Hej!

Inte helt klockrent rätt forum men här finns det många som jag tror kan komma med bra svar.

Det är så att jag och sambon funderar på att bygga en snickarbod, hennes intresse är att det samtidigt ska byggas en ramverkstad för inramning av tavlor. Då uppkommer genast frågan hur stor behöver jag, ja jag vet den kan aldrig bli för stor :). Hittils har jag påbörjat ett bord och håller på med en tv-bänk och det är väl där någonstans som max storleken på projekten kommer att hamna. Åsikter mottages tacksamt.

/Erik
 
20 kvm skulle jag satsa på. Då får du plats med det allra nödvändigaste. Fast har du plats så bygg 50. Eller 500.....
 
Inte mycket till svar men, så stor som du har råd och får plats med. Det blir snart trångt ändå.
 
Det beror på vad du tänker ha för maskiner och vad du ska göra med dem. Tänker du ha en hyvel och kunna köra en två meter lång bordsskiva genom den behöver du hyveln + två meter på var sida, alltså fem meter. Ska du klyva skivmaterial på en justersåg behöver du sågen + 2,5 på var sida etc. Sen ska du ha plats för ramsnickeriet och alla andra grejor efter väggarna.
 
Skulle nog vilja säga att 25-30 m2 är minimum om du inte har garage eller annat utrymme att ta till om det kniper. Allt under det kommer förr eller senare att bli frustrerande då du skaffar nya leksaker och projekten växer.
 
Hej!

En komplettering till att börja med.
"Rameriet" kommer att vara en separat del som inte ingår i snickeriet, alltså två "lådor" intill varandra. Kanske kan "ramlådan" även lämna utrymme till en avdelning för att måla och lacka. Därför räknar jag med att om jag behöver hyvla eller klyva ngt långt ämne så kan jag säkert öppna dörren mellan och låna utrymme på så sätt.

Om vi nu tänker oss att jag gör den 20 - 30 kvm hur fördelar jag dessa. Som 1 x 20 meter, knappast troligt, eller 4 x 5 m eller...
Jag tycker att 4 x 5 känns som en skaplig utgångspunkt.

/Erik

P.S
Plats borde inte vara ett bekymmer har ju i alla fall en tomt på 16000 kvm men råd är kanske ett större problem.
D.S
 
Ska du alltså bygga en ny byggnad på tomten? Eller ska du har det inne i ett befintligt hus eller uthus?

Jag utgår tills vidare från att det är en ny byggnad det handlar om. Rätta mig om jag har fel.

Med den tomten finns det ju potential! Hur länge orkar du hålla dig till att renovera möbler? Ju större och bättre snickarbod du skaffar dig, desto mer användbar blir den och desto större vill du ha den!

Jag började inreda ena rummet på bottenvåningen i ett timrat magasin på landet. Rummet är väl 25-30 kvm. Då tog jag dit alla bra-att-ha-grejor jag samlat på mig genom åren osv. Resultatet är nedslående. Nu fungerar det i bästa fall som verktygsbod. Hyvelbänken ser man knappt. Då har jag alltså i princip inget virke där, utan det ligger i högar i ladan! I ladan står också de större klyvarna (en Waco i gjutjärn som är fantastisk, och en som är ett gammalt hemmabygge med träram, som också är riktigt bra). Jag håller nu på att göra i ordning det andra rummet därnere i magasinet, det är lika stort som det andra, till förråd för att avlasta snickarboden.

På sikt ska jag inredan ladugårdsdelen i ladan till snickeri, om 120 kvm invändigt, och bygga till ett virkesförråd på utsidan. Å andra sidan renoverar jag hela gården, så det är ju rätt mycket stort virke. Jag skriver om det för att visa att det är rätt beroende av vad man gör, men också att man anpassar projekten efter verkstaden.

Du kanske kan hitta något uthus eller liknande du kan köpa för en billig penning (typ ett till tiotusen kr), gärna i timmer och flytta dit.

Nyfiken på att höra mer om dina planer!
 
Utvecklar mitt svar en aning mått tanke på måtten. Min snickarboa är 3,6 meter bred och det är i smalaste laget, så kan du göra din minst 4, så gör det. Man vill ju har grejor längs bägge väggarna och ändå bra med plats i mitten.
 
Hur går det med snickarbodsplanerna? Det var ett roligt ämne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.