Vilken temp tål badrummet?

Jag har murstocken mot badrummet men badrumsväggen är uppbyggd med stålreglar enligt följande:

Murstock
Luftspalt 10mm
Stålreglar 70mm
Plyfa 15mm
Våtrumsgips 13mm
Tätskikt (LIP)
Stenkeramik

Jag mäter tempen på utrymmet i väggen.

Vid vilken temp ska jag börja bli orolig för badrummet, tätskiktet?
 
90 grader eller mer kanske. Hur varm är väggen när du eldar länge?
 
På insidan i badrummet känner jag knappt någon skillnad.

Den ena sidan av murstocken, den som är öppen är det så varmt att jag inte kan hålla kvar handen.
 
Inbyggd öppen spis med träskyddsplåt och termostat på väggen i modernt kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Badrummet ligger alltså på höger sida.
 
  • Gilla
sunnis
  • Laddar…
Ta en stänkare och tänkt på det nya året som kommer!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det som kan må dåligt av hög temperatur är ju gipsen för kristallvattnet torkar ut och den blir som smul. Här t ex från Norgips Humiboards beskrivning:

Tabell om värme: värmebeständighet och maximala temperaturer för kort- och långtidsbelastning.

Så gips är generellt inte en bra idé mot en varm murstock. Men i och med att du inte känner att kaklet är varmt i badrummet så lär det ju inte finnas ett reellt problem.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Tusen tack @Claes Sörmland, som alltid hjälper du vidare.

Jag eldade igår från 16:00 till 22:30 och sen blev jag lite för nervös för att fortsatta. Tempen i väggen var då 42,5 grader och det var den högsta tempen jag mätt upp.

Eftersom det sitter 15 mm plyfa bakom gipset så borde ju gipset vara betydligt kallare än den uppmätta tempen på 42,5 grader.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
42,5 på väggen mot v-rum eller badrum ?
 
I utrymmet mellan murstock och badrum
 
D Derbyboy skrev:
I utrymmet mellan murstock och badrum
Jag hänger inte med, inne i väggen ?
 
Ja inne i väggen, se bild och se tidigare beskrivning av hur väggen är uppbyggd.
 
Jag försökte förstå men lyckas inte :( 42 är inte mycket i vilket fall. Det måste vara ovanligt att du lyckas elda upp en murstock stekhet
 
Nej då den blir stekhet varje gång jag eldar. Murstocken är bara en mexistenen och lite puts. Samt eldfast sten i eldplatsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.