Tjena,

Håller på att lägga takpannor och skulle behöva lite input.

Problem 1:
Var lite orolig för att vattnet skulle rinna förbi rännan vid kraftigt regn så jag placerade bärlektet en bit upp så att pannan skulle hamna precis innan böjen på fotplåten men nu har jag provat med lite vatten och det känns som en dålig lösning eftersom vattnet kommer ner 1cm innan böjen på fotplåten.

Kan jag låta pannorna sitta kvar eller ska jag
flytta ner bärlektet 5cm så att pannan kommer lite utanför böjen på fotplåten?
Vet inte om vattnet kommer försöka leta sig in under underlagsduken med tiden?

Takpannor och takränna på hus, närbild, träkonstruktion, byggarbete, vattendroppar, utsatt för väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Problem 2:
Sen slog det mig när jag gick ner på gräset för att se hur det blev att det är inte så snyggt att se läkten, så jag funderar på att komplettera med en fotplåt ovan på bärläkten.
Jag behöver ju ha någon typ att luftgenomströmning i takfoten men jag tänker att luft kommer ju komma in i vågorna på pannorna, räcker det?

Tror ni det räcker att komplettera med en extra fotplåt för att lösa problem 1, eller behöver jag även flytta ner pannorna en bit?

Takpannor, takränna, träbjälklag, skuggor, solljus, del av sko syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tack tack!
 
Det nedersta bärläktet ska inte vara där.
Pannan ska ligga mot fotplåten.
När jag bytte mitt tak Fick jag bygga en takfotskil så att det blir rätt vinkel mot fotplåten. Den fäster man under fotplåten direkt i råsponten.
Kolla denna bild
 
  • Svartvit teknisk ritning av en takkonstruktion, möjligtvis bygginstruktioner eller arkitektonisk detaljplan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
frankie4
  • Laddar…
A
M Mansson84 skrev:
Det nedersta bärläktet ska inte vara där.
Pannan ska ligga mot fotplåten.
När jag bytte mitt tak Fick jag bygga en takfotskil så att det blir rätt vinkel mot fotplåten. Den fäster man under fotplåten direkt i råsponten.
Kolla denna bild
så mycket fel i ett och samma inlägg, snälla kommentera inte om du bara gissar.

självklart är det helt korrekt att montera en bärläkt längst ner, dock ska den ställan på högkant för att få pannorna i samma liv alternativt monteras en kil.

sedan ska man montera en pappremsa som man fäster fotplåten på. över det lägger man pappen precis som TS gjort.
gör man korrekt får man synlig läkt precis som TS fått och det vanligaste sättet att åtgärda det är men en kosmetisk plåt precis som TS föreslagit.

så kort och gott, TS gör som du tänkt och gå inte på @Mansson84 ideer som är helt fel
 
  • Gilla
Utdelning och 3 till
  • Laddar…
Inget krav,många sätter dubbla fotplåtar
 
  • Gilla
frankie4
  • Laddar…
A Aunty skrev:
så mycket fel i ett och samma inlägg, snälla kommentera inte om du bara gissar.

självklart är det helt korrekt att montera en bärläkt längst ner, dock ska den ställan på högkant för att få pannorna i samma liv alternativt monteras en kil.

sedan ska man montera en pappremsa som man fäster fotplåten på. över det lägger man pappen precis som TS gjort.
gör man korrekt får man synlig läkt precis som TS fått och det vanligaste sättet att åtgärda det är men en kosmetisk plåt precis som TS föreslagit.

så kort och gott, TS gör som du tänkt och gå inte på @Mansson84 ideer som är helt fel
Jag behöver inte oroa mig över att ventilationen blir lite begränsad med en extra fotplåt. Det blir endå tillräcklig luftgenomströmmning av taket?
 
A
F frankie4 skrev:
Jag behöver inte oroa mig över att ventilationen blir lite begränsad med en extra fotplåt. Det blir endå tillräcklig luftgenomströmmning av taket?
Inga problem, det är en vedertagen lösning på ditt problem.
 
  • Gilla
frankie4
  • Laddar…
man kan även måla nedre läkte svart så syns det inte så mycket
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
man kan även måla nedre läkte svart så syns det inte så mycket
Just det, det är ju också ett alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.