktuerande linje med datapunkt markerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag 19.00
Linjediagram som visar frekvensvariation över tid, markerad datapunkt vid kl 19:00:12, data från 2022-12-13.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Dilato och 4 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Igår kväll såg jag något roligt på Svenska Kraftnäts Kontrollrummet.
Exakt vid varje heltimmesskifte dippade nätfrekvensen en aning och klättrade sedan upp igen under timmen. Sen nästa dipp nästa heltimmesskifte.

Funderar på om detta är schemalagda automationer hos elkunderna som triggar på elpriset som nu börjar visa sig.i nätfrekvensen. Alltså när folk har schemalagt elbilen, värmepumpen och andra förbrukare till att starta en billigare timme, när tillräckligt många gör det exakt samtidigt lär vi se en tillfällig dipp i nätfrekvensen.

Att frekvensen går lite upp och ner utefter belastning är normalt men just detta att den går ner kraftigt vid exakta heltimmesskiften.

Vad tror ni?

Igår 20.00
[bild]

Igår 21.00
[bild]

Igår 22.00
[bild]

Idag 19.00
[bild]
Det kan vara helt riktigt.
Alltså borde Svenska Kraftnät gå ut med en rekommendation att sprida inkoppling av billaddare mer slumpmässigt under en halvtimme.
Man ser tydligt att det tar några minuter då Sverige lever på sin svängmassa innan Harsprånget har öppnat lite på sina ledskenor, sedan tar det någon timma innan man är ifatt rätt tid från atomuret.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Intressant när noggrannhet kan vara negativt, gamla mekaniska kopplingsur skapade spridning helt automatiskt.
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Ujuj. Nu går vi mot rött..
Förmodligen extra många som väntat med att aktivera effektuttag idag eftersom det var rekordpriser under eftermiddag/dag. Ju högre priser under dagen desto större blir smällen vid övergången till en lägre pristimme..

Graf och mätare visar elnätets frekvens över tid; under 50 Hz vid 21:02:59.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
David Wallin
  • Laddar…
Det där är ju inte näpet...:surprised: dippen var 49,89...
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Intressant iakttagelse. Men när jag tittar på totalförbrukningen så gick den ner kring 21:00.

Om frekvensen minskar så borde det innebära att lasten ökat? Dvs. generatorerna saknar ner lite? Eller hur fungerar det.

För att vara ärlig har jag aldrig riktigt förstått växelströmsmotorer.
 
  • Gilla
Lorpar
  • Laddar…
  • Gilla
Kustvägen och 2 till
  • Laddar…
Oskarshamn 3 fasades in idag vid fyratiden:
Stapeldiagram och cirkeldiagram visar Sveriges energiproduktion och -förbrukning olika källor specificerade; kärnkraft, vindkraft, vattenkraft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...och frekvensen hoppade upp en smula:
Graf med frekvensvariation över tid; mätare visar aktuell frekvens på 50,01 Hz.
 
Dippen vid fasta klockslag kan även har med produktion att göra. Finns elproduktion som av olika anledningar inte kan köra för fullt dygnet runt. Den produktionen stoppas på tider med lågt pris.
Ex mindre vattenkraft med begränsad tillgång till vatten.
 
Vad hände runt 15-16 idag?
Linjediagram och mätinstrument visar frekvens över tid, stabil vid 50 Hz. Data från Statnett.
Linjediagram och mätarinstrument visar frekvensfluktuationer över tid, data från Stätnett, nätspänningens stabilitet.
 
M Mellanbarn skrev:
Dippen vid fasta klockslag kan även har med produktion att göra. Finns elproduktion som av olika anledningar inte kan köra för fullt dygnet runt. Den produktionen stoppas på tider med lågt pris.
Ex mindre vattenkraft med begränsad tillgång till vatten.
Varför styr man dem då på sekunden jämna klockslag? Varför inte slumpa ut dem +/- en kvart eller så, för att undvika konstigheter?
Jag kan inte ett jota om detta, men det låter märkligt?
 
Nu har jag gjort mitt :)
 
  • Mobilskärmdump av app, "Easee Home", schemaredigering, tidsluckor för aktivitet, spar-knapp, på/av-indikatorer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Varför styr man dem då på sekunden jämna klockslag? Varför inte slumpa ut dem +/- en kvart eller så, för att undvika konstigheter?
Jag kan inte ett jota om detta, men det låter märkligt?
Fotografen Fotografen skrev:
Varför styr man dem då på sekunden jämna klockslag? Varför inte slumpa ut dem +/- en kvart eller så, för att undvika konstigheter?
Jag kan inte ett jota om detta, men det låter märkligt?
Dels för det handlar om många olika producenter. Dessutom stoppar det inte på sekunden, man drar sakta ner effekten innan man stoppar helt, vilket motsäger min första gissning. :thinking:
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Vad hände runt 15-16 idag?
[bild]
[bild]
Troligen så vet man att det försvinner några TeraWatt då industrien stänger och kontor släcker och går hem.
För att inte frekvensen skall rusa så minskar man produktion i god tid.
 
J Jaggatagga skrev:
Intressant iakttagelse. Men när jag tittar på totalförbrukningen så gick den ner kring 21:00.

Om frekvensen minskar så borde det innebära att lasten ökat? Dvs. generatorerna saknar ner lite? Eller hur fungerar det.

För att vara ärlig har jag aldrig riktigt förstått växelströmsmotorer.
It means that the active power consumption is higher than production.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.