Har bott i mitt hus i Västerås trakten i 22 år och kommit fram till att de växter som fanns i butikerna för 22 år sedan är de samma som finns att köpa även i år och antalet nyheter är nog lika med noll. Har en lite tråkig del mellan mitt hus och grannen som också fungerar som ingång. Finns en hel del växter men skulle vilja ha lite nya lite exotiska växter men för att få ner priset vill jag ah upp till 50-60 cm höga plantor. Tror inte att mina butiker kommer att satsa på något nytt. Funderar på om det finns några företag på nätet i Sverige som har bra sortiment och postorderförsäljning.
 
Är det en häck du är ute efter? Eller bara en plantering med lite nya spännande växter?
Kan du lägga upp en bild på platsen där det ska sitta?
 
MaxHugo
smh
Odla.nu brukar ha ett ganska roligt sortiment tycker jag. Man får hålla ögonen öppna lite, de har inget standardsortiment året runt utan säljer bara i säsong. Men rätt vad det är dyker det upp en del spännande grejer.
 
Tänkte mig lite snygga växter som Magnolier, Asaleor och Rododendron och liknande. Gärna något som blommar länge och under hela sommaren så det inte bara blir grönt. Tänkte begränsa höjden till ca 1,50 meter och det ska inte vara insynsskyddat.
Har ganska många buskar mot gatan som jag skulle vilja behålla och större delen mot grannen består av Irisar, Pioner och växter som faller ihop och blommar under kort tid. Skulle vilja ha buskar som stagar upp växterna.
Resten av min trädgård ser lite ut som en woodland en stil som jag gillar eftersom jag har flera arbetskamrater som stannar till och kikar in. Hatar folk som sticker in skallen genom hagtornshäckens taggar och klagar på att jag och vänner solar som gud skapat oss. Pusslar man med den insynsskyddade trädgården vill man gärna att den är så insynsskyddad som jag räknar med att den ska vara. Vill ha lite woodland stuk mellan mitt hus och grannen men den delen får inte bli så hög att det stör grannen.
 
Redigerat:
IMGP9986.jpg IMGP9985.jpg IMGP3555.jpg
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Hej! Jag handlade förra året en lite ovanligare magnolia ( låg praktmagnolia ”satisfaction”) och ett persikoträd från cramers blommor på nätet. Funkade toppen med leverans och fina växter.
 
BirgitS
N nallepu skrev:
Tänkte mig lite snygga växter som Magnolier, Asaleor och Rododendron och liknande. Gärna något som blommar länge och under hela sommaren så det inte bara blir grönt.
De tre arterna blommar i huvudsak i maj. När det gäller buskar är det inte mycket som blommar hela sommaren men det finns ju t.ex. rosor som remonterar och Ölandstok och dess släktingar.

Låna några böcker om buskar på biblioteket nu under vintern för att läsa på.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Om det är det exotiska inslaget som eftersöks så finns det en del bra lösningar för blommande buskar på sommaren/sensommaren.

En lösning är hortensior, det är ett släkte som finns för både mildare och kargare delar av vårt land.

En annan nyintroduktion sedan några år är kryddbusken Calycanthus x raulstonii 'Hartlage Wine' som blommar med exotiska purpur/röda blommor till frost. Den ger ett exotiskt intryck som kompletterar magnolia, rhododendron och azalea. Den tycks vara rejält härdig (zon 3-4?) och massförökas numera på kontinenten så den finns på typ Blomsterlandet. Annat var det för några år sedan.

Om de inte finns lokalt att köpa så kan rhododendron och azalea med fördel beställas från odlaren Hachmann.de . Har många sorter som passar bra i vårt klimat, dock ej kanske i de kargaste delarna av landet. Finns även möjligheter med onlinebeställning från Danmark, www.rhodobutik.dk . I den butiken, missa inte en arten Rhododendron anhweiense som trots dess hopplösa namn är väldigt pålitlig och robust, jag odlar den i lera norr om huset i dålig zon 3 och den blommar överdådigt varje år:

https://www.rhodobutik.dk/shop/r-anhweiense-473p.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.